جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱

جلوگیری از احداث ۵۰ سد/جلوگیری سد سلمان فارسی از تخریب کامل دو شهر

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب: 505117
وزیر نیرو با اشاره به سیلاب هفته آخر بهمن‌ ماه در برخی مناطق جنوبی کشور گفت: مدیریت سیلابها یکی از برنامه‌های جدی ما است و سد سلمان فارسی موجب شد تا دو شهری که در مسیر سیلاب قرار داشتند تخریب نشوند.
جلوگیری از احداث ۵۰ سد/جلوگیری سد سلمان فارسی از تخریب کامل دو شهر
 ​به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم حمید چیت‌چیان وزیر نیرو امروز در نخستین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم اظهار کرد: تغییر اقلیم به معنای تعبیر بلندمدت در شرایط آب و هوایی است و این مسئله در تمام ابعاد زندگی انسان تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: تغییر اقلیم در تمام مسائل اقتصادی و اجتماعی تاثیر می‌گذارد و این اثرگذاری به صورتی است که می‌تواند تهدیدی برای زیست نسل حاضر و نسلهای آینده به شمار آید.

وزیر نیرو با بیان اینکه نظریه‌های متعددی برای چرایی پدیده تغییر اقلیم در سطح زمین وجود دارد، عنوان کرد: شاید یکی از دلایل این وضعیت، انتشار گازهای گلخانه‌ای باشد چرا که این گازها موجب گرمایش کره خاکی شده و این گرمایشی اثرات جانبی مثل ذوب یخچالهای طبیعی، ایجاد سیلابها، وقوع توفانهای و خشکسالیهای مستمر در نقاط مختلف زمین را به دنبال دارد.

چیت‌چیان به نمودهای تغییر اقلیم در ایران اشاره کرد و افزود: تغییر اقلیم و به‌ویژه تحولات صورت گرفته در بخش آب طی ده‌های گذشته روشن است و شاهدیم که در مقایسه با متوسط 20 ساله گذشته حدود 10 درصد میزان بارشها کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در حدود یک و نیم درجه دمای کشور افزایش یافته و این به نوبه خود موجب شده تا 25 میلیارد مترمکعب تبخیر منابع آبی رشد پیدا کند و به همین منوال 20 درصد روان‌آبها و جریانهای رودخانه‌ای کاهش پیدا کرده است.

وزیر نیرو اضافه کرد: میزان آبهای زیرزمینی طی متوسط 20 سال گذشته 15 درصد کاهش یافته و حتی ریزش برف در مقایسه با بارش باران دچار نزول شده است.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: در متوسط مدت مطرح شده خط تراز برف در ارتفاعات نیز حدود 200 متر افزایش داشته و زمان ذوب این برف‌ها نیز یک ماه زودتر اتفاق افتاده که نشان‌دهنده کاسته شدن پایداریها است.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی‌ها، آبهای زیرزمینی و روان‌آبها کاهش یافته است، گفت: بیشترین کاهش بارندگیها به دریای عمان و خلیج فارس بازمی‌گردد و بر همین مبنا حوزه‌های آبریز بندرعباس، کارون و کرخه با این نزول بارشها مواجه بوده‌اند.

وزیر نیرو افزود: با توجه به این اتفاقات حادث شده در مناطق مختلف کشور شاهد هستیم که در کلانشهرها نیز با مشکل تامین آب شرب مواجه شده‌ایم همچنین افزایش جمعیت، کاهش منابع و پیچیدگی‌ها در تامین آب شرب نیز اثرگذار بوده است. 

چیت‌چیان با بیان اینکه مسئله زیانهای ناشی از کاهش بارندگیها  در برخی استانها تاثیرگذار بوده است، اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها و افزایش تبخیرها به طور خاص در استانهای خوزستان، فارس و هرمزگان زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: مسئله خشک شدن تالابها نیز از دیگر نمودهای تغییر اقلیم به شمار می‌رود و متاسفانه ما در تمام تالابها با این مسئله و مشکل مواجه هستیم.

خشک شدن تالابها موجب بروز گرد و غبار در کشور

وزیر نیرو تصریح کرد: خشک شدن تالابها و تغییر اقلیم در نقاط مختلف کشور موجب بروز گرد و غبار و شدت آن شده است و این مسئله در استانهای جنوبی، شرقی و گاها غربی مشاهده می‌شود که البته معضل دامنه گرد و غبارها دیگر محدود به استانهای مرزی نمی‌شود و مرکز کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

چیت‌چیان با بیان اینکه تغییرات اقلیمی به همراه افزایش جمعیت در مصرف  آب و تمام شئون زندگی انسان اثر می‌گذارد، تصریح کرد: نخستن اثربخشی تغییرات اقلیمی بر سلامت انسانها است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: تاثیر دیگر تغییر اقلیم بر اقتصاد و کشاورزی است چرا که این مسئله مهم بسیاری از کشاورزان را دچار مشکل کرده و آنها به سبب نبود آب و این تغییرات اقلیمی با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در سالهای گذشته در منطقه جهرم بعد از حفاری 20 متر به آب دست پیدا می‌کردند اما در حال حاضر باید 500 متر حفر کنند تا به آب برسند؛ این مشکلات ناشی از تغییرات اقلیم و کمبود آب برای کشاورزی در سایر استانهای دیگر هم نیز به وقوع پیوسته و در برخی مناطق کرمان باغهای پسته خشکیده شده‌اند. 

چیت‌چیان تاکید کرد: به طور حتم بخشی از فعالیت‌های اقتصادی در نتیجه وضعیت نامناسب آب و تغییرات اقلیمی دچار مشکل می‌شوند و تمامی این مسائل نیز به طورحتم بر موضوعات اجتماعی اثرگذار خواهد بود.

تخلیه روستاها به دلیل نبود آب و کشاورزی

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و وضعیت آب اثرات اجتماعی‌ای در روستاها به دنبال دارد، گفت: در برخی روستاهای کشور مردم برای شرب و آب کشاورزی دچار مشکلاتی هستند که این مسئله موجب تخلیه روستاها و مهاجرت مردم آن به کلانشهرها می‌شود که حاشیه‌نشینی را به دنبال دارد و در پی آن شاهد تبعات نامناسب اجتماعی هستیم.

وزیر نیرو افزود: تاثیرات اجتماعی و اقتصادی به گونه‌ای است که حتی ممکن است برخی اختلافات بین شهرستانها و حتی در یک شهر به وجود آید که امیدواریم مسئله تغییر اقلیم در نقاط مختلف زمین و کشورمان بهبود یابد.

چیت‌چیان تصریح کرد: ما با یک مسئله بسیار جدی با نام تغییر اقلیم مواجه هستیم که نمودهای زیادی بر مسائل اقتصادی، اجتماعی و زندگی مردم داردکه به همین منظور باید تجدیدنظر جدی در مسائل اقتصادی و اجتماعی مرتبط با آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مسئله تغییر اقلیم تنها به ایران مربوط نمی‌شود و همه دنیا را دربر گرفته است، گفت: ناچار هستیم تا از تمام دانش دنیا و نظرات کارشناسان برای رفع این بحران بهره بگیریم و مدیران نیز باید براساس شرایط جدید برنامه‌ها را اصلاح کنند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم یک پدیده جهانی است و بهبود آن با تلاش یک کشور حل و فصل نمی‌شود؛ باید اقدام جدی در سطح ملی و جهانی تغییر اقلیم گرفته شود.

وی افزود: در حال حاضر رویکرد دنیا نسبت به تغییر اقلیم بحث سازگاری است؛ سازگاری با این شرایط به گونه‌ای مطرح می‌شود که نمی‌توانیم به جنگ با مشکل پیش آمده برویم و باید با شرایط جدید کنار آئیم؛ باید شیوه زندگی و اقتصاد را با شرایط پیش آمده منطبق کنیم.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری راه حل بحران تغییر اقلیم

چیت‌چیان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را یکی از راه‌های بسیار مهم کاهش اثرات تغییر اقلیم دانست و گفت: کاهش انتشارگازهای گلخانه‌ای و پیوستن ایران به معاهده پاریس که تمامی کشورها بر آن تاکید داشتند می‌تواند در بهبود خطرات ناشی از تغییر اقلیم تاثیرگذار باشد.

وی افزود: توسعه فناوریهای متناسب با نیازهای تغییر اقلیم، بازنگری در تمام شئون فناوری، و موضوع مدیریت مخاطرات بلایا از جمله راه‌های دیگر کاهش اثرات تغییر اقلیم است.

وزیر نیرو یادآور شد: توسعه کاربرد انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان راهکاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود وضعیت تغییر اقلیم محسوب می‌شود و به همین منظور تا سال 2030 حدود 7500 مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور ما احداث خواهد شد که البته این برنامه در حال حاضر شروع شده است و ساخت برخی نیروگاههای خورشیدی مورد توجه قرار دارد.

چیت‌چیان اظهار کرد: ارتقای بازدهی نیروگاههای حرارتی و کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی به همراه بالا بردن راندمان نیز یکی دیگر از برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود تغییر اقلیم است.

جلوگیری وزارت نیرو از احداث 50 سد

وی به برخی اقدامات سازه‌ای در بحث آب اشاره کرد و افزود: تمام اقدامات سازه‌ای در موضوع آب مورد تجدیدنظر وزارت نیرو قرار گرفته و ما بیش از 50 سد را از برنامه کنار گذاشته‌ایم.

وزیر نیرو تصریح کرد: البته بنده با این دیدگاه که مطلقاً سد ساخته نشود، موافق نیستم و اینکه باید به هر قیمتی سد ساخته شود نیز مورد پذیرش ما قرار ندارد چرا که ما باید سدها را با توجه به شرایط اقلیمی احداث کنیم.

چیت‌چیان تصریح کرد: در حال حاضر در تمام 609 دشت کشور میزان منابع آبی سنجیده شده و مصارف محیط زیست، کشاورزی و شرب را مشخص کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها برای اینکه آبهای زیرزمینی کشور ما به وضعیت تعادل بازگردد و به سطح قبلی برسد باید 11 میلیارد مترمکعب برداشتها را کاهش دهیم و قرار شده تا از آبهای سطحی حدود 10.77 میلیارد متر مکعب برای حیات رودخانه‌ها و احیای تالابها رها سازی شود.

جلوگیری سد سلمان فارسی از تخریب کامل دو شهر

وزیر نیرو با بیان اینکه ما به دنبال مدیریت سیلابها در کشور هستیم، گفت: هفته گذشته و در آخرین روزهای بهمن ماه شاهد پدیده سیلاب در برخی مناطق کشور بودیم که موضوع مدیریت سیلابها تا حدود زیادی انجام گرفت؛ از 10.8 میلیارد متر مکعب آب حدود 10.4 میلیارد متر مکعب ذخیره شده است.

چیت‌چیان به تاثیرگذاری سد سلمان فارسی از ممانعت خطرات آب و مدیریت سیلابها اشاره کرد و یادآور شد: اگر سد سلمان فارسی وجود نداشت در حال حاضر دو شهر از مناطق سیلابی شده را در حال حاضر نمی‌دیدیم و به صورت کامل تخریب صورت می‌گرفت.

وی تصریح کرد: سامانه مدیریت سیلابها به طور مناسبی انجام شد و این مهم را در خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان شاهد بوده‌ایم.

وزیر نیرو اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌های مهم ما موضوع احیای تالابها خواهد بود که به طور جد از سوی وزارت نیرو دنبال می‌‌شود و امیدواریم شاهد روند بهبود آن به همراه کاهش اثرات نامناسب تغییر اقلیم در کشور باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امير
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه بي‌سوادايي كه مي‌گفتند دولت قبل اينقدر سد ساخته كه اقليم رو به هم زده