پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۲۹

جزئیات بیشتر از طرح جنجالی مجازات پرسشگران/ محمدرضاخان!

شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۸
کد مطلب: 503304
اینکه در طرح یادشده آمده اگر فردی در اجتماع یا جلسه سوالی را مطرح کند مورد مواخذه قرار می‌گیرد، مصداق بارز تفتیش عقاید است و نکته دیگر این است که اگر مدیران و مسؤولان انتظامی برگزارکننده مراسم با فردی که سوال را مطرح کرده برخورد و وی را بازداشت نکنند، با آنها برخورد می‌شود
جزئیات بیشتر از طرح جنجالی مجازات پرسشگران/ محمدرضاخان!
به گزارش جهان نيوز، وطن امروز نوشت: جزئیات بیشتری از طرح دوفوریتی فراکسیون  امید برای مجازات پرسشگران در مراسم سخنرانی منتشر شده است؛ جزئیاتی که نشان می‌دهد محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نخستین نماینده‌ای بوده که این طرح را امضا کرده و پس از آن سایر اعضای لیست امید مجلس با امضای این طرح عجیب با قید دوفوریت خواستار بررسی آن در صحن علنی مجلس شدند.

این طرح که به اعتقاد کارشناسان زمینه‌ساز بستن دهان منتقدان و سرکوب صداهای مخالف می‌شود، سه‌شنبه هفته گذشته با امضای 34 نفر از نمایندگان لیست امید تقدیم هیات‌رئیسه شد. انتشار مفاد این طرح واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در پی داشت و آنان ضمن تاکید بر عدم رای‌آوری این طرح، آن را دیکتاتوری خواندند و از امضاکنندگان طرح خواستند برای حفظ آبروی خود، این طرح را پس بگیرند. نمایندگان می‌گویند حتی رضاخان میرپنج هم اینگونه برخورد نمی‌کرد که بگوید سوال نکنید. آنها می‌گویند شاید اگر مردم سوال می‌کردند رضاخان بلایی سر آنها می‌آورد اما نمی‌گفت سوال نکنید. حتی در حکومت‌های استبدادی هم اینگونه نیست.

انتقادات به طرح مجازات پرسشگران، همچنان این طرح را در سر خط اخبار خبرگزاری‌ها قرار داده است. در همین راستا، سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمسیون امنیت ملی مجلس گفت: بنده به عنوان یک نماینده وقتی متن این طرح را نگاه کردم تعجب کردم و به فکر فرو رفتم که اهداف طراحان این طرح چیست؟

وی افزود: وقتی دیدم آقای عارف نخستین نفر است و اسمش در سرلیست این طرح وجود دارد بیشتر متعجب شدم و اینکه همه اعضای امضاکننده این طرح از لیست امید هستند، بیشتر به فکر فرو رفتم. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: دوستانی که مدعی آزادی بیان، حقوق شهروندی، اجرای قانون و رعایت حق افراد هستند چطور چنین طرحی تهیه می‌کنند که اگر کسی در یک سخنرانی تنها طرح سوال کند به 6 ماه تا یک سال زندان محکوم می‌شود و نیروی انتظامی باید او را دستگیر کند و تحویل مقامات قضایی دهد که چه شده که فقط طرح سوال کرده است. نقوی‌حسینی تصریح کرد: مگر همه گفت‌وگوها و نشست‌ها با پرسش و پاسخ همراه نیست بویژه محافل دانشگاهی و نخبگانی. رضاخان میرپنج هم اینگونه برخورد نمی‌کرد که بگوید سوال نکنید.

شاید اگر سوال می‌کردند بلایی سر آنها می‌آورد اما نمی‌گفت سوال نکنید. حتی در حکومت‌های استبدادی هم اینگونه نیست. وی خاطرنشان کرد: توصیه به دوستان این است که هرچه سریع‌تر این طرح را پس بگیرند و بگویند اشتباه شده و اظهار ندامت کنند. در نظام جمهوری اسلامی هر مسؤولی باید پاسخگو باشد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: شاید چون پایان دولت است و از این به بعد دولت باید پاسخگوی عملکرد 4 ساله خود باشد و دولتی‌ها در محافل عمومی حضور پیدا می‌کنند، از آنجا که مردم گله‌مندند و سوال و ابهام دارند و شدیداً اعتراض می‌کنند و می‌خواهند اینها را از دولتی‌ها بپرسند،‌ حال دوستان دولت در مجلس می‌خواهند طرحی تهیه کنند که تا انتخابات هیچ‌کس سوال هم نکند.

نقوی‌حسینی در پایان با بیان اینکه به نظر می‌آید طرح یادشده هدفمند طراحی شده باشد، گفت: اگر هدفمند نیست دوستان باید این طرح را پس بگیرند. گویا هماهنگی بین دولت و نمایندگان دولتی مجلس وجود دارد که طرحی را تصویب کنند که کسی جرأت نکند از مقامات دولتی حتی سوال کند.

آسیب به وجهه حقوق بشری ایران
سخنگوی فراکسیون حقوق بشر مجلس یکی دیگر از نمایندگان منتقد این طرح است. سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی با فارس، اظهار داشت: این طرح که توسط جمعی از نمایندگان امضا شد و در صدر امضاهای آن امضای رئیس فراکسیون امید مشاهده می‌شود بسیار بهت‌آور و غیرقابل پذیرش است و انتظار می‌رفت در تدوین این طرح قبل از امضا با جمعی از حقوقدانان مجلس و افراد صاحب تخصص مشورت می‌شد تا جمع‌بندی بهتری درباره این طرح انجام شود.

وی افزود: اینکه در طرح یادشده آمده اگر فردی در اجتماع یا جلسه سوالی را مطرح کند مورد مواخذه قرار می‌گیرد، مصداق بارز تفتیش عقاید است و نکته دیگر این است که اگر مدیران و مسؤولان انتظامی برگزارکننده مراسم با فردی که سوال را مطرح کرده برخورد و وی را بازداشت نکنند، با آنها برخورد می‌شود و با این وضعیت چنانچه این طرح به تصویب برسد و به قانون تبدیل شود بعید می‌دانم که دیگر فردی در کشور ما در دانشگاه یا مسجد یا جای دیگر مراسمی را برگزار کند، چرا که برگزارکننده می‌ترسد فردی سوالی را مطرح کند که موجب جلب توجه دیگران شود و در نهایت فرد مسؤول برگزاری مراسم یا مقامات انتظامی مورد مواخذه قرار گیرند.

وی افزود: این طرح به وجهه حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران نزد کشورهای جهان آسیب وارد می‌کند و بهانه‌ای به دست برخی نهادهای بین‌المللی خواهد داد که ایران را به نقض حقوق بشر محکوم کنند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


arman
Iran, Islamic Republic of
هر دم از اين باغ بري مي رسد ... واقعا به به بخاطر اين همه حق و احترامي كه مسئولان برا مردم قائل اند.
Iran, Islamic Republic of
مجازات اخلالگران مراسم بايد انجام بگيرد تا ديگر كسي به بهانه سوال نتواند مراسم رسمي و غير رسمي را بهم بريزد
Iran, Islamic Republic of
این طرح برای مجازات برادران زود جوش یا خود جوش تهیه شده تا به بهانه سوال مراسم را بهم نزنند
United States
عجب روزگاریه
Iran, Islamic Republic of
برادر زود جوش
شما خودت با این حرفی که اینجا نوشتی محکوم این طرح هستی!!
بپا عارف نگیردت!
Iran, Islamic Republic of
به قانون هم تبدیل شود این دولت رفتنی است. ملت بدجور گله مند اند.
United States
این برادران از این به بعد بد جور تنبیه میشن تا هوس اخلالگری نکنن
Iran, Islamic Republic of
عزیزم
اخلالگر فرق داره با سوال کننده. در طر ح نیامده اخلالگر. آمده سوال کننده.
Iran, Islamic Republic of
وقتی به بهانه سوال اخلال کنی همان اخلالگر محسوب میشی
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
بابا شریعتمداری بفرستید توی یه دانشگاه سخنرانی تمام دانشجویان اصلاح طلب جمع میشن تا شش ماه که برن زندان تا آخر انتخابات اثری ازشون نیست
انگار ندیدن که چقدر همین اصلاح طلبها سخنرانی های اصول گراها رو بهم میزدند
Iran, Islamic Republic of
وکیل الدوله های مستبد
Iran, Islamic Republic of
خدایابه توپناه می برم از بستن دهان مخالف!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای عارف را بیشتر به ملت معرفی کنید.
بگویید کجا درس خوانده و .....
Iran, Islamic Republic of
ملت عزیز لازم است در انتخاب افراد جهت مسئولیت های خطیر کشور مانند نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری و غیره ...دقت کافی نمایند که کسانیکه اعتقادی به نظر مردم ندارند و فقط می خواهند از مردم مسئولیت بکیرند و هر کاری خواستند انجام دهند و کسی هم قادر به سئوال از آنها نباشد را انتخاب نکنند . اگر به سابقه اصلاح طلبان دقت کنیم متوجه ایجاد وقایع فتنه 88 و 78 و ... توسط این گروه می شویم .
Iran, Islamic Republic of
فاتحه ای بر اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
سلحشور عزیز روحت شاد. در سریال یوسف وقتی که جام دزدی از کیسه گندم برادر یوسف پیدا شد قرار شد برادر حضرت یوسف را مجازات کنند منتها گفتند فقط با قانون خودتان، برادرتان را مجازات می کنیم چهار سال بردگی. الان هم جناب عارف خان برای خودشان قانون کشکی گذاشتند که هر کسی که در جلسه از اصلاح طلبان ترسو و بزدل سوال قانونی پرسید از شش ماه تا دو سال مجازات می شود کسی که بخاطر یک سوال این همه زندان دارد کسانی که کشور را به مرز خطر رساندند و فتنه به پا کردند و هزینه های بالاتر از میلیارد به کشور زدند با قانون چرند اصلاح طلبان باید اعدام برایشان صادر می شد. با قانون چرند اصلاح طلبان. سران فتنه و فتنه گران را آشتی ملی می گویند ولی سوال که حق هر انسان ایرانی است را مجازات تعیین می کنند کسی که از خودش شک دارد بزدل سیاسی و ترسو هستند این قانون چرند را صادر می کنند. پس نتیجه می گیریم با قانون عارف سران فتنه و فتنه گران سال 88 همه شان باید اعدام می شدند.
جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
احسنت خدا روح هنرمند بصیر و متعهد و انقلابی حاج فرج الله سلحشور را با اولیا خود محشور ومانوس فرماید و به شما هم برای بیان این حرف منطقی سلامتی وتوفیق بدهد.
بصیر
Iran, Islamic Republic of
اقای عارف این طرح را اصلاح طلبان تنها کشف کردن یا با همفکری صهیونیستها تاوقتی شما سرقدرت نیستید که حنجرتان برای ازادی پاره می کنید ولی امان از روزی که قدرت در اختیار شما باشد این نمایندهای رضا خان از مردم ازاده ایران عذر خواهی کنند
Iran, Islamic Republic of
خودتو لو دادی چون خیال میکنی بقیه هم مقل خودتن
France
خوب متن طرح رو بگذارید بخونیم ببینیم چی هست اصلاً؟ شاید به درد بخور باشه 😁
Iran, Islamic Republic of
چند روزه جهان نيوز از اين طرح ايراد ميگيرد به جاي ايراد اصل طرحو بزار تا ببينيم كجاش ايراد داره
Iran, Islamic Republic of
جهان نيوز بارها متن طرح رو گذاشت. واقعاً نديدي؟
شايد عينك لازمي مثل بعضي ها!
Iran, Islamic Republic of
امروز اگر از دبستاني ها بپرسيد مسئول به چه معناست خواهند گفت: كسي كه مورد سوال قرار مي گيرد؛ اگر جناب عارف و مطهري و امثال اينها بخاطر كارنامه ي تهي شان قادر به پاسخ نيستند بهتر است بروند تا بيشتر از اين نزد مردم و رسانه ها منفور نشوند.
Iran, Islamic Republic of
راس میگه. اگه میترسین مورد سوال قرار بگیرین مسوول نشید. ...
Iran, Islamic Republic of
از یه بچه پیش دبستانی بپرسی میفهمه که هر سخن جایی هر نکته مکانی دارد توی مراسم رسمی و غیر رسمی هر کس بلند بشه بگه من سوال دارم اونوقت سنگ رو سنگ بند نمیشه
Iran, Islamic Republic of
یعنی برای سوال پرسیدن باید اشخاص رو 6 ماه تا 2 سال حبس کرد ؟!!
Iran, Islamic Republic of
ما خوزستانی ها که ساکتیم هیچ نمیگیم چون دهنمون با ماسک بستیم تا بتونیم زنده بمونیم از خاک تازگی ها برق هم قطع میشه و همه جا تعطیله همه دعا میکنن بارون بیاد ما بخاطر برق باید دعا کنیم بارون نیاد بودجه تعمیرات چه کرد دولت تدبیر وامید که الان همه امکانت و زارت نیرو رو آورده خوزستان تلافی این سه سال در بیاره شاید خرج آزاد راه تهران شمال شده تا ی عده پنج شنبه ها به کنار دریا برسند و تو راه نمونن
Iran, Islamic Republic of
نه مطمين باش تو این کشور خرج نشده. مگر برا انتخابات.
Iran, Islamic Republic of
طنز روز در تویتر:

- زنگ زدم به دبیرخانه فراکسیون امید، برداشت گفت:
" ششماه حبس عدد ۱ - یکسال حبس عدد ۲ - دو سال حبس عدد ۳ را بفشارید."

میگم یادشون رفت درین طرح بگنجانند:
اول بپرسید شما انقلابی هستی یا نه؟
اگر بود دستگیر کنید.