جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

میهن‌دوست: موجودی به نام مخاطب نداریم

سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۴۸
کد مطلب: 501853
کارگردان فیلم سینمایی«ترومای سرخ» گفت: موجودی به نام مخاطب نداریم. مخاطب یک طیف است.
میهن‌دوست: موجودی به نام مخاطب نداریم
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، نشست خبری فیلم «ترومای سرخ» با حضور اسماعیل میهن دوست، آبان حسین آباد، یگانه رجبی، نیکان راست قلم، کامران کیان ارثی و مرتضی مشهودی امشب سه‌شنبه 19 بهمن‌ماه در کاخ سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
اسماعیل میهن دوست در ابتدا این نشست گفت: معتقدم فیلمساز نباید درباره اثر خود صحبت کند. اما می‌توان درباره روند فیل حرف زد. سینمای مستقل بسیار سخت است. اسفند سال گذشته فیلم را کلید زدیم. پیش تولید طولانی بود برای آماده سازی دوستان و البته مشکلات جسمی برای بنده. متاسفانه قصه‌ای که در مترو می‌گذرد توسط مترو بسیار اذیت شدیم. فهرست ممیزی بلند و بالایی جلوی من گذاشتند که روند فیلمنامه را زیر سوال می‌برد. فیلمنامه را بازنویسی کردیم اما باز هم مخالفت کردند و گفتند در اسفند امکان فیلمبرداری نیست و باید بعد از عید بیایید. معلوم نیست جز وزارت فرهنگ و ارشاد چه کسی میتواند درباره فیلمنامه نظر دهد. به ما گفتند نباید گدا و دستفروش و جیب بر داشته باشیم که ما به هر حال ناظر را دور می‌زدیم.
مرتضی مشهودی، مسئول جلوه های بصری نیز در راستای حرفها اسماعیل دوست اذعان داشت: مشکلات پیش آمده را با کمک جلوه های ویژه برطرف کرده‌اند.
به گفته آبان حسین آبادی این ممیزی‌ها موجب شده است که نقش او نیز دستخوش تغییر کند. وی تصریح کرد قرار بود نقش یک سارق را بازی کند.
یگانه رجبی نیز مدعی شد که این فیلم می‌تواند 20 چهره به سینما معرفی کند و آن را واسطه‌ای برای ورود بازیگران از تئاتر به سینما برشمرد. بازیگران این فیلم از میان اهالی تئاتر انتخاب شده‌اند.
رجبی تاکید کرد با وجود ذهنیت بدی که نسبت به سینما داشتم کار با میهن دوست همانند خانه امنی بود. او افزود بازیگران تئاتر در پلاتوها بدنشان کبود می‌شود و با این حال دیده نمی‌شویم. کارگردانان سینما بیایند و ببینند بازیگران تئاتر  چگونه تمرین می کنند.
راست قلم نیز در تایید حرفهای رجبی گفت: فضای پشت صحنه برای قدم اول در سینما امن بود.
میهن دوست در این نشست در اشاره به سمتش در کانون منتقدان بیان کرد: من در جلسه با حیدری بودم و وی نسبت به کانون کم لطفی کردند. می‌شد به نوع دیگری جلسات برگزار شود.
وی درباره ایده فیلم گفت که محصول جلساتی است که در آن فیلم Locke مورد بررسی قرار گرفت. سر و شکل تغییر کرد و بخشی که در فیلم می‌گذرد متاثر از فیلم است. اما کلیت با آن متفاوت است.
کارگردان فیلم ترومای سرخ درباره خسته‌کننده بودن اثر بیان بیان کرد: موجودی به نام مخاطب نداریم، مخاطب یک طیف است. 
وی درباره شخصیت پردازی هم اشاراتی به نگرش چهارگانه یونگ داشت.
همچنین تاکید کرد: برخی فیلمها برای درک نیازمند آی کیو بالاست تا مخاطب در ساخت اثر مشارکت داشته باشد.
میهن دوست درباره نامگذاری فیلم گفت: از نظر روانپزشکی تروما آسیبی است که در گذشته وارد شده و آثارش هنوز وجود دارد. ترومای سرخ را باید مخاطب تفسیر کند و من نباید به اثر الصاق شوم. وی درباره مخاطب گفت سینما یک هنر و صنعت است که اگر از منظر صنعتی نگاه کنیم عده ای باید آن را مصرف کنند. هر کس به فراخور شعور و دانش خود اثر را انتخاب می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *