پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

تحریم سپاه؛ از بلوف سیاسی تا اقدام غیرقانونی

سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۱۹
کد مطلب: 502907
نیویورک تایمز خبر داده که دستور جدید ترامپ بخشی از اقدامات او برای مبارزه با تروریسم است که قرار است که طی آن آمریکا بنا دارد سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان های تروریستی قرار دهد. خبری که صحت و سقم آن محل سوال جدی کارشناسان سیاسی است.
تحریم سپاه؛ از بلوف سیاسی تا اقدام غیرقانونی
به گزارش جهان نيوز به نقل از نسیم، دوم بهمن ماه بود که نیویورک‌تایمز از تصمیم تیم امنیتی ترامپ برای افزایش  تحریم های سپاه پاسداران خبر داد. در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده بود که رئیس جدید کاخ سفید قصد دارد با امضای دستور اجرایی جدیدی نسبت به تحریم سپاه پاسداران و جمعیت اخوان المسلمین اقدام کند.

در این گزارش آمده بود که دستور جدید ترامپ بخشی از اقدامات او برای مبارزه با تروریسم است که قرار است به زودی امضا شود و طی آن آمریکا بنا دارد سپاه پاسداران ایران را در لیست "سازمان های تروریستی" قرار دهد.

در همان روز  دیلی کالر هم از این نیت تیم ترامپ خبر داد و نوشت: "با توجه به نقش برجسته سپاه پاسداران در برنامه هسته ای ایران، برنامه موشکی، مداخلات نظامی خارجی و سرکوب داخلی در این کشور، معرفی سپاه ایران به عنوان یک سازمان تروریستی از سوی دولت ترامپ می تواند گام بعدی در تضعیف حکومت ایران باشد."

پس از انتشار اولیه این اخبار، رویترز هم بر احتمال این اقدام کابینه ترامپ کاخ سفید صحه گذاشت و گفت که آنها درحال بررسی گزینه «قرار دادن سپاه پاسداران ایران در لیست سازمان های تروریستی» هستند.

البته رویترز در گزارش خود به نکته تازه و جدیدی اشاره کرده بود و برخلاف تمامی اخبار گذشته نوشته بود که "طرح دولت ترامپ برای تحریم سپاه پاسداران با هدف جلوگیری از ورود سرمایه گذار خارجی به ایران و بالا بردن ریسک سرمایه گذاری در ایران انجام می شود!"

در این خبر رویترز همچنین نکات قابل توجه دیگری هم تحریر شده بود.

رویترز به نقل یک مقام ارشد دولت آمریکا که گفته شده مسئولیتی در تعیین چارچوب های دولت جدید آمریکا نسبت به ایران داشته است می نویسد که " ترامپ به جای اینکه برجام را پاره کند، ایران را به دلیل حمایت از حزب الله لبنان، ارتش مردمی یمن و نیروهای مردمی در عراق، شیعیان بحرین و حملات سایبری علیه عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد مجازات قرار می دهد."

البته جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل هم گوشه‌ای از اهداف این اقدام را بیان می‌کند و می‌گوید: "قرار دادن نام سپاه پاسدارن در فهرست سازمان‌های «تروریستی»روش مناسبی برای خروج آمریکا ازتوافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خواهد بود"

بی بی سی انگلیسی رسانه بعدی این ماجراست که البته با رویترز هم نظر است.

رسانه ملکه انگلیس با اشاره به محدودیت های ترامپ در لغو برجام می نویسد: "دولت امریکا با دوری از ابطال برجام به دنبال طرح هایی است تا بتواند فشار بر ایران را افزایش دهد. در نتیجه قصد دارد کل سپاه پاسداران ایران را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد تا فعّالیت های اقتصادی سپاه محدود شود. این اقدام، حضور سپاه در عراق و همکاری اش با دولت عراق در مبارزه با داعش را تحت تأثیر قرار خواهد داد."

بلومبرگ نظر دیگری دارد و با اینکه از نیت اصلی دولت ایالات متحده خبر می‌دهد اما به واقع اعتراف می‌کند که این اتفاق یک کارویژه رسانه‌ای است و بیشتر به یک بلوف سیاسی شبیه است تا اقدام میدانی.

بلومبرگ در توضیح تلاش کابینه ترامپ می‌نوسد: دولت آمریکا با تلاش برای افزودن سپاه پاسداران به لیست تحریم‌ها، به‌وضوح در حال ارسال این پیام به ایرانی‌هاست که ما می‌خواهیم شما را سرنگون کنیم.

این رسانه آمریکایی در ادامه با اشاره به واقعیات این روزهای فضای سیاسی و بین‌المللی جهان می‌نویسد: اگر ترامپ تصور می‌کند که قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریسم ساده خواهد بود، تصور اشتباهی است. باید توجه داشت که قلمداد کردن بخشی از نیروهای نظامی یک کشور به‌عنوان سازمان تروریستی، در دنیا بی‌سابقه است. ضمن اینکه واکنش نیروهای برون‌مرزی ایران را در پی خواهد داشت. این دسته از نیروهای ایرانی قادرند که در عراق و سوریه برنامه واشنگتن را کاملا به‌هم بزنند.

الجزیره رسانه دیگری است که از رسانه‌ای بودن اقدامات کاخ سفید پرده بر می‌دارد و می‌گوید که اتفاق مهمی در کار نخواهد بود. الجزیره در این گزارش خود تاکید می‌کند: "در فضای کنونی احتمال رویارویی نظامی آمریکا با ایران بسیار دور از ذهن است. اظهارات مقامات آمریکایی و توییت های ترامپ، نشان دهنده سیاست خارجی واقعی آمریکا نیستند."

دویچه‌وله رسانه‌ای است که از نتایج و ابعاد واقعی تحقق تحریم سپاه پاسدارن خبر می‌دهد و می‌نویسد: "افزودن سپاه به لیست سازمان‌های تروریستی تنها منجر به تحریم مسئولان و نهادهای وابسته به سپاه نمی‌شود، بلکه به خودی خود به معنی تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است."

در کنار همه اینها البته کارشناسان رسانه‌های مختلف هم نسبت به مسئله "تحریم سپاه پاسداران" واکنش نشان داده‌اند و می‌گویند که این اتفاق یک اقدام غیر قانونی است.

رضا نصری یک حقوق‌دان است و در این زمینه می‌نویسد: سپاه پاسداران نیروی مسلح رسمی یک کشور مستقل است که تمام معیارها و ویژگی‌های یک ارتش کنوانسیونل را دارد:.سپاه پاسداران مأموریت، مشروعیت و اختیاراتش را از «قانون اساسی» ایران می‌گیرد و یک ساختار و سلسه مراتب فرماندهی مشخص دارد که در آن تقسیم وظیفه و مسئولیت شده است.

این کارشناس مسائل حقوقی ادامه می‌دهد:" نیمی از جمعیت مردان ایران در این نهاد رسمی «خدمت سربازی»‌شان را می‌گذرانند و همه اعضای آن شناسنامه‌دار، ملبس به یونیفرم و دارای نشان قابل تشخیص هستند و مطابق قانون ایران همه آن‌ها موظف و مقید هستند در چارچوب مقررات نظامی (code of conduct) و پیروِ عُرف و قوانین بین‌المللی جنگ - مانند کنوانسیون‌های ژنو - فعالیت کنند.

نصری تأکید می‌کند که به گواه گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، کارنامه هشت سال جنگ سپاه پاسداران با ارتش صدام حسین نیز نشان داده که در قیاس با بسیاری از قوای مسلح در سایر کشورها، در رعایت عُرف و قوانین بین‌المللی جنگ بسیار موفق بوده‌اند. آن‌هم در برابر رقیبی که بی‌دریغ از سلاح کشتار جمعی استفاده می‌کرد!

وی نهایتاً تأکید می‌کند: طبیعتاً، جدا از هجمه‌های تبلیغاتی و جنگ‌ِ روانی‌ای که علیه سپاه راه افتاده، نام‌گذاری چنین نهادی به‌عنوان یک «سازمان تروریستی» کار آسانی نیست و اصرار بر آن، کُل پروسه  «نام‌گذاری» آمریکا را بی‌اعتبار می‌کند. ضمن اینکه نام‌گذاری نیروی مسلح رسمی یک کشور (آن هم یک کشور عضو کنوانسیون‌های ژنو) بدعت جدیدی است که در عمل مستلزم استحاله  مفاهیم حقوقی و تعریف مقوله‌  جدیدی به اسم «ارتش تروریست» است! یعنی مقوله‌ای که صرف بیان آن،‌ رژیم حقوقی حاکم بر نزاع‌های مسلحانه را مختل می‌کند"
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *