کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سوریه باعث دور شدن آمریکا از عربستان می شود؟

23 بهمن 1395 ساعت 8:45

به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، به همان اندازه که سطح عملکردی آمریکا در یمن به عربستان نزدیک است، به همان اندازه ممکن است از سیاست‌های اتخاذ شده عربستان در قبال مسئله سوریه فاصله بگیرد؛ لذا بحث سوریه ممکن است باعث فاصله گرفتن ترامپ از عربستان شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، «رضا حجت شمامی»، کارشناس مسائل بین‌الملل  در خصوص اهمیت استراتژیک یا تاکتیکی عربستان برای آمریکا در دولت ترامپ، با اشاره به قابل پیش‌بینی بودن شکل‌گیری دوباره تناقضات آمریکا با متحدان خود در منطقه بیان داشت: موضع­گیری­‌های واشنگتن این تجربه را به وجود آورده که آمریکا برخلاف مواضع خود عمل می‌کند. به‌ عنوان‌ مثال آمریکا در بحث برجام و طرح پاره کردن آن با توجه به تأثیر مواضع سایر کشورهای 1+5 با ناکامی مواجه شد. این مسئله در دولت آمریکا تقریباً به‌ یک عرف تبدیل می‌شود. چنانکه در مورد رئیس‌ جمهور کنونی آمریکا نیز همین‌گونه است.

وی با تأکید بر اینکه تصمیمات و عملکرد ترامپ در اکثر موارد بدون برنامه و روزمره است، افزود: یعنی هر آنچه به ذهن وی می­‌آید به زبان می‌آورد و ممکن است گاه اجرایی شود و گاهی نیز اجرایی نشود. با توجه به بحث لغو روادید و جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا در دولت ترامپ، این موضوع مطرح‌ شده که عربستان عمده‌ترین آسیب‌های تروریستی را به‌ عنوان‌ مثال در حادثه یازده سپتامبر به وجود آورده است و شهروندان عربستانی در آن نقش داشتند. حتی علنی کردن نقش عربستان در این حادثه در اواخر دولت اوباما مطرح بود؛ لکن تهدیدات مالی و هشدارهای عربستان منجر به عقب‌نشینی آمریکا شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به نگاه ترامپ تأکید داشت: در حال حاضر باید توجه داشت که به همان اندازه که ترامپ در عالم سیاست ناپخته است؛ اما به همان میزان یک تاجر حرفه‌ای است و وی خود را همچنان در مباحث اقتصادی، نفتی و سیاسی منطقه به عربستان نزدیک می‌بیند؛ بنابراین مواضع ترامپ در قبال عربستان از نگاه تاجرمآبانه کما فی السابق ادامه خواهد داشت و وی رابطه خود را با عربستان استراتژیک خواهد دید.

وی با اشاره به مسئله سوریه ارزیابی کرد: به همان اندازه که سطح عملکردی آمریکا در یمن به عربستان نزدیک است، به همان اندازه ممکن است از سیاست‌های اتخاذ شده عربستان در قبال مسئله سوریه فاصله بگیرد؛ لذا بحث سوریه ممکن است باعث فاصله گرفتن ترامپ از عربستان شود. این تناقضات کنونی در سیاست ترامپ وجود دارد و با توجه به ناپختگی وی در سیاست، شکل‌گیری دوباره تناقضات آمریکا با متحدان خود در منطقه قابل پیش‌بینی است؛ اما فعلاً نگاه تاجرمآبانه ترامپ در قبال عربستان تأثیرگذارترین بحث است و باید مشاهده کرد که این نگاه تا کی ادامه پیدا خواهد کرد.


کد مطلب: 502252

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/502252/سوریه-باعث-دور-شدن-آمریکا-عربستان-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com