پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲

انتخابات به روایت خبرگزاری دولت!/ کتاب زیباکلام برای رضا خان

چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۶
کد مطلب: 504108
مسئله‌ای که در روزهای اخیر و در آستانه اتمام عمر دولت آقای روحانی مشاهده می‌شود؛ پیوستن اصلاح‌طلبان به منتقدان «وضع موجود» است.
انتخابات به روایت خبرگزاری دولت!/ کتاب زیباکلام برای رضا خان
به گزارش جهان نيوز،«وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

زیباکلام برای «خدمات رضاخان به مردم» کتاب می‌نویسد...

«صادق زیباکلام» از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در یک مصاحبه با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از کتاب جدید خود با عنوان «رضا شاه» که درباره کودتای 1299 و عصر پهلوی اول نوشته می‌شود، صحبت کرده است.

او در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: چرا انگلیسی‌ها در ایران کودتا کردند؟ براساس نظری که تا به امروز تکرار شده، کودتا صورت گرفت تا رضاشاه بر سر کار بیاید و فرهنگ ملی و اسلامی و بومی ما را از بین ببرد و فرهنگ غربی را جایگزین آن کند. کودتا صورت گرفته تا در ایران سیاست‌ها و استراتژی‌ پیاده شود تا همه به نفع استعمار انگلستان و سرمایه‌داری غرب باشد. این سخن اصلی کتاب‌هایی است که پس از انقلاب درباره کودتای سوم اسفند 1299 و چگونگی برآمدن رضاشاه در ایران منتشر شده است. براساس این تالیفات رضاشاه مامور بود که کشور را با سرنیزه به سوی غربی‌شدن سوق دهد. کشف حجاب کند و فرهنگ اسلامی را از میان بردارد. این نگاه و نظری است که در مدارس ابتدایی، دبیرستان، دانشگاه، فیلم‌ها، سریال‌ها، همایش‌ها، رساله‌های کارشناسی و دکتری دنبال می‌شود.

او تصریح می‌کند: اما بنده در حال تالیف کتابی هستم که اساسا تمام این تئوری‌ها و فرضیه‌های دایی‌جان ناپلئونی را کنار گذاشته و در فصل اول به کارهایی می‌پردازد که رضاشاه انجام داده است!

این استاد اصلاح‌طلب در بخش دیگری از صحبت‌های خود راجع به کتابش می‌گوید:

«اساسا یک فردی که قبل از کودتای 1299 در ایران حضور داشته و بخواهد یک تصویر کلی از کشور ترسیم کند و بعد از شهریور 1320 تصویر دیگری از ایرانی که متفقین به آن حمله و رضاشاه را تبعید کردند، ارائه کند، هیچ‌گاه باور نخواهد کرد این همان کشوری است که رضاخان 20 سال پیش در آن کودتا کرده است. زیرا هیچ چیز یادآور آن نیست که این کشور، کشور قبل از کودتا باشد!...در کشور برق آمده، آب‌رسانی شده، وزارت بهداشت، وزارت جنگ، وزارت دادگستری و بسیاری نهادها و سازمان‌های مدرن ایجاد شده است. به طوری که هیچ بخشی از ایران 1320 با ایران 20 سال قبل قابل مقایسه نیست. حال باید پرسید کدام رویکرد رضاشاه به نفع انگلستان بوده است؟ فرض می‌گیرم که نفس‌کشیدن رضاشاه به دستور انگلستان بوده، رضاشاهی که وزارت بهداشت، وزارت جنگ، وزارت دادگستری، سازمان ثبت اسناد املاک و ... را راه‌اندازی کرده است. این اقدامات چه نفعی می‌تواند برای انگلستان داشته باشد؟»[1]

*صد البته ارائه دیدگاه‌های مختلف، بخشی از مانیفست انقلاب اسلامی و نگرش عقلانی شیعه است.
اما در همین حین بدیهیست که تکرار گفتارهای خلاف عقل، جعل تاریخ و بیان صحبت‌های نادرستی که جز دشمن کسی از آنها سود نمی‌برد نیز به هیچ وجه پذیرفته نیست.

فرض ناصحیح زیباکلام درباره خدمات پهلوی‌ها به ایران بارها توسط مورّخین منصف و اسناد تاریخی مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ‌های آن هم داده شده است...

صادق زیباکلام پیش از این هم بحث «خدمات رضاخان به ایران» را مطرح کرده بود که سبب‌ساز جنجال‌های زیادی شد.
غیر از او، «معصومه ابتکار» نیز زمانی در گفت‌وگو با سایت جماران اظهار کرده بود: رویکرد دوره اول رژیم پهلوی سیاستی مبتنی بر تجدد کشور در جهت بهبود وضع زندگی مردم! و رسیدن به الگوهای غربی تجدد و مدرنیته به نظر رسیده و الگوهای توسعه‌ای آن عمدتاً برگرفته از کشورهای صنعتی و پیشرفته بود.[2]
روزنامه اصلاح‌طلب شرق هم چند سال قبل در گفت‌وگو با شخصی به نام سیدحسن امین از قول وی نوشت که رضاشاه خدماتی به ایران داشته است.[3]

گفتنیست، صادق زیباکلام زمان دیگری هم امیرکبیر را فردی تندرو معرفی کرده و ایضاً چند سال قبل در یک مصاحبه گفته بود: شناسنامه غرب‌ستیزی امثال جلال آل احمد و شهید آوینی، در حقیقت صادره از حزب توده ایران است![4]
***
چرا اصلاح‌طلبان به جرگه منتقدان «وضع موجود» پیوسته‌اند؟
وزیر علوم نتوانسته رضایت اصلاح‌طلبان را جلب کند

محمود صادقی، نماینده جنجالی مجلس و عضو فراکسیون امید، در مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز گفته است: پوسته این دولت از روحانی است اما هسته و درونش بقایای دولت سابق است و این از آسیب‌های دولت است. به‌ويژه باید تغییراتی در حوزه‌هایی که در امر انتخابات دخیل هستند و نیروهای تابعه وزارت کشور صورت گیرد. در حوزه آموزش عالی با تغییراتی که اتفاق افتاد و استیضاح آقای فرجی دانا و مسائلی که از بیرون بر دولت تحمیل شد عملکرد وزارت علوم بعد از استیضاح و در زمان آقای فرهادی نتوانسته رضایت مجموعه دانشگاهیان با رویکرد اصلاح‌طلبی را جلب کند. این مورد نیز یکی دیگر از آسیب‌های دولت است.

او افزوده است: بخش عمده‌ای از نیروهایی که از آقای روحانی‌ در سال ۹۲ حمایت کردند و تاثیرگذار بودند نیروهای بدنه جنبش دانشجویی بودند، اما اکنون در سطح جنبش دانشجویی یک سرخوردگی را مشاهده می‌کنیم. آقای روحانی‌‌ باید حرکت موثری در این زمینه انجام دهد تا موجب رضایت این قشر باشد.
صادقی همچنین در این مصاحبه گفته است: در حوزه معیشتی نیز با اینکه دولت درصدد تثبیت وضع اقتصادی بوده اما مردم در رنج و فشار هستند.[5]

*اصلاح‌طلبان طی سال‌های گذشته از عمر دولت یازدهم تعداد کثیری از وزرای دولت را در خلوت و جلوت مورد انتقادات تند قرار دادند که این امر دلایل خاص خود را داشت.

عیار درستی بسیاری از این انتقادات نیز مشخص نیست.
اما مسئله‌ای که در روزهای اخیر و در آستانه اتمام عمر دولت آقای روحانی مشاهده می‌شود؛ پیوستن اصلاح‌طلبان به منتقدان «وضع موجود» است.

فی‌الواقع مشاهده می‌شود که چهره‌های جریان سیاسی خاص، از برجام گرفته تا اوضاع اقتصادی را به رخ دولت می‌کشند و از غیر قابل دفاع بودن اوضاع سخن می‌گویند.

پیش از این شاهد بوده‌ایم که این انتقادات در کلام کسانی از جمله تاجیک، اصغرزاده، جلایی‌پور، علیخانی و... مورد اشاره قرار گرفته است.

اما دلیل این رفتار چیست؟!
برخی تحلیلگران معتقدند علت این انتقادات را باید در آنجا جست که اصلاح‌طلبان قصد سندسازی برای اتمسفر احتمالی شکست روحانی را دارند.

تا با عنایت به این قبیل سخنان (که روزنامه آفتاب یزد هم به تازگی در یک مقاله تأکید کرد برخی سخنان گفته می‌شود تا بعداً کسی متهم به نگفتن نشود!) و رفتارهای دیگری مثل اعلام اینکه روحانی کاندیدای رسمی ما نیست و برای او ستاد انتخاباتی هم تشکیل نمی‌دهیم؛ اینطور وانمود کنند که شکست آقای روحانی قرار نیست به پای گفتمان اصلاحات نوشته شود. و به این ترتیب سوابق خود در دفاع تامّ و تمام 4 ساله از دولت آقای روحانی و چیزی به نام برجام را عملاً حذف کنند.

گفتنیست جریان اصلاحات طی 15 سال گذشته در هیچ انتخاباتی نتوانسته پیروز اکثریتی باشد.
***

«همه می‌دانند روحانی پیروز می‌شود»؛ انتخابات به روایت خبرگزاری دولت!

خبرگزاری دولتی ایرنا به تازگی در گزارشی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نوشت: کمتر از سه ماه تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است و بر خلاف روال معمول، هنوز فضای سیاسی چنان که باید، رنگ و بوی انتخاباتی نگرفته است. کارشناسان، تاخیر در شکل‌گیری فضای انتخاباتی را در احتمال بالای پیروزی روحانی، مشخص نشدن راهبردها و نامزدهای انتخاباتی اصولگرایان و کم کاری رسانه ها جستجو می‌کنند.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم:
«بسیاری از ناظران و کارشناسان سیاسی بر این باورند که تداوم ائتلاف اعتدال گرایان و اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو، کارنامه مثبت عملکرد دولت در حوزه های مختلف، تشتت در اردوگاه اصولگرایی، نبود رقیبی قدرتمند در برابر رییس دولت و... عناصری است که گمانه پیروزی روحانی در انتخابات را تقویت می کند. از دید این تحلیلگران، چنین برآوردی نزد جریان های سیاسی اعم از اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال‌گرا، آنها را از انگیزه لازم و کافی برای رقابت سیاسی تهی می کند»!

در بخشی دیگری از این گزارش نیز «مرتضی مبلغ» فعال اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات به ایرنا گفته است:

«برای همه مشخص شده است که روحانی دوباره در انتخابات آتی رای می آورد، بنابراین در میان رقیبان او انگیزه چندانی برای فعالیت انتخاباتی وجود ندارد!»

او در ادامه گفت و گو  ایرنا به نقش رسانه‌های اصولگرا در انتخاباتی نشدن فضای عمومی کشور اشاره کرده و گفته است: بخش مهمی از گرم نشدن فضای انتخابات به رسانه های پرمخاطبی بر می‌گردد که اغلب در اختیار اصولگرایان هستند. از آنجا که اصولگرایان هنوز در مورد راهبردها و نامزدهای انتخاباتی خود به جمع بندی نرسیده‌اند، هنوز انتخابات را در صدر برنامه رسانه‌های خود قرار نداده‌اند.[6]

*نتیجه‌گیری خبرگزاری ایرنا در حالی است که رئیس‌جمهور روحانی در نظرسنجی‌های موجود به هیچ وجه از اوضاع خوبی برخوردار نیست.

از طرف دیگر برای نخستین بار است که بحث «احتمال بالای تک‌دوره‌ای شدن آقای روحانی» توسط عمده تحلیلگران کشور مورد اشاره قرار می‌گیرد و بدیهیست که نمی‌توان نسبت به تواتر این تحلیل بی‌اعتنا بود.

نکته مهمتری هم در این میان وجود دارد و آن اینکه چنین سطحی از اعتماد به نفس و اطمینان از برد دوباره در انتخابات! مخصوص دولت و رئیس‌جمهوریست که در تمام و یا حتی در بخشی از وعده‌ها و طرح‌های خود موفق بوده باشد...

این در حالی است که دولت آقای روحانی در مهمترین دستور کار خود یعنی «برجام» هیچ دستاورد ملموسی برای مردم نداشته و در سایر رخدادها نظیر سیل و گردوغبار، برگزاری جشنواره فیلم فجر، تیره و تار شدن روابط با کشورهای خارجی و بیشتر شدن تحریم‌ها نیز به هیچ وجه عملکرد قابل قبولی از خود بروز نداده است.

قضاوت بیشتر درباره «محرز بودن پیروزی روحانی» را به عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...
***
1_http://ibna.ir/fa/doc/longint/245534
2_http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931017000132
3_http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931017000132
4_http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930713000498
5_http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/179265
6_http://www.irna.ir/fa/News/82439139/
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *