پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

باید کانال ارتباطی با ایران را حفظ کرد

چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 502940
مشاور دولت سابق آمریکا می‌گوید دولت ترامپ باید کانال ارتباطی ایجاد شده در دولت اوباما با تهران را حفظ کند.
باید کانال ارتباطی با ایران را حفظ کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «ایلان گلدبرگ» مشاور دولت سابق آمریکا روز سه‌شنبه با انتشار یادداشتی در نشریه «فارین پالیسی» به دولت جدید این کشور توصیه کرد کانال ارتباطی با ایران را حفظ کنند.
 
وی هرچند از مواضع ضدایرانی دولت «دونالد ترامپ» حمایت کرده، اما نوشته است که واشنگتن باید در عین حال ارتباط ایجاد‌شده با تهران را حفظ کند، «چراکه در دنیای دیپلماسی، همواره ارتباط مستقیم بهتر از عدم ارتباط هست، حتی اگر با هم مخالف باشید.»

گلدبرگ امکان دیدار وزرای دو کشور در دولت سابق را یکی از «دستاوردهای مهم باراک اوباما [رئیس‌جمهور سابق آمریکا]» توصیف کرده و نوشته است: «علاوه بر این، اگر ایالات متحده کانال‌های ارتباطی را باز نگه داشته و معقول و آماده به مذاکره به نظر برسد، می‌تواند هرگاه ایران ایران عرف بین‌الملل را نقض کرد، علیه این کشور اجماع بین‌المللی ایجاد و این کشور را منزوی کند.»

وی در توجیه اهمیت ادامه ارتباط مستقیم آمریکا با ایران، نوشته است که اولا این کانال اجازه می‌دهد واشنگتن به جای استفاده از رابطه‌هایی چون عمان یا صدور بیانیه‌ای علنی که می‌تواند به بروز تنش بین طرفین منجر شود، مستقیما مواضع یا نارضایتی‌های خود را به تهران ابلاغ کند.

به نوشته گلدبرگ، ارتباط مستقیم همچنین اجازه خواهد داد تا اگر حوادثی مانند ورود نظامیان آمریکایی به آب‌های ایران رخ داد، بتوان با مقامات ایرانی رایزنی کرد.

او مذاکره با ایران در مورد اوضاع سوریه و عراق را از دیگر مزایای وجود یک کانال مستقیم ارتباطی با ایران دانسته است.

این مقام سابق آمریکایی با بیان اینکه وجود ارتباط مستقیم با ایران، به واشنگتن اجازه می‌دهد تا سیاست تعامل و فشار همزمان را مانند دوره اوباما ادامه دهد، چراکه در غیراینصورت حتی اگر ایران برجام را نقض کند، همه واشنگتن را مقصر خواهند دانست.

وی به احتمال سفر «رکس تیلرسون» وزیر خارجه جدید آمریکا به مونیخ برای شرکت در کنفرانس امنیتی اشاره کرده و نوشته است که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هم در این کنفرانس حضور خواهد داشت.
گلدبرگ افزود: «تیلرسون و ظریف باید دیدار کرده و اطمینان یابند که کانالی که توسط [جان] کری [وزیر خارجه سابق آمریکا] و ظریف ایجاد شد، باز می‌ماند. پیش از این دیدار، تیلرسون باید با شرکایمان در اسرائیل و خلیج [فارس] رایزنی کرده و ضمن شفاف‌سازی هدف دیدار، به آن‌ها بگوید که دولت ترامپ با چشمانی باز با ایران تعامل خواهد کرد.»

 
وی نوشته است که تیلرسون باید در این دیدار به صراحت به ایران اعلام کند که موافق توافق هسته‌ای نیست، اما به آن پایبند می‌ماند و در عین حال بیش از پیش به امنیت متحدانش و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران متعهد است.

در پایان این یادداشت آمده است: «چنین دیداری در دنیا سر و صدا خواهد کرد و بسیاری از افراد که نگران هستند که دولت ترامپ به سمت جنگ با ایران حرکت می‌کند را آرام خواهد کرد. این کار نه فقط برای باز نگه داشتن کانال ارتباطی مفید است، بلکه برای تغییر روایت غالب و اطمینان‌بخشی نسبت به اینکه ایالات متحده در مسئله ایران، موضعی متقاوت با شرکایش در 1+5 ندارد.» 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا کند حفظ نکند