پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱
پس از استعفای فلین؛

دانش‌آموخته تهران نامزد سِمت مشاور امنیت ملی ترامپ +عکس

پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 503103
معروف است آمادگی بدنی بالای او در عملیات کوهستانی اطراف کابل به کمکش می‌آمد اما دلیل حضور او در عراق و افغانستان چیز دیگری بود: سابقه او به عنوان دانش‌آموخته مدرسه نظامی آمریکایی‌ها در تهران و قدرت تکلم به زبان فارسی.
دانش‌آموخته تهران نامزد سِمت مشاور امنیت ملی ترامپ +عکس
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، پس از استعفای مایکل فلین از سِمت مشاور امنیت ملی دولت جدید آمریکا، سه نام جدید مطرح شده که در میان آنها، همکار ماتیس وزیر دفاع کنونی بیش از همه بر سر زبان‌ها است: دریاسالار رابرت هاروارد.
 
هاروارد وقتی در سال 2011 میلادی معاون ماتیس در دفتر فرماندهی مرکزی ایالات متحده شد تجربه حضور در عملیات مختلف در عراق و افغانستان و مسئولیت امور مبارزه با تروریسم در شورای عالی امنیت ملی (در دوره بوش) را به همراه داشت. با برکناری ماتیس در 2013، او نیز کنار رفت.
 
معروف است آمادگی بدنی بالای او در عملیات کوهستانی اطراف کابل به کمکش می‌آمد اما دلیل حضور او در عراق و افغانستان چیز دیگری بود: سابقه او به عنوان دانش‌آموخته مدرسه نظامی آمریکایی‌ها در تهران و قدرت تکلم به زبان فارسی.
 
او 5 سال قبل از انقلاب اسلامی، فارغ ‌التحصیل شد و ادامه مدارج علمی را در کالج نیروی دریایی نیوپورت واقع در رودآیلند آمریکا (زادگاهش) پی گرفت. استعداد علمی او موجب شد به سراغ تحصیل در کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل و امور راهبردی امنیتی برود و دوره سیاست خارجی را در ام‌آی‌تی بگذراند.
 
او هم‌اکنون از مدیران شرکت تسلیحاتی و هوافضای لاکهید مارتین است و رابط اصلی در تنظیم قراردادهای آن با امارات متحده عربی است. ممکن است چنین جایگاه آسوده‌ای را به دولت جنجالی و بی‌سامان ترامپ ترجیح دهد.
 
 
هاروارد همچنین با توجه به تجربه نظامی‌اش و حضور در مراکز فرماندهی، از سوی اندیشکده رند و همچنین انجمن «ائتلاف رهبری جهانی آمریکا» دعوت به همکاری شده است. اما این همکاری‌های اندک برای عهده‌داری مشاور امنیت ملی آمریکا از نظر برخی تحلیل‌گران کفایت نمی‌کند.
 
مکس بوت، کارشناس امنیت ملی در شورای روابط خارجی آمریکا در توئیت خود از هاروارد به عنوان «یک دریادار بزرگ» نام برد اما نوشت «معلوم نیست فرماندهی عملیات آزادسازی گروگان‌ها در افغانستان یا معاونت فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح تا چه میزان می‌تواند رزومه قابل قبولی برای این سِمت باشد.»
 
همکاری او با ماتیس می‌تواند امتیازی برای او در برابر نامزدهای دیگر باشد، اما سوابق عمدتاً نظامی او احتمالاً موجب می‌شود افرادی چون استیو بنِن مشاور ارشد و استراتژیست تندروی دولت جدید خواهان انتخاب فردی سیاسی‌تر باشند.
 
 
 
هاروارد در عراق و نیروی دریایی آمریکا
 
 
دو تن از افراد مرتبط با دفتر مشاور امنیت ملی با توجه به همین محدودیت‌ها احتمال داده‌اند هاروارد تنها در صورتی این سِمت را خواهد پذیرفت که مشاوران دیگر برای پیگیری منافع جناحی خود (یا همان دیدگاه‌های تنگ‌نظرانه) به امور امنیتی ورود نکنند. فعلاً باید منتظر پایان رایزنی‌ها باشیم تا ترامپ بین رابرت هاروارد، کیت کلاگ و پترائوس یکی را برگزیند.
 
منابع
 
https://www.nytimes.com/2017/02/14/us/politics/robert-harward-national-security-adviser.html?_r=0
http://edition.cnn.com/2017/02/14/politics/david-petraeus-keith-kellogg-bob-harward
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام چطوری آی کیو.
راس بگو آخرین بار کی ایران بودی.