جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فارس رکورددار بیشترین زندانی مهریه/ ایلام فقط هشت زندانی مهریه دارد

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 505132
آمار زندانیان مهریه از مرز 2 هزار هم گذشت، به گفته مدیرعامل ستاددیه کشور آمار زندانیان بدهکار مهریه رقم 2هزار و 297 زندانی محبوس را نشان می دهد.
فارس رکورددار بیشترین زندانی مهریه/ ایلام فقط هشت زندانی مهریه دارد
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان آمار زندانیان مهریه از مرز 2 هزار هم گذشت! به گفته مدیرعامل ستاد دیه کشور آمار زندانیان بدهکار مهریه رقم 2هزار و 297 زندانی محبوس را نشان می‌دهد، آماری که تقریبا سه سال است ثابت مانده و کاهش نداشته است. 

برخی افراد که با استدلال «کی مهریه رو داده و کی گرفته» هم اکنون پشت میله‌های زندان گذر عمر می‌کنند و روزها را به انتظار آزادی یکی یکی می‌شمارند. موضوعی که مدیرعامل ستاد دیه نیز نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کند، حال باید دید که آمارها از زندانیان مهریه چه می‌گوید؟

اسدالله جولایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان با اعلام آمار زندانیان مهریه می‌گوید: وجود 2300 زندانی مهریه زیبنده سرزمینی با تمدنی هفت هزار ساله نیست. 

وی ادامه می‌دهد: هم اکنون در تفکیک زندانیان جرایم غیرعمد محکومان مالی بیشترین آمار عددی را به خود اختصاص داده‌اند و در این بین زندانیان چک با 7500 مددجو و در رتبه بعدی زندانیان مهریه و نفقه با 2350 بدهکار بیشترین آمار کمی را به خود اختصاص داده‌است.

مدیرعامل ستاددیه کشور  با اشاره به آثار مطلوب رفع جنبه کیفری از صداق بالای 110 سکه یادآور می شود : هر چند با تصویب این قانون و البته تاکیدات دستگاه قضایی در نحوه رسیدگی به محکومیت‌های مالی غیرکلاهبرداری و بخشنامه ریاست قوه قضاییه در زمینه کاهش حداکثری این دسته از زندانیان تقریبا به نصف کاهش یافتند؛ اما این رقم 2300 زندانی مهریه برای ایران اسلامی که داعیه‌دار تمدن نوین اسلامی است و این کشور در کنار همه موفقیت‌های در عرصه جهانی به فرهنگ و تمدنی هفت هزار ساله شناخته می‌شود، هرگز زیبنده  نبوده و نیست.

فارس، تهران و اصفهان بیشترین زندانیان مهریه را دارند

جولایی با بررسی وضعیت محبوسان مهریه دربعضی از استان های کشور اظهار می‌کند: متاسفانه به دلایل زیادی  از جمله چشم و هم چشمی و البته فرهنگ وارداتی و سبک زندگی غیر اسلامی و مغایر با هویت بومی امروز استان فارس با 233 زندانی و سپس تهران و اصفهان به ترتیب با 175 و 167 محبوس رتبه‌های بعدی را در بیشترین آمار عددی این دسته از دربندان فقیر هم به لحاظ مادی و هم فرهنگی به خود اختصاص داده‌اند.

ایلام فقط هشت زندانی مهریه دارد

به گفته مدیرعامل ستاددیه کشور حفظ بافت سنتی و تقید به گرایشات مذهبی در برخی استان‌ها را عامل اصلی کم بودن تعداد زندانیان اعلام می کند و می گوید: هرچند وسعت استانی هم بسیار موثر است اما قبیح بودن طلاق و تعهد مهریه‌های نامتعارف هنوز در بسیاری از شهرهای کشورمان امری معمول و اعتقادی درونی است و بر مبنای همین فرهنگ امروز استان چون خراسان شمالی تنها 19 محبوس مهریه، کرمانشاه 24 بدهکار، سمنان 25 مددجو و خراسان جنوبی 26 زندانی مهریه دارد.

مهریه 14 سکه بهار آزادی انتخاب فرهیختگان است

مهریه های سنگین تضمین کننده خوشبختی نیست، متاسفانه خيلی ها هنوز هم براین باورند که مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته است و هنوز هم نمی دانند مهريه دينی است که زوج باید آن را  به زوجه پرداخت کند و باید طلبش را به طلبکار بدهد و این روزها آمار نشان می دهد که مهریه همچنان قربانی می گیرد. جولایی تصریح می کند: تعهد چهارده سکه بهار آزادی برای مهریه، امروز خوشبختانه عدد معقول و مبارک بسیاری از چهره‌های بزرگ فرهنگی شده و این باور نادرست که ارزش هر دختر به میزان سکه‌های طلای مندرج در عقدنامه اوست امروز دیگر اعتبار دیروز را ندارد و در این زمینه تاکیدات علما و مراجع عظام در برکت بخشیدن وصلت‌ها با تعیین صداق 14 سکه بیش از پیش در بین خانواده‌های ایرانی رواج داشته است و این میزان تعیین شده، انتخاب چهره‌های فرهیخته کشوری احصاء می‌شود.

به گفته مدیرعامل ستاددیه کشور در سنت حسنه نبوی و سیره ائمه معصومین، موضوع مهریه برای زنان بیشتر برای استحکام کیان خانواده و تکریم مقام بانوان است و نه قیمت‌گذاری روی آن‌ها؛ در این زمینه چنانچه آیه 4 سوره مبارکه نساء هم تصریح دارد «در کمال رضایت قلبی، مهر زنان را به آنان بپردازید» با توجه به این چه خوب است تعداد سکه‌های مهریه را اعداد ابجدی متبرک 110 سکه قرار دهیم. 

جولایی اضافه می کند: در حدیثی از امام صادق علیه‌السلام، روایت شده است که ایشان فرموده باشند «مهریه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها حداکثر ۵۰۰ درهم (نقره) بود» به عبارتی ۵۰ دینار که برابر قیمت روز اگر وزن هر دینار را معادل یک مثقال شرعی ۳.۴۵۶ گرمی بدانیم باید بگوییم که ارزش ریالی مهریه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها حدود ۱۷۳ گرم طلا می‌شود. این رقم یعنی 21 سکه بهار آزادی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *