شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

جنبش «تحریم مواد محترقه» در چهارشنبه آخر سال

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 505122
امسال پس از حادثه پلاسکو و جان‌فشانی شهدای آتش‌نشان، چهارشنبه آخر سال باید رنگ و بوی متفاوت‌تری داشته باشد؛ شهروندانی که با تشکیل کمپین‌های مختلف در پی آن هستند که با تحریم خرید مواد محترقه و خطرناک باری از دوش آتش‌نشانان در این شب بردارند.
جنبش «تحریم مواد محترقه» در چهارشنبه آخر سال
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیمچهارشنبه آخر سال یا همان «چهارشنبه‌سوری» دوباره فرا می‌رسد، بنابر آمار اعلام شده از سوی مسئولان در حوادث آخرین چهارشنبه سال 94 سه نفر،‌ سال 93 سه نفر، سال 92،  9 نفر و سال 91 نوزده نفر جان خود را از دست دادند و چند صد نفر نیز در طی این سالها دچار مصدومیت شدند، مصدومینی که در بین آنها ده‌ها نفر دچار قطع عضو  شدند یا بینایی خود را از دست دادند.

با وجود اینکه آمارها سال به سال نشان‌ از کاهش جانباختگان و مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال است اما باز نیز شاهد حوادث تلخ و مرگبار در روزهای منتهی به آخر سال و در روز چهارشنبهسوری هستیم، شامگاه هفتم اسفند ماه جاری در نخستین حادثه مرگبار، دو جوان حین ساختن مواد محترقه در شهر سقز جان خود را از دست دادند.

با تمام این اوصاف ایام آخرین چهارشنبه‌ امسال درحالی فرا می‌رسد که رنگ و بوی متفاوت‌تری از سالهای گذشته به خود گرفته است.

در چهارشنبه سوری‌ سالهای گذشته، 16 آتش‌نشان شهید پلاسکو در میان همهمه و صدای وحشتناک ترقه‌ها، گوششان را به صدای زنگ خطر ایستگاه‌های آتش‌نشانی و چشمشان را به زردی آتش دوخته بودند تا نگذارند چهره کسی سیاه و پرچم ماتم بر سر در خانه‌ای نصب شود اما امسال این 16 شهید پیش از فرا رسیدن چهارشنبه‌سوری خودشان سوختند تا دیگران نسوزند.

امسال به پاس حرمت شهدای آتش‌نشانان پلاسکو مردم نیز دست به دست هم دادند و می‌خواهند باری از دوش آتش‌نشانان در آخرین چهارشنبه سال بردارند.

بعد از حادثه پلاسکو کمپین‌های مختلفی برای تحریم چهارشنبه‌سوری خطرناک شکل گرفته و علاوه بر طیف گسترده‌ای از مردم، هنرمندان و بازیگران نیز به این کمپین‌ها پیوسته‌اند.

در این کمپین‌ها از شهروندان دعوت شده که چهارشنبه آخر سال را بدون خرید و استفاده از مواد محترقه سپری کنند و به جای گذراندن چهارشنبه‌ تلخ،  این روز را با انجام کارهای نیک و خداپسندانه و تقسیم کردن شادی‌هایشان بین نیازمندان بگذارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *