جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

«هدیه» احتمالی روسیه به ترامپ چیست؟

شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب: 502350
شبکه خبری NBC به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی مدعی شد که روسیه در حال بررسی استرداد «ادوارد اسنودن»، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا معروف به افشاءگر بزرگ، به ایالات متحده است.
«هدیه» احتمالی روسیه به ترامپ چیست؟
به گزارش جهان نيوز، شبکه خبری آمریکایی NBC به نقل از منابع اطلاعاتی مدعی شد که روسیه در حال بررسی استرداد «ادوارد اسنودن»، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA) معروف به افشاءگر بزرگ، به ایالات متحده است تا این گونه به ترامپ یک «هدیه» داده باشد. تاکنون NBC، تنها خبرگزاری بزرگی است که تا این لحظه این موضوع را گزارش کرده است و نوشت که بر اساس " گزارش های بسیار محرمانه اطلاعاتی درباره شور و مشورت های مقامات روسی"، این کشور در حال بررسی جدی استرداد اسنودن به آمریکا به نفع ترامپ است. NBC گزارش داد که این یکی از تاکتیک های روسیه برای هر چه نزدیک تر شدن به ترامپ است.
اسنودن در پاسخ به سوال NBC در توئیتی نوشت که این گزارش یک «مدرک غیر قابل انکار» مبنی بر عدم همکاری او با روسیه، علی رغم ادعاهای مقامات امریکایی، است:
" عاقبت: مدرکی غیرقابل انکار از این که هرگز با دستگاه اطلاعاتی روسیه همکاری نکرده ام. هیچ کشوری جاسوسان را معامله نمی کند، چون بقیه(جاسوسان) به این هراس خواهند افتاد که بعد، نوبت آن هاست."
اسنودن که با اتهام جاسوسی و سرقت در زمینه درز دادن اطلاعات دست کم دو برنامه اطلاعاتی NSA مواجه است، از 2013 در روسیه زندگی می کند. اطلاعات افشاء شده توسط او عمدتا مربوط به طرح های مراقبت و شنود گسترده NSA  از شهروندان امریکایی بوده است. او قصد داشت که به اکوادور پرواز و تقاضای پناهندگی از دولت این کشور کند تا از تعقیب و تلاش مقامات امریکا برای استرداد خود در امان بماند، که در فرودگاه مسکو زمینگیر شد، چرا که دولت امریکا گذرنامه آمریکایی او را باطل کرد. البته جولیان آسانژ، مدیر وبسایت ویکی لیکس در مصاحبه ای گفته بود که او به اسنودن توصیه کرد که به روسیه برود. در آخرین روزهای دولت اوباما، اسنودن یک پناهندگی سه ساله از وزارت خارجه روسیه دریافت کرد.
بن ویزنر Ben Wizner وکیل اسنودن از سازمان «اتحادیه آزادی های مدنی امریکا» به NBC گفت که این سازمان هیچ اطلاعی از طرح روسیه برای بازگرداندن اسنودن ندارد.
در آمریکا مردم این کشور بر سر موضوع اسنودن دو دسته شده اند. دسته ای از افشاگری های او تجلیل کرده اند- سال 2015، یک عریضه خطاب به کاخ سفید مبنی بر موجه بودن اقدام اسنودن بیش  از 1 میلیون امضاء دریافت کرد. با این حال، دسته دیگری از مردم آمریکا او را یک خائن می دانند که اطلاعات حساس مرتبط با امنیت ملی را افشاء کرده است.
NBC مدعی شد که یک مقام اطلاعاتی آمریکا که به اسناد محرمانه درباره موضوع دسترسی داشته، به این شبکه گفته که روسیه قصد دارد در جهت «نفع رسانی» به ترامپ این کار را انجام دهد.
دانلد ترامپ قبلا اسنودن را «خائن» و «جاسوس» خوانده بود که احتمالا اسرار محرمانه کشور را به بیگانگان داده است. او حتی اسنودن را مستحق اعدام دانست.
شماری از تحلیل گران آمریکایی، احتمال استرداد اسنودن را در راستای ابراز تمایل دوجانبه ترامپ و پوتین برای داشتن روابط گرم تر عنوان کرده اند.

منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *