شنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - 30 Mar 2024
 
۲
۷
به بهانه برگزاری ششمین جشنواره مد و لباس فجر در برج میلاد تهران

مدیرانی که خود مبلغ مدگرایی و مصرف گرایی می‌شوند

سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 502813
ترویج حجاب اسلامی به صورت و محتوا مطلوب است اما نه حجابی که در آن بوی فخر و مباهات بر مفهوم عفاف که پیام حقیقی حجاب است غلبه کند.
مدیرانی که خود مبلغ مدگرایی و مصرف گرایی می‌شوند
به گزارش سرویس فرهنگ جهان نيوز، دبیرخانه ششمین جشنواره مد و لباس فجر، فراخوان این رویداد هنری و فرهنگی را منتشر کرد. این جشنواره به روال ۵ دوره گذشته اسفند ماه در تهران و همزمان در ۱۵ استان کشور برگزار می شود./ دی‌ماه 1395

ششمین تکرار یک مسیر بی‌هویت که چندان فرجام خوشایندی بر آن قابل تصور نیست اگر که گفتمانمان بر مسلک آرمان‌شهر اسلامی باشد.

فرهنگ پوششی هرجامعه بیانگر هویت شخصی و جمعی فرد و جمعیت است و اهمیت آن به قدی است که هر آیین دستورات خاص در این زمینه را بیان نموده است. بدین منظور که مجمعی است از چارچوب‌های اصولی عرفی-عقیدتی؛ که اگر این ارتباط هرچه پایدارتر باشد می‌تواند بستر ساز و تشکیل دهنده لایه محتوایی و محتوایی جامعه شود. بنابراین میتوان آن را به عنوان یک مولفه مهم در نشانگری سبک زندگی بیان نمود.

به عبارت دیگر اگر شیوه پوشش را بیانگر محتوای فکری زندگی حال حاضر جامعه دانست؛ می‌توان این پدیده نوع پوشش را در امورات سبک زندگی دانست. همان‌گونه که رهبر انقلاب بدان نیز اشاره داشته‌اند.
 
مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره مد و لباس فجر
 
حال در میانه پیچ و خم های درهم تنیدگی جامعه اسلامی با جامعه غربی و تداخل مصادیق حق و باطل، پدیده مد نیز در این عرصه به صورت یک خط ممتد اما به صور ناپایدار و موج‌گونه وارد جامعه می‌شود و با نهادینه شدن اثراتش و کسب منافع اقتصادی خود جای خود را به مد دیگر می‌دهد. به عبارت دیگر اصولا پدیده مصرف گرایی به معنای اعم آن و پدیده مصرف به معنای اخص آن ریشه در منافع گسترده اقتصادی کارتل‌های اقتصادی و در پی آن نفوذ فرهنگی و بسط سبک زندگی مطلوب آن مولفه‌های فرهنگی اقتصادی غرب خواهد بود.

باید هوشیار بود که پدیده مدگرایی ولو به‌نام اسلامی-ایرانی بودن آن به نوعی بازی در چارچوب‌های فرهنگی استکبار و باطل است. لذا بازی در این زمین ابتدا از تغییر شروع می‌شود. یعنی تغییر پذیری تبدیل به فرهنگ و سپس یکی از عناصر ذهنی خواهد شد. زمانی که جامعه خواهان تغییر باشد دست می‌برد به سمت و سوی فرهنگ‌های مختلف تا جایی که آن فرهنگ دیگری را در فرهنگ بومی هضم خواهد کرد. سخن بر این است که اصولا نهادینه شدن تلون پوششی و یا مدگرایی در چارچوب جامعه اسلامی مذموم است. و این در حالی است که متاسفانه مدیران فرهنگی به غلط همین رااه را در پیش گرفته‌اند و به برگزاری فستیوال مد اسلامی، نمایشگاه مد و از همه مهمتر جشنواره مد و لباس فجر اقدام کرد‌ه‌اند.

"به اعتقاد من، گرايش به سمت مدگرايى و تجمل‌گرايى و تازه‌طلبى و افراط در كار آرايش و نمايش در مقابل مردان، يكى از بزرگ‌ترين عوامل انحراف جامعه و انحراف زنان ماست. در مقابل اين‌ها، خانم‌ها بايستى مقاومت كنند."  (بیانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با جمع كثيرى از پرستاران 1370/8/22)

بنابراین گسترش مدگرایی به هر عنوان که باشد در حقیقت تبلیغ فرهنگ مصرف‌گرایی و تیشه زدن به اصل موضوع مذموم بودن مدگرایی است. به عبارتی ناخواسته یک امر نکوهیده را به امر مطلوب تبدیل خواهیم کرد. و با چنین ام مطلوبی انتظار سبک زندگی اسلامی-ایرانی رااز جامعه نیز داریم.
 
اختتامیه پنجمین جشنواره مد و لباس فجر
 
"اشاره كردم به مسأله‌ى تقليد فرهنگى. البته تقليد فرهنگى خطر خيلى بزرگى است، ... مواظب باشيد قبله‌نماى اين مُدگرايى به سمت اروپا نباشد... من مى‌گويم بنشينيد براى خودتان يك لباس طراحى كنيد... اگر مى‌خواهيد سبك راه رفتن را تغيير دهيد، بكنيد؛ اما خودتان انجام دهيد؛ از ديگران ياد نگيريد.  (1383/4/17  بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار جوانان استان همدان)"

 در پی همین مطلب که بیان شد شاهد پذیرش نرم و بی سر و صدای فرهنگ غربی خواهیم بود.
 
اختتامیه پنجمین جشنواره مد و لباس فجر
 
از رفتار گرفته تا افکار. هرچند که در گام اول به انکار آن بپردازیم. اما زمانی که مصرف و مد وارد زندگی خصوصی نیز بشود لوازم آن نیز ناخواسته به همراه خواهد آمد. و به جرات می‌توان گفت که یک زندگی می‌تواند آمیخته باشد از دومولفه اصیل. مگر اینکه یکی از فرهنگ‌ها مرعوب فرهنگ دیگر شود. و از آن فرهنگ بومی جز رنگ و بویی نخواهد ماند. سخن واضح‌تر آن که سوی مسلک غربی به برهنگی است. برهنگی در رفتار و کردار و ...

«شما خيال كرده‌ايد كه اگر ما چادر را كنار گذاشتيم، فرضاً آن مقنعه‌ى كذايى و آن لباسهاى «و ليضربن بخمرهنّ على جيوبهنّ» و همانهايى را كه در قرآن هست، درست كرديم، دست از سر ما بر مى‌دارند؟ نه، آنها به اين چيزها قانع نيستند؛ آنها مى‌خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عيناً اين‌جا عمل بشود؛»  (1370/10/4 بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاى شوراى فرهنگى، اجتماعى زنان)
 
ترویج حجاب اسلامی به صورت و محتوا مطلوب است اما نه آن حجابی که _در بستر مدگرایی، اسراف، پوششی متمایز و شهرت‌گونه باشد_ در آن بوی فخر و مباهات بر مفهوم عفاف که پیام حقیقی حجاب است غلبه کند.
 


نویسنده: مهدی حسنی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مانی
Iran, Islamic Republic of
فعلا تلویزیون خیلی وقت است که شوی لباس و ارایش برای خانمهای مسلمان گذاشته .... حتی زن شهید هم با ارایش همراه چادر ؟؟؟ ظاهر میشوند کال تلویزیون زن بازار است.... با حرف زدنهای پر عشوه با نامحرمان ومخاطبان ....
ايماني
Iran, Islamic Republic of
حضراتي كه دنبال طراحي لباس ايراني هستند بهتره به فكرطراحي لباس براي آقايان باشند. رضاخان ملعون لباس ايراني را ازبين برد. بايد مطابق علم روز پوششهاي ملي مردان ايراني رااحياكرد.
چادر معمولي بانوان ما در دنيا بهترين شاخص تشخيص ايراني بودن ماست اينقدر فكر دستكاري درپوشش بانوان نباشيد
وطن دوست
Iran, Islamic Republic of
با سلام خروجی این مدها که دوستان طراح می ریزند می شود خیابان و نیتجه اش می شود یک مشت عقده ای که فقط می خواهند خودشان را به بقیه نشان بدهند. که ما از بقیه سرترینیم!!!
وطن دوست
Iran, Islamic Republic of
لطفا به اسم اسلام و دین و خون شهدا هر کار دوست دارید بکنید ولی بدانید در زندگی خیر نمی بینید و با مرگهای بدی خواهید مرد ای کسانی که مروج فرهنگ اشنباه به زنان و دخترکان خود هستید.
حسن
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تحیت. برخی تصاویر نامناسب است، لطفا آن ها را حذف کنید.
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز واقعیت جامعه ماست.و این گوشه ی کوچکی ازش بود.نامناسب بودن رو هرروز در خیابان های شهر می بینیم بیشتر از این دوتا عکس.حرف شما منطقی نیست.اگر رسانه واقعیت به تصویر نکشه پس کجا مردم آگاهتر بشن؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اگه بنده وخانواده ام نیت فخرومباحات نداشته باشیم مگه مرض داریم بامانت ملت خیانت کرده ورانت خاریکنیموحقوقای نجومی بگیریم-دارندگی بایداعلان برازندگیم داشته باشه.اگه اینانبودراه خدارامیرفتیم