سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

بازی ترکیه با مهره «جم تی وی» علیه ایران

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 505488
سیاست ترکیه در این زمینه از یک سو، نفوذ فرهنگی در ایران و صدور فرهنگ منحط غربی به داخل کشور و از سوی دیگر استفاده از ظرفیت های اقتصادی ایران است.
بازی ترکیه با مهره «جم تی وی» علیه ایران
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام نیوز، در سال 2003 رجب طیب اردوغان در انتخابات پیروز شد و به نخست وزیری رسید. پیروزی حزب عدالت وتوسعه در ترکیه که در ابتدا باعث امیدواری اسلامگرایان در منطقه خاورمیانه بود خیلی زود به دلیل سیاست های توسعه طلبانه و رویای اردوغان برای احیای امپراطوری عثمانی به یاس تبدیل شد.
 
تلاش برای تجدید بنای امپراطوری عثمانی نیازمند استفاده از مولفه های فراوانی در مقابل دیگر بازیگران منطقه ای بود  که یکی از جدی ترین  این بازیگران، جمهوری اسلامی ایران است.

سیاست ترکیه در این زمینه از یک سو، نفوذ فرهنگی در ایران و صدور فرهنگ منحط غربی به داخل کشور و از سوی دیگر استفاده از ظرفیت های اقتصادی ایران است. برای دست یابی به چنین دستاوردی، مجموعه شبکه های ماهواره ای موسوم به «جم تی وی» در سال 2007 در ترکیه راه اندازی شد و سپس با سرعت فوق العاده ای گسترش یافت به طوری که اکنون به بیش از 30 شبکه با کیفیت HD رسیده است که همزمان بر روی دو ماهواره به طور همزمان پخش می گردد.
 
در رابطه با اهداف و انگیزه های فرهنگی شبکه «جم تی وی» پیشتر مطالب مفصلی نوشته شده است که در این مطلب دیگر به آن اشاره ای نمی شود.
  
اما در رابطه با اهداف اقتصادی که با راه اندازی شبکه «جم تی وی» و حمایت از آن دنبال می شود، باید گفت ایران با جمعیت بالغ بر 80 میلیون نفر، از دو منظر برای ترکیه جذابیت خاصی دارد؛ یکی ظرفیت بازار ایران برای مصرف کالای تولیدی این کشور و دیگری صنعت گردشگری ترکیه برای جذب گردشگران ایرانی.
 
بهترین راه برای تبلیغ کالاهای ترکی و جذابیت های گردشگری ترکیه استفاده از رسانه ای است که در ایران طرفداران زیادی داشته باشد.  شبکه جم تاکنون نقش بسیار پررنگی در این راستا ایفا نموده است. تبلیغات پررنگ کالاهای ترکی و اماکن توریستی و گردشگری ترکیه بخشی از فعالیت های اقتصادی «جم تی وی» برای اقتصاد ترکیه است.
افزایش گردشگران ایرانی در هرسال نسبت به سال گذشته گواه این مدعاست به طوری که تعدادگردشگران ایرانی در سال 2007 (سال راه اندازی جم تی وی) یک میلیون نفر بوداست اما در سال 2015(قبل از نا آرامی های ترکیه ) به یک میلیون و هفتصد هزار نفر رسید.
 
اگر چه نمی توان این افزایش 70 درصدی گردشگران ایرانی ترکیه را صرفا به حساب تبلیغات ماهواره ای گذاشت اما نقش این شبکه ها قطعا در این موضوع انکار ناپذیر است. این در حالی است که رفتار ماموران گمرک و فرودگاهی ترکیه همواره با ایرانیان رفتاری تحقیر آمیز بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *