جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱

خدمات سپاه به اهل‌سنت در سیستان و بلوچستان

يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 506032
سپاه در سالیان اخیر، مناطق اهل سنت‌نشین در سیستان و بلوچستان را جزو اولویت‌های محرومیت‌زدایی قرار داده و تاکنون اقدامات بسیار زیادی در جهت رفع محرومیت از این مناطق انجام داده است.
خدمات سپاه به اهل‌سنت در سیستان و بلوچستان
به گزارش چهان نیوز به نقل ازتسنیم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از زمانی که مسئولیت تامین امنیت استان سیستان و بلوچستان را برعهده گرفته است، اقدامات متعددی در حوزه ایجاد امنیت پایدار در مرزهای شرقی و شهرهای جنوب شرقی کشور، انجام داده است.

یکی از مکمل‌های اصلی در ایجاد هر امنیتی، رفع محرومیت از مناطق محروم است به طوری که قطعا با رفع محرومیت از چهره‌ آن مناطق، امنیت هم تا حد بسیار بالایی در آن مناطق سایه می‌گستراند از این رو، محرومیت‌زدایی با ایجاد امنیت، رابطه مستقیم دارد.

برهمین اساس، سپاه پاسداران با محوریت نیروی زمینی و قرارگاه منطقه‌ای قدس، رفع محرومیت از چهره استان را از همان ابتدا در دستور کار قرار داده و با عزمی جدی، کارهای بر زمین مانده عمرانی، آبادانی و محرومیت‌زدایی را برای زدودن فقر از چهره سیستان و بلوچستان را به دست گرفته است.

سپاه، تاکنون و در طول سالیانی که برای ایجاد امنیت وارد این استان شده است، اقدامات بسیار وسیعی از بودجه خود در جهت محرومیت‌زدایی انجام داده است که این اقدامات در حوزه‌های مختلفی از جمله جاده‌سازی و راه‌سازی، خانه‌سازی و اهدای رایگان خانه به محرومین، مرمت جاده‌ها و مساجد، ساخت مساجد جدید، مرمت رایگان خانه‌های محرومین، احداث مزارع پرورش شترمرغ و بلدرچین و واگذاری به قبال محروم، بازسازی مدارس و ساخت مدارس جدید و . . . بوده است.
 

سپاه در حوزه عمران و آبادانی و به خصوص محرومیت زدایی در استان سیستان و بلوچستان، به هیچ وجه تاکنون به مذهب مردم توجهی نکرده است، بلکه برای اینکه بداند کدام مناطق در اولویت هستند، میزان را محرومیت مناطق و مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، قرار داده است و شاهد این ماجرا هم عملکرد محرومیت‌زدایی سپاه در این استان است.

در حال حاضر، نقاط مختلفی از استان سیستان و بلوچستان، دچار محرومیت بسیار بالایی است و این مناطق در شمال، مرکز و جنوب استان قرار دارند. در جنوب استان که بیشتر براداران اهل سنت زندگی می‌کنند، عقب‌افتادگی‌ها همچون مناطق مختلفی در شمال و مرکز استان، آزار دهنده است.

** اقدامات عمرانی سپاه در سال جاری (مناطق اهل‌سنت‌نشین)

سپاه در سالیان اخیر و به خصوص سال جاری، مناطق جنوبی را به علت درصد بالای محرومیت، در اولویت قرار داده و تاکنون اقدامات فراوانی در حوزه محرومیت‌زدایی از این مناطق، انجام داده و برنامه کلان و گسترده‌ای هم برای آبادانی این مناطق در سالیان آینده دارد.
سپاه تاکنون به 3 روستا در سراوان و ایرانشهر با هزینه خودش برق رسانی کرده و برای ایجاد بستر مناسب برای انجام ورزش، 5 سالن ورزشی در سراوان و ایرانشهر احداث و 14 زمین ورزشی دیگر هم در سطح زاهدان ساخته و به طور رایگان در اختیار مردم محروم قرار داده است.
 
 
علاوه بر اینها، سپاه به دلیل نیاز برادران اهل سنت به مساجد جدید در سطح مناطق محروم، اقدام به ساخت و یا تکمیل 5 مسجد در سراوان و ایرانشهر کرده و همچنین 13 مسجد را هم در زاهدان، تکمیل و یا از نو ساخته است.

آب‌رسانی به 6 روستا در مناطق اهل سنت‌نشین، ساخت 13 مدرسه در مناطق اهل سنت، بازسازی 5 مدرسه، احداث 20 گلخانه در سراوان از جمله دیگر اقدامات محرومیت زدایی سپاه در مناطق محرومی بوده که اهل سنت در آن زندگی می‌کنند.

در حوزه راه‌سازی و جاده سازی هم که به مثابه شاه کلید حل مشکلات استان سیستان و بلوچستان است، سپاه تاکنون 49 کیلومتر جاده در زاهدان، 99 کیلومتر جاده در سراوان، 16 کیلومتر در چابهار و 3 کیلومتر در ایرانشهر به عنوان مناطقی که برادران اهل سنت بیشتر در این مناطق از استان سیستان و بلوچستان ساکن هستند، از بودجه خودش ساخته و به بهره‌برداری رسانده است. جالب است بدانید که نیروی زمینی سپاه مجموعا در سطح استان، 626 کیلومتر جاده ساخته است.

در سطح مناطق محرومی که برادران اهل سنت در آن زندگی می‌کنند، تاکنون فقط در شهرستان سرباز، 87 پروژه جاده سازی اجرا شده و در حوزه ایجاد اشتغال هم، سپاه تاکنون 10 پروژه اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار، فقط در منطقه قصرقند اجرایی کرده است.

اینها بخش اندکی بود، از آنچه که سپاه تاکنون در مناطق اهل سنت نشین انجام داده است، اقدامات محرومیت‌زدایی سپاه در سال آینده نیز طبق برنامه با قوت ادامه خواهد یافت و مناطق محروم بسیار زیادی شامل طرح‌های کلان محرومیت‌زدایی سپاه خواهند شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر سپاه نبود کشور هم نبود