پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱

حاج طیب رضایی که بود؟

يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 503405
وی در سال ۱۳۳۲ از موافقین رژیم شاهنشاهی پهلوی در کودتای ۲۸ مرداد بود.[۱] اما بعدها تغییر رویه داد و به انقلابیون نهضت اسلامی پیوست و سرانجام در یازدهم آبان ماه ۱۳۴۲ در میدان تیر پادگان حشمتیه تهران اعدام گردید و در قسمت شرقی حرم شاه عبدالعظیم به خاک سپرده شد.
حاج  طیب رضایی  که بود؟
نام طیب حاج رضایی برای آنانی که با تاریخ معاصر کشور مانوس هستند و حتی برای کسانی که سریال معمای شاه را دیده اند نامی آشناست   وی از باستانی کارهای تهران در دوران سلطنت سلسله پهلوی و از جمله افرادی بود که در ادبیات محاوره‌ای آن زمان به لات و یا لوطی مشهور بودند.

طیب در محله صابون پز خانه (در اصطلاح عام صام پزخانه) تهران به دنیا آمد.

پدر او حسینعلی حاج رضایی از اهالی سگمس آباد (ارتش آباد) از توابع خرقان قزوین بود که پس از مهاجرت به تهران به شغل جمع‌آوری بوته‌های خشک برای نانوایی‌ها مشغول بود.

طیب سه برادر به نامهای حاجی مسیح، اکبر و طاهرداشت او از همان ابتدا به
ورزش باستانی علاقه‌مند بود و پس از پایان یافتن دوره سربازی بود که نام او کم‌کم بر سر زبانها افتاد.

طیب از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۲ از میدان داران به نام میوه و تره بار تهران بود و به کار خرید و فروش میوه و تره بار مشغول بود. او در دوران زندگی اش دو همسر و هفت فرزند داشت.

وی در سال ۱۳۳۲ از موافقین
رژیم شاهنشاهی پهلوی در کودتای ۲۸ مرداد بود.[۱] اما بعدها تغییر رویه داد و به انقلابیون نهضت اسلامی پیوست و سرانجام در یازدهم آبان ماه ۱۳۴۲ در میدان تیر پادگان حشمتیه تهران اعدام گردید و در قسمت شرقی حرم شاه عبدالعظیم به خاک سپرده شد.

بعد از پیروزی انقلاب، امام خمینی (ره) در باره وی گفت:  طیب، حُر دیگری بود.







نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
روحش شاد!!!