جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

ترور پر رمز و راز بنیانگذار اخوان المسلمین

يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 503643
روایت‌های متعددی در این زمینه مبنی بر این‌که به احتمال زیاد، حسن البنا به دست یکی از تشکل‌های درونی خود جماعت اخوان المسلمین ترور شده، همچنین روایت‌هایی مبنی بر دست داشتن دولت مصر در ترور وی وجود دارد.
ترور پر رمز و راز بنیانگذار اخوان المسلمین
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، با وجود گذشت بیش از 60 سال از کشته شدن موسس جماعت اخوان المسلمین «حسن البنا» تا کنون، ماهیت قاتل وی مشخص نشده که علت آن به روایت‌های مختلف درباره عملیات ترور وی بر می‌گردد  که از عجیب‌ترین عملیات‌های ترور در جهان به شمار می‌رود.

«اسلام فرج»، مسئول روابط خارجی حزب الوفد مصر می‌گوید : ابهامات ماجرای ترور رهبر نخست جماعت اخوان المسلمین، حسن البنا، ماجرای بسیار پیچیده‌ای به اندازه ابهاماتی است که شکل‌گیری جماعت را فرا گرفته است، روایت‌های متعددی در این زمینه مبنی بر این‌که به احتمال زیاد، حسن البنا به دست یکی از تشکل‌های درونی خود جماعت اخوان المسلمین ترور شده، همچنین روایت‌هایی مبنی بر دست داشتن دولت مصر در ترور وی وجود دارد.

خبرنگار خبرگزاری نظر شماری از کارشناسان سیاسی را جویا شده است تا چگونگی آغاز قصه ترور حسن البنا بنیانگذار اخوان المسلمین روشن شود.

دکتر «مجاهد السید» پژوهشگر و کارشناس امور گروه‌های اسلامی  می‌‌گوید : در سالروز ترور اعلام می‌کنیم که این شخصیت در حال حاضر مظلوم واقع شده، یعنی در حال حاضر شاهد هجمه‌ هولناکی بر ضد وی برای مخدوش کردن وجهه‌اش هستیم، با وجودی که این شخصیت بر ضد انگلیسی‌ها و یهودیان در فلسطین مبارزه کرد، او جماعت و گروهی را تشکیل داد که امکان تحول و پیشرفت در رویکردها و دیدگاه‌ها و اشخاص وجود داشته باشد،‌ کمی درباره آن موضوع اختلاف نظر پیدا کردند و نتوانستند با دوران معاصر یکی و همراه شوند، ولی ما در حال حاضر در این زمینه اختلاف نداریم که شهیدی به نام حسن البنا، فرد نوگرایی بود و فعالیت‌های خود را در راستای نهضت و جنبش اسلامی آغاز کرد، او فردی بود که دارای فکر و دیدگاه بود و توانست در سایه شرایط بسیار دشوار، تشکلی را ایجاد کند که هسته جماعتی شود که در تمام مناطق جهان گسترش یافت.

حسن البنا، قصه‌ای است که تاریخ مصری بین طرفدار و مخالف دیدگاهش آن را به رشته تحریر درآورده است، او شخصیتی است که زندگی سیاسی‌اش را بر ضد رژیم انگلیس آغاز کرد و ناجوانمردانه کشته شد تا سالروز مبارزاتش بر ضد اشغالگران انگلیسی گرامی داشته شود، اشغالگرانی که اراضی مصر را به ناحق به استعمار خود درآورده بودند.

حسن البنا که بود؟
«حسن البنا» بنیانگذار اخوان در طول‌ حیات‌ خود در جریان‌ تحولات‌ مصر به‌طور عام‌، و اخوان‌ المسلمین‌ به‌طور خاص‌، رساله‌ها و مقالات‌ و سخنرانی‌هایی‌ پدید آورد و منتشر کرد که‌ پس‌ از مرگ‌ او هم‌ بار‌ها تجدید چاپ‌ شد.وی‌ در شهر محمودیه‌ نزدیک‌ اسکندریه‌ مصر به‌ دنیا آمد. پدرش‌ احمد بن‌ عبدالرحمن اهل‌ علم‌ و صاحب‌ تألیفات‌ و امام‌ جماعت‌ مسجد آنجا بود. حسن‌ پس‌ از طی‌ تحصیلات‌ اولیه‌، وارد دارالمعلمین‌ الاولیّه (دانش‌سرای‌ مقدماتی‌) دمنهور شد و سپس‌ به‌ قاهره‌رفت‌ و در1302ش‌/ 1923م‌ در دارالعلوم‌ آن‌ شهر به‌ تحصیل‌ پرداخت‌.

در 1927م‌ از آنجا فارغ‌ التحصیل‌ شد و به‌ عنوان‌ معلم‌ ابتدایی‌ در شهر اسماعیلیه مصر به‌ تدریس‌ اشتغال‌ ورزید. حسن‌ از همین‌ زمان‌ به‌ تدریج‌ اندیشه‌های‌ خود را در جهت‌ احیای‌ دین‌ و قدرت‌ سیاسی‌ - اجتماعی‌ دینی‌ شکل‌ داد و به‌ تبلیغ‌ آن‌ پرداخت‌. آن‌گاه‌ در 1307ش‌/1928م‌ جمعیت‌ اخوان‌ المسلمین‌ را تأسیس‌ کرد و در دروس‌ و سخنرانی‌ها و نوشته‌های‌ خود به‌ تبیین‌ اصول‌ بنیادی‌ تفکر جمعیت‌ برخاست‌ و برای‌ این‌ کار به‌ مسافرت‌هایی‌ دست‌ زد. حسن‌ بنا در کنار نشر تعالیم‌ احیاء احکام‌ و شعائر دینی‌، عملاً به‌ مبارزه‌ با فساد و بی‌دینی‌ پرداخت‌.

از دیگر سو، حسن‌ بنا با قانون‌ اساسی‌ مصر مخالفت‌ نداشت‌ و هرگونه‌ شیوه انقلابی‌ را، دست‌ کم‌ از منظری‌ سلفی‌ باورانه‌، رد می‌کرد. جنبش‌ اخوان‌ المسلمین‌ که‌ بیش‌ از هر چیز مبتنی‌ بر روش‌ تبلیغی‌ بود، با اتخاذ شیوه محافظه‌کارانه‌ به‌ احیای‌ هویت‌ اسلامی‌ براساس‌ دعوت‌ و اصلاح‌ امور اهتمام‌ داشت‌ و بنابراین‌، در آغاز حتی‌المقدور با شیوه‌های‌ مسالمت‌آمیز در این‌ مسیر قدم‌ برمی‌داشت‌. تأیید ملک‌ فاروق‌ توسط حسن‌ بنا هم‌ به‌ همین‌ دلیل‌ بود . (منبع: دایره المعارف بزرگ اسلامی)

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
داستان تکراری اکثر جنبشهای عدالت خواهانه و انقلابی جهان. غصب این جنبشها از درون. اینها هم به بیراهه برده شدن. بپایید که انقلاب از کف نره.