پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

برای برخورد با معوقات بانک‌ها ورود کرده‌ایم

يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 502522
سخنگوی قوه قضاییه از برخورد با معوقات بانکی کلان خبر داد و گفت: در زمینه معوقات بانکی به عنوان مدعی العموم وارد شده‌ایم و آسیب شناسی‌های لازم را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهیم.
برای برخورد با معوقات بانک‌ها ورود کرده‌ایم
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه درباره معوقات بانکی و عملکرد دستگاه قضا نسبت به آن اظهار کرد: قوه قضاییه نسبت به این موضوع مستقیما ورود پیدا کرده و با معوقات سنگین برخورد می‌شود متأسفانه در مراحل اول شاکی نمی‌شوند که ما از این عملکرد بانک‌ها نیز گلایه مند هستیم و در بعضی مواقع نیز اعلام کرده‌ایم که چرا شکایت صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: در زمینه معقات بانکی به عنوان مدعی العموم وارد شده‌ایم؛ البته آسیب شناسی لازم نیز انجام می‌گیرد و آن را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهیم.سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه معوقات با موضوع اختلاس متفاوت است و خود معوقه‌ها نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند اظهار کرد: برخی افراد با اسناد سوری، رشوه، و برخی حربه‌های دیگر تسهیلاتی را دریافت کرده‌اند. که با این افراد باید برخورد صورت گیرد اما بعضی افراد تسهیلاتی را دریافت کردند که به دلایلی نظیر تحریم‌ها و یا سایر مشکلات دیگر توان پرداخت آن را نداشتند که باید به این افراد کمک صورت گیرد.

درباره اخرین وضعیت پرونده آقای «د» بدهکار بانکی که توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده است، گفت: این فرد بازداشت شده و هنوز قراری برای وی صادر نشده است.وی تصریح کرد: همچنان قرار تأمین و مجرمیت صادر نشده است.

*مسئله خرید و فروش چک درست نیست
سخنگوی دستگاه قضا درباره این پرسش که شاهد خرید و فروش چک‌های برگشتی هستیم و چه برخوردی انجام می‌گیرد گفت: در زمینه قانون چک اقداماتی شده و معاونت حقوقی قوه قضاییه نیز کارهایی را انجام داده است.
محسنی اژه‌ای تصریح کرد: به طور واقعی خرید و فروش چک‌های برگشتی را نداریم اما برخی تخلفات از سوی بعضی افراد همانند شرخرها انجام می‌گیرد که جرم محسوب می‌شود.

درباره پروژه‌های کلان اقتصادی و برخورد با دانه درشت‌ها اظهار کرد: فساد اقتصادی را همه باید باور کنیم و شعار ندهیم. اگر بخواهیم عمل کنیم باید بدانیم که فساد چقدر برای جامعه مضر است.وی افزود: قوه قضاییه باور دارد که فساد همانند خوره به جان کشور آسیب می‌زند و اگر جلوی آن را نگیریم به اعتماد مردم خدشه وارد می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه نباید بین افراد فاسد معمولی و صاحبان قدرت و ثروتی که به فساد دامن می‌زنند تبعیض قائل شویم تصریح کرد: اگر میان فرد صاحب قدرت و ثروتی که فساد انجام داده و شخصی که دستش به جایی نمی‌رسد تبعیض قائل شویم خلاف عدالت است؛ باید اولویت را به برخورد با افراد صاحب قدرت و ثروتی که فساد می‌کنند قرار دهیم و این اولویت باید دانه درشت‌ها باشند.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: فرض کنید شخصی 10 یا 20 میلیارد تومان دریافت می‌کند، مگر فرد پرداخت کننده عاشق چشم و ابروی کسی است که پولی را تقدیم کند؛ مطمئن باشید یک ریال هم به کسی مجانی نمی‌دهند. شاید کسی که پولی را دریافت کرده مجبور باشد اسنادی را با تغییر تاریخ درست کند و ما باید به همه این موضوعات توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قانون اساسی همه قوا را موظف کرده تا با مظاهر فساد و تباهی برخورد کنند، گفت: فساد اقتصادی امروز از مصادیق روشن است و قوه قضاییه مصمم است تا بدون فشارها کار را به پیش ببرد؛ حال چقدر می‌توانیم فشارها را پس بزنیم و کارها را انجام دهیم باید شاهد عملمان باشیم.
معاون اول قوه قضاییه تأکید کرد: امیدواریم بدون تبعیض با همه افراد مفسد به ویژه صاحبان قدرت و ثروتی که فساد دارند مبارزه کنیم.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: قوه قضاییه نیز تحت تأثیر فشارها نیست و نشان دهنده آن برخورد با فساد و دانه درشت‌ها بوده است که امیدواریم با هر نوع فسادی به ویژه مالی برخورد کنیم.

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: این پرونده هنوز در دادگاه نرفته و در دادسرا است؛ 4 نفر در این رابطه بازداشت هستند و تعدادی نیز با قرار وثیقه آزاد شده اند که همچنان مرحله تحقیق ادامه دارد.
وی تصریح کرد: کارشناسی و حسابرسی در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان درحال انجام است و هنوز منجر به کیفرخواست و قرار مجرمیت نشده است.

*شکایت خاتمی از سردار نقدی ثبت شده است
سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده شکایت محمد خاتمی از سردار نقدی گفت: هنوز موضوع جدیدی را مطلع نشده‌ایم اما شکایت انجام و ثبت شده است که در مرحله دادسرایی قرار دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *