جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ماراتن سیاسی دوباره در اسکاتلند

چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب: 504106
ساکنان اسکاتلند بر این باورند که تغییر کالبد و چهره سیاسی و اقتصادی انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا، باید فرصت تازه‌ای را در اختیار اسکاتلندی‌ها برای برگزری همه پرسی استقلال ایجاد کند.
ماراتن سیاسی دوباره در اسکاتلند
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، اگرچه دولت انگلیس با برگزاری همه پرسی مجدد بر سر استقلال اسکاتلند مخالفت کرده است، اما به نظر می رسد انگیزه استقلال طلبان اسکاتلند و ساکنان این منطقه برای برگزاری همه پرسی در سال آینده میلادی بیش از هر زمان دیگری است! استقلال طلبان  اسکاتلند در حال برنامه ریزی برای برگزاری همه پرسی جدید در ماه می یا سپتامبر سال 2018میلادی هستند. در این خصوص استقلال طابان استدلالهای قابل تاملی دارند، استدلالهایی که با مخالفت حزب محافظه کار ( حزب حاکم) و البته دیگر احزاب سنتی انگلیس رو به رو شده است.
استقلال طلبان اسکاتلند معتقدند "برگزیت" فصل جدیدی را در مناسبات سیاسی و اجتماعی و بین المللی انگلیس رقم زده است.در این میان، تصمیم قبلی ساکنان اسکاتلند مبنی بر عدم استقلال از انگلیس، مربوط به زمان قبل از برگزیت بوده و عملا فاقد اعتبار است. اسکاتلندی ها معتقدند که باید با توجه به شرایط جاری در انگلیس و خصوصا شرایطی که پس از خروج انگلیس در اتحادیه اروپا حاکم خواهد شد، در خصوص استقلال خود تصمیم گیری کنند. از این رو معادلات جاری در اسکاتلند بسیار پیچیده و در هم تنیده است.
نیکولا استرجون وزیر اول دولت محلی اسکاتلند  قبلا به صورتی جدی هشدار داده بود که  در صورت خروج انگلیس  از بازار واحد اروپا، همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از بریتانیا برگزار می‌شود. به عبارت بهتر، ساکنان اسکاتلند بر این باورند که تغییر کالبد و چهره سیاسی و اقتصادی انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا، باید فرصت تازه ای را در اختیار اسکاتلندی ها برای برگزری همه پرسی استقلال ایجاد کند. بدیهی است که مقامات دولت لندن در مقابل این استدلال، پاسخی ندارند!
نکته بسیار مهم دیگر اینکه ساکنان اسکاتلند در جریان همه پرسی برگزیت، خواستار بقا در اتحادیه اروپا شده اند. آنها بر خلاف ساکنان بسیاری از نقاط دیگر انگلیس که رای به جدایی از اروپای واحد داده بودند، بقا در اروپای واحد را به عنوان یک اصل مهم در رویکرد سیاسی خودد پذیرفته اند. هم اکنون اسکاتلندی ها معتقدند که آنها قربانی تصمیم مردم انگلیس شده اند و تنها راه جلوگیری از ادامه این روند، برگزاری همه پرسی استقلال دوباره، جدایی از انگلیس و اتخاذ تصمیم بقا در اروپا به عنوان بازیگری مستقل است.
همان گونه که ذکر شد ،زمانی که  مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی، ولز) در روز سوم تیر سال جاری در همه‌پرسی جدایی این کشور از اتحادیه اروپا شرکت کردند، اکثر مردم انگلیس و ولز رای به خروج ولی اکثر مردم اسکاتلند و ایرلندشمالی رای به ماندن داده بودند که در نهایت نتیجه همه‌پرسی 51 درصد رای به خروج از اتحادیه اروپا گردید.  اسکاتلندی ها  هم اکنون خود را قربانی بزرگ برگزیت می دانند! آنها باید گامهای بلند و سختی را در راستای بقا در اتحادیه اروپا بردارند.
پیش شرط بقای اسکاتلند در اتحادیه اروپا، استقلال از انگلیس است. هم اکنون دولت مرکزی لندن با تمامی توان خود سعی دارد مانع از برگزاری همه پرسی دوباره در اسکاتلند شود زیرا سیاستمداران انگلیسی به خوبی نسبت به نتیجه همه پرسی دوباره در اسکاتلند واقف هستند! آنها با توجه به نتیجه برگزیت و نارضایتی های موجود در اسکاتلند، نسبت به رای ایجابی ساکنان اسکاتلند مبنی بر استقلال از انگلیس آگاه هستند. از این رو دولت لندن در صدد است به هر نحو ممکن جلوی برگزاری هرگونه همه پرسی استقلال در اسکاتلند را بگیرد.
تقابل شکل گرفته میان استقلال طلبان اسکاتلند و دولت لندن، طی ماههای آتی به نقطه اوج خود خواهد رسید. استقلال طلبان در صددند تا زمانی که مذاکرات دولت انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر نحوه خروج از اتحادیه اروپا پایان می یابد، تصمیم بزرگ خود را در خصوص جدایی از انگلیس اتخاذ کرده باشند تا در نهایت، بتوانند زمینه لازم را برای بقای خود در اتحادیه اروپا ایجاد کنند. حال باید در انتظار نتیجه این ماراتن سیاسی تا سال 2018 میلادی بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *