جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

عراقچی: آمریکا غلط کرده برای ما تعیین تکلیف کند

ترامپ برجام را پاره کند در کسری از ثانیه به حالت اول برمی‌گردیم
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۴۰
کد مطلب: 504322
معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت: بر‌جام اگر روزی توسط ترامپ پاره شود برای ما تصمیم‌گیری و بازگشت به حالت اولیه در کسری از ثانیه است و معطل هیچ‌ کسی نمی‌شویم.
عراقچی: آمریکا غلط کرده برای ما تعیین تکلیف کند
به گزارش جهان نيوز، سید عباس عراقچی ظهر امروز در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی با اشاره به اینکه یکی از برکات بر‌جام ایجاد فضای مناسب سیاسی کشور است، اظهار داشت: بر‌جام یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی در کشور است که به بلوغ سیاسی کشور و مردم کمک کرد.
وی، فضایی که امروز در کشور ایجاد شده و دیدگاه‌های موافق و مخالف که در کمال رفاقت حرف خود را می‌زنند بسیار مطلوب عنوان کرد و یادآور شد: بر‌جام در واقع به رشد و بلوغ سیاسی جامعه خدمت کرد، بنابراین از منتقدین تشکر می‌کنم چراکه یکی از شاخصه‌های اصلی نظام این است که منتقد وقت انتقاد لکنت زبان نگیرد و در کمال آرامش صحبت کند.
معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه بخشی از انتقادات مربوط به دولت است که چرا سیاست‌های منطقه‌ای و صدور انقلاب را در اولویت نسبت به توسعه اقتصادی و اجتماعی و رفاه مردم قرار می‌دهند و عده‌ای هم می‌گفتند چرا دولت بر‌جام را به همه مشکلات ربط داده است، بیان کرد: ما باید به سمت توسعه متوازن حرکت کنیم و در این مسیر، امنیت و اقتصاد هرکدام باید در جایگاه خود باشند، بنابراین دولت همان‌طور که باید به فکر امنیت و سیاست‌های منطقه‌ای باشد در بحث مسائل مادی و معنوی نیز تفکیکی قائل نشود.
عراقچی تبیین کرد: در مورد بر‌جام معتقدم که بهترین تعبیر را رهبر معظم انقلاب داشتند که ما در گردنه سخت تاریخی قرار داریم و در آغاز مذاکرات از نرمش قهرمانانه سخن گفتند که من این را به ورزش کشتی ربط می‌دهم که یک کشتی‌گیر برای خروج از فشار نرمشی انجام می‌دهد که بتواند دوباره سرپا بایستد و ایران با نرمشی که انجام داد باعث شد دوباره بایستد.
وی با تأکید بر اینکه بر‌جام ایران را از شرایط سخت خارج کرده و دوباره با سرپا ایستادن با قوت بهتری توانسته به کار خود ادامه دهد، یادآور شد: اگرچه در موضوع برجام با بدعهدی‌هایی روبه‌رو بودیم، اما با آن مقابله شد، به‌ طوری‌ که همان‌گونه که مذاکرات دو سال طول کشید و سیاست‌های خصمانه داشتند در طول اجرا هم همین کار را ادامه دادند.
معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به بدعهدی و سنگ‌اندازی طرف مقابل بر‌جام، افزود: در مسئله برجام دو نوع نقض داریم؛ یکی نقض و یکی نقض فاحش؛ نقض فاحش موجب کنار گذاشتن بر‌جام می‌شود و یعنی آن تحریم‌هایی که قرار بوده است بردارند، برگردانند، اما در برابر نقض‌های کوچک باید اقدام متناسب شکل بگیرد که در هیئت نظارت بر‌جام بررسی می‌شود تا پاسخ مناسب صورت بگیرد که لزوماً خروج از بر‌جام نیست.
عراقچی با تأکید بر اینکه تا زمانی که بر‌جام منافع ما را تأمین می‌کند ما آن را رعایت می‌کنیم و هر زمانی که احساس کنیم بر‌جام منفعت‌های ما را برآورده نمی‌کند از آن خارج خواهیم شد، مطرح کرد: اینکه می‌گویند اقدامات دو طرف همزمان نبوده، درست نیست، چراکه یکی از دستورالعمل‌ها این بود که اقدامات باید متناظر شود و در همان روزی که ما اقدامات لازم را انجام دادیم در همان روز هم لغو تحریم‌ها صورت گرفت، اما اثر آن با گذشت زمان نشان داده می‌شد؛ به عنوان مثال همزمان با اجرای تعهدات ما قانون منع صادرات نفت را برداشتند، اما ما نیاز به بازاریابی داشتیم و زمان لازم بود تا قرارداد بنویسیم.
وی با بیان اینکه ما با حدود 10 هزار شرکت و کمپین خصوصی مواجه بودیم که خود آن‌ها باید تصمیم می‌گرفتند که با ایران همکاری کنند، توضیح داد: اینکه گفته می‌شود اقدامات ما با عجله بوده، این‌گونه نیست و ما طبق برنامه در روز مشخص‌ شده تعهدات بر‌جام را انجام دادیم.
معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه واقعیت بزرگ و تأسف‌آور این است که انتظارات مردم در مورد بر‌جام بالا رفته، متذکر شد: متأسفانه بر‌جام از موضوع فراملی به موضوع فرو ملی و دعوای جناح‌ها کشیده شد و انتظار مردم درست مدیریت نشد و مقصر آن تمام کسانی هستند که موضوع را از فراملی به فرو ملی تبدیل کردند.
این مسؤول با اشاره به اینکه برخی اعلام کردند که از فضای رسانه‌ای جامعه دور شده‌ام و در غیبت صغری به سر می‌برم، اظهار داشت: در طول سه سال و نیم گذشته به‌ طور مرتب در دانشگاه‌های مختلف با بسیج‌های دانشجویی جلسات متعددی داشته‌ام، اما در طول چند ماه گذشته از آنجایی‌ که بر‌جام تبدیل به موضوعی جناحی شده است، ترجیح دادم سکوت کنم چراکه بر‌جام کار خود را می‌کرد و تحریم‌ها برداشته‌ شده بود.
عراقچی با تأیید تحریم‌های بانکی، یادآور شد: اگر امروز بانک‌ها در تحریم قرار دارند و مشکلاتی در این زمینه‌ وجود دارد، باید اذعان کنم همه مشکلات ناشی از بر‌جام نیست بلکه به مسائل غیربرجامی نیز مربوط می‌شود.
وی با بیان اینکه بر‌جام ناشی از لطف آمریکا و 5+1 نیست، بلکه ناشی از قدرت‌های ملی و درونی، مدیون ساخت موشک‌ها و دانشمندان و شهدای هسته‌ای، مقاومت 10 ساله مردم، رهبری، ثبات داخلی و مشروعیت سیستم و توانایی منطقه‌ای ما و مدافعان حرم است، ادامه داد: آن‌ها چاره‌ای جز لغو تحریم‌ها و به رسمیت شناختن غنی‌سازی نداشتند، در تاریخ شورای امنیت، غنی‌سازی هیچ کشوری به رسمیت شناخته‌ نشده است و باعث شده که ترامپ بگوید این بدترین توافق آمریکاست.
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مورد عدم حضور خود در مناظره صداوسیما گفت: صداوسیما از من دعوت کرد تا گزارش کمیسیون مشترک را ارائه دهم، اما ظهر همان روز تماس گرفتند که نباید تنها بیایی؛ اول اینکه جفاست که سربازی را که از خط مقدم برگشته به منتقد پاسخ بدهد، اما مورد مهم‌تر این است که من نمی‌توانم در تلویزیون مناظره کنم من مقام رسمی هستم و باید در چارچوب حرف بزنم، اما منتقد هیچ چارچوبی ندارد، درغیراینصورت حرف و درددل زیاد است.
عراقچی با بیان اینکه آمریکا در بر‌جام غلط می‌کند برای ما تعیین تکلیف کند، خاطرنشان کرد: اختیار ما در بر‌جام دست خودمان است؛ مثلاً برای تضمین بر‌جام صحبت‌ها و گفتگوهای زیادی انجام‌ شده است، اما هیچ جای شکایتی نیست و بالاترین مکان شکایت شورای امنیت است که آن‌هم خود این 6 کشور هستند.
وی با اشاره به اینکه تصمیم نظام بر این بود که تضمین اجرای بر‌جام خود ما هستیم و اگر هر لحظه اراده کنیم و بررسی کنیم که منافع ما کم شده است بلافاصله برنامه را برمی‌گردانیم و به هیچ جا هم موکول نیست، تصریح کرد: بر‌جام اگر روزی چه توسط ما و یا توسط ترامپ پاره شود برای ما تصمیم‌گیری و بازگشت به حالت اولیه در کسری از ثانیه است و معطل هیچ‌ کسی نمی‌شویم.
معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه مهم است تحریم‌های شورای امنیت است که به دلیل حضور روسیه و چین، سازوکارهای برگرداندن دو ماه زمان می‌برد، عنوان کرد: خیالمان راحت است و اگر روزی رهبری و مدیریت نظام تصمیم بگیرند برنامه هسته‌ای مسیر دیگری برود، ما معطل کسی نیستیم و آن را اعمال خواهیم کرد.
عراقچی با اشاره به اینکه مردم نباید ماهیت آمریکا را در موضوع خیانت‌هایش فراموش کنند، ادامه داد: پس از برجام نه‌ تنها دشمنی کم نشده، بلکه بیشتر هم شده است، چراکه ترامپ فکر می‌کند سرش کلاه رفته است.
وی، قدرت ملی را قدرت یکپارچه دانست و تصریح کرد: قدرت ما ناشی از توان دفاعی، رزمندگان، قدرت تأثیرگذاری ما در منطقه و قدرت دیپلماسی است که همه آن‌ها باهم سایه جنگ را از سر ما برداشته است.
معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه جنگ‌های آمریکا در طول سه دهه گذشته دو مشخصه داشت، اظهار داشت: اول اینکه اجماع بین‌المللی علیه آن کشور ایجاد می‌کند و دوم اینکه در شورای امنیت قطعنامه‌ای مشروع علیه حمله به آن کشور تصویب می‌کند که در این راستا برای ما تاکنون این دو کار را انجام داده بود یعنی هم اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کرده و هم در قطعنامه 1929 شورای امنیت اجازه حمله نظامی را تصویب کرده بود.
عراقچی متذکر شد: برجام قطعنامه شورای امنیت و اجماع جامعه بین‌المللی را که تأکید داشت ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است، تغییر داد و اکنون جامعه بین‌المللی به‌ صورت نسبی به نفع ایران است و به ترامپ فشار می‌آورد که برجام را اجرا کند.
وی در مورد قانون داماتو نیز گفت: در جریان قانون داماتو هیچ تحریم جدیدی علیه ایران اضافه نشده است و هیئت نظارت تشخیص داده است که نقض فاحش برجام اتفاق نیفتاده است.
معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد: درباره امکان برگشت‌پذیری برجام، مجلس شورای اسلامی در تأیید برجام برای سازمان انرژی اتمی شرط گذاشته است که اگر بر‌جام نقض شود طی مدت دو سال به 190 هزار سو برسد که برنامه این حرکت دوساله تنظیم و در شورای امنیت ملی تصویب شده است و ما حتی کمتر از دو سال نیز می‌توانیم به مرحله غنی‌سازی صنعتی برسیم.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *