جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

اشتباهات کشنده عربستان در یمن

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب: 505051
حاکمیت ریاض به تجاوز مستمر و کشتار جمعی خود در یمن که از حدود دو سال پیش آغاز شده، اهمیتی نمی‌دهد چرا که دلارهای سعودی دهان محافل بین‌المللی و دولت‌های غربی را بسته‌اند و آنها در قبال تمامی این جنایت‌ها سکوت کرده‌اند.
اشتباهات کشنده عربستان در یمن
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، عربستان سعودی هر تجاوزی که از دستش برمی‌آید و حتی فراتر از آن را در یمن به کار گرفت، اما بدون اینکه نگرانی از ملامت شدن توسط کسی داشته باشد، اعلام کرده که اهدافی که موشک باران می‌کند، اهداف نظامی مشروع هستند که ویژگی‌های نظامی ‌دارند. این در حالی است که حمله به یک زندان و ساختمان مقابل آن در استان حجه در روز 12 می 2015 یا هدف قرار دادن یک بیمارستان در شهر حرض در نزدیکی مرزهای عربستان در روز هفتم جولای 2015 یا موشک باران اردوگاه آوارگان در روز 30 مارس 2015 هرگز اهداف مشروع و قانونی به شمار نمی روند.

مقامات سعودی به خوبی می‌دانند که ارائه نتایج تحقیق که آن را به جای کمیته تحقیق بین‌المللی جا زده اند، بدون اعطای جایزه ای راضی کننده، ممکن نیست، لذا به وقوع برخی اشتباهات در فناوری هواپیمای جنگی اذعان کردند! که باعث کشته شدن 7 نفر در جریان حمله موشکی به یک بازار در شهر صعده در شمال یمن در می سال 2015 شد.

حاکمیت ریاض به تمامی مسائل مطرح شده در رابطه با تجاوز مستمر خود به یمن که از نزدیک به دو سال پیش آغاز شده، اهمیتی نمی‌دهد. این رژیم توانمندی مالی دارد که می‌تواند رأی دولت‌های خارجی و عربی را خریده و آنها را به همراه مؤسسات بین‌المللی تحت مشارکت خود بگیرد. این رژیم همچنین می‌تواند نظر مزدوران کشورهای مختلف را نیز بخرد تا آنها با عناوین فرقه‌گرایی یا عربیت دوران جاهلی برنامه های ریاض را پیش ببرند.

در همین راستا است که پاسخ به این سوال تفاوتی ندارد که آیا جنگ یمن برای عربستان ضروری بود ؟ و آیا جامعه جهانی از اتخاذ تصمیمی قاطع برای توقف جنگ ناتوان هستند؟ آنهم در شرایطی که یک سوم ملت یمن در معرض گرسنگی و فقر مطلق  قرار دارند. نکته بعدی این است که مقامات سعودی آینده خود را به نتیجه این جنگ مرتبط کردند. البته این موضوع به چالشی تبدیل شده که ممکن است عربستان پیروز آن نباشد، آن هم به علت ماهیت یمن و قدرت بالای ساکنان آن در تحمل سختی‌های زندگی برای کسب کرامت انسانی است.

در نتیجه، اشتباهات کشنده عربستان همچنان ادامه دارد و همراه با آن هم دستی بین‌المللی با این حمله نیز دنبال می شود که نشان دهنده ضعف محافل بین‌المللی است، چرا که می‌دانند در صورت ایجاد هیاهو بر ضد جنگ ظالمانه علیه ملت یمن از دلارهای سعودی محروم خواهند شد. درست همان کاری که بان کی مون دبیرکل سابق سازمان ملل متحد انجام داده و گزارش خود در رابطه با محکوم کردن عربستان نسبت به تجاوزهای صورت گرفته در یمن را پس گرفت و رفتار خود را این‌گونه توجیه کرد که نمی‌تواند از دلارهای سعودی برای موسسات سازمان ملل متحد چشم پوشی کند.

به این ترتیب معادله مشخص شد: تا زمانی که پول در اختیار دارید و آمادگی هزینه کردن آن را دارید، می‌توانید بدون حساب و کتاب هر کاری که خواستید انجام دهید. البته این معادله زیاد طول نخواهد کشید. اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد جنگ یمن به سرباری برای ارتش عربستان و خرانه این کشور تبدیل شده است و پیش‌بینی‌های ریاض در از بین بردن توانمندی‌های نیروهای یمنی در همان حملات هوایی اولیه همگی با شکست مواجه شده است. در نتیجه ریاض در رسیدن به صنعا و محاصره این شهر ناکام مانده و با مشکلاتی مواجه شده که در نتیجه تلاش های ناامیدانه برای تحقق پیروزی آشکار در یمن به وجود آمده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *