جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
بحران سوء مدیریت در هواپیمایی کشور

آیا باید هواپیمایی سقوط کند تا چاره ای بیندیشند؟ + فیلم

يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 504914
نادیده گرفتن حق مسافران، بی برنامه گی و سوء مدیریت در شرکتهای هواپیمایی و مدیریت فرودگاهی و هواپیمایی کشوری به اوج رسیده و مسئولین نیز چاره ای برای آن نمی اندیشند و گویی باید خدای ناکرده هواپیمایی سقوط کند تا به فکر چاره بیفتند!
آیا باید هواپیمایی سقوط کند تا چاره ای بیندیشند؟ + فیلم
به گزارش خبرنگار تسنیم، همیشه اتفاقات و حوادث ساده می تواند هشداری باشد برای اتفاق و حادثه ای بزرگتر و این نحوه مدیریت مسئولان است که آیا این توانایی را دارند که از مشاهده علائم، خود را اصلاح و در برابر حوادث و خطرات بزرگتر ایمن کنند، یا نه!
 ماجرای تاخیرهای مکرر و حبس مسافران هواپیما در روزهای اخیر بخصوص در فرودگاه مشهد و بعضا فرودگاههای دیگر کشور رسانه ها را پر کرده است؛ از کنسلی چندین باره پروازها تا انتظار 12 ساعته مسافران در هواپیما به علت بارش برف و عدم پاسخگویی مناسب مسئولان هواپیمایی کشوری و شرکت های هواپیمایی و مسئولان فرودگاهی در فرودگاه مشهد که اسم بین المللی را هم یدک می کشد نکته ای است که در چند روز اخیر شاهد آن بوده ایم.
شرح ماجرای ساده اما پیچیده
در یک شهر در فصل زمستان برف می بارد، این یک پیش آمد ساده است؛ اما اتفاقات پس از آن کمی پیچیده و عجیب می شود؛ در فرودگاه این شهر پروازها به تاخیر می خورد، مسافران درون هواپیما می نشینند و پس از تاخیر طولانی منتظر انجام پروازند، اما پس از چندین ساعت وعده و وعید هواپیما پرواز نمی کند و مسافران در اواخر شب مجبور به ترک هواپیما می شوند بدون اینکه جایی برای ماندن داشته باشند.
پیامک شرکت هواپیمایی ماهان به دست مسافران ماهان می رسد که پرواز ساعت 9 صبح فردا انجام خواهد شد و مسافران فردا صبح آماده عزیمت به فرودگاه می شوند که با پیامک دیگری متوجه می شوند که پرواز به ساعت 12 ظهر انتقال یافته است. مسافران به فرودگاه می روند و نهایتا ساعت 13:30 سوار هواپیما می شوند و در انتظار پروازند اما بازهم با وعده وعیدهای مختلف پرواز به تعویق می افتد، بدون اینکه پذیرایی مناسبی از آنها صورت گیرد چراکه قبل از پرواز پذیرایی از مسافران برای مهمانداران ممنوعیت دارد و شرکت های هواپیمایی فکری برای اینجای کار نکرده اند.
سرانجام با درخواست مسافران، سرمهماندار با مسئولیت خود در حدود ساعت 17 اقدام به پخش ناهار در هواپیما می کند و کمی مسافران آرام می شوند اما همچنان منتظرند که یخ زدایی از هواپیما صورت گیرد.
امکانات اندک فرودگاه بین المللی و عدم پاسخگویی مناسب مسئولان
مسئولان فرودگاهی و سازمان هواپیمایی کشوری پاسخ مناسبی نمی دهند و مدیرعامل ماهان هم در دسترس نیست.
ماشین های یخ زدایی به نسبت تعداد هواپیماها و پروازها کافی نیستند و این باعث می شود هواپیماها در انتظار بمانند. سرانجام ماشین ها و دستگاههای یخ زدایی به کنار هواپیما می آیند اما با کمبود امکانات کار را نیمه کاره رها می کنند. برخی مسافران با مهمانداران درگیر می شوند و مشاجره می کنند و قصد خروج از هواپیما را دارند اما طبیعتا این کار انجام نمی شود تا اینکه با رسانه ای شدن مساله و فشار مسافران پلکان و اتوبوس کنار هواپیما می آیند تا مسافرانی که قصد انصراف از پرواز و خروج از هواپیما را دارند از هواپیما خارج شوند و بقیه همچنان در انتظار پرواز هستند. سرویس بهداشتی بوئینگ747 بدون آب و برق!
آب سرویسهای بهداشتی تمام شده و سرویسهای بهداشتی هواپیمای بوئینگ 747 تبدیل به سرویسهای بهداشتی بین راهی غیرقابل استفاده شده اند آن هم در جایی که مسافران باید باز ساعتها در انتظار پرواز بنشینند! برق هواپیما نیز برای دقایقی قطع می شود. اتفاقات مشابه برای سایر پروازها
خبر می رسد که اتفاق مشابهی هم در سایر پروازهای شرکت هواپیمایی معراج و آتا رخ داده است و آنجا هم یک کودک سرطانی در هواپیما حبس شده و مشکل شدید دارد و امکان خروج ندارد و پس از رسانه ای شدن این مطلب باز هم مسئولین امکانات خروج کودک بیمار را فراهم می کنند.
مهمانداران سپربلای سوء مدیریت مسئولان
ساعتها می گذرد و جیغ و فریاد مسافران است که یکی پس از دیگری از گوشه ای از هواپیما بلند می شود و در جلوی هواپیما تجمعاتی صورت می گیرد و اینجا فقط مهمانداران هستند که پس از ساعتها کار مداوم و فشار روحی و روانی باید سپربلا و ضربه گیر این همه بی برنامه گی شرکت هواپیمایی خود و فرودگاه باشند و حتی مورد توهین هم قرار بگیرند اما سکوت کنند، گویی یکی از وظایف آنهاست که سپر بلای بی مسئولیتی مسئولان خود و فرودگاه شوند! حال وخیم مسافران منتظر
حال برخی مسافران نامساعد و وخیم می شود و مهمانداران ، به دنبال مداوای آنها تا اینکه اورژانس از راه می رسد و برخی مسافران را در حد امکان معاینه می کند. مردم از عوامل تاخیرها!
با رسانه ای شدن این مشکلات مسافران مسئولان شرکت هواپیمایی گهگاهی سری به هواپیما می زنند و وعده و وعیدهای تکراری برای پرواز می دهند اما عملی نمی شود. معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگوی ویژه خبری حاضر می شود و توضیحات تکراری را عنوان می کند و در آخر اصرار مردم برای پرواز هواپیما را از عوامل این تاخیرها اعلام می کند!
نهایتا حدود ساعت 12 نیمه شب یخ زدایی از هواپیما آغاز می شود هواپیما پرواز می کند و ساعت 2 بامداد پس از 12 ساعت حضور مسافران در هواپیما و 30 ساعت تاخیر از پرواز اعلامی به مقصد خود یعنی تهران می رسند.
پروازهای دیگر نیز یا انجام نمی شود یا با موقعیتی مشابه انجام می شود. پروازهای انجام نشده نیز به فردا می افتد و باز هم کنسل می شود و ...
آیا منتظر سقوط یک هواپیما هستیم؟
نادیده گرفتن حق مسافران، بی برنامه گی و سوء مدیریت در شرکتهای هواپیمایی و فرودگاه و هواپیمایی کشوری گویی به اوج رسیده و مسئولین نیز چاره ای برای آن نمی اندیشند و گویی باید خدای ناکرده هواپیمایی سقوط کند تا به فکر چاره بیفتند؛ آن یکی استعفا بدهد یا دیگری عذرخواهی کند و هزاران خانواده عزادار این همه سوء مدیریت و بی برنامه گی شوند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *