سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
۱

اولین تصاویر از بندر «فاو» پس از ۳۰ سال

گزارش تصویری اختصاصی مشرق
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 501725
از ایام پرشکوه حضور فرزندان «روح الله» یادگاری هایی در شهر «فاو» باقی مانده که تعدادی از آن ها برای نخستین بار پس از ۳۰ سال، توسط خبرنگار «مشرق» به ثبت رسیده
اولین تصاویر از بندر «فاو» پس از ۳۰ سال



به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، ۱۹ بهمن ماه در تاریخ انقلاب اسلامی، روز بیعت «همافران»(به عنوان بخشی از قوای مسلح رژیم طاغوت) با «حضرت روح الله» در حیاط «مدرسه ی علوی» است و در حقیقت این حادثه ی عظیم، به منزله ی فروپاشی ماشین جنگی شاهنشاهی و تولد نیروهای مسلح وفادار به «انقلاب اسلامی» به شمار می رود.

 
تنها هفت سال بعد، دستگاه نظامی انقلاب اسلامی، بزرگ ترین عملیات نظامی طراحی شده ی خود را با نتایجی خیره کننده به انجام رساند. گرچه نیروهای مسلح انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۶۱ شمسی، سلسله عملیات پیروزمندی را تا نقطه ی اوج آن، یعنی آزادی «بندر خرشهر» به اجرا درآورد اما فتوحات این سال، بیش از هرچیز، مرهون ناشناخته بودن استراتژی و تاکتیک سازمان نوپای نظامی جمهوری اسلامی برای ارتش حرفه ای و با سابقه ی عراق بود. طرفه این که تا سه سال بعد، ماشین جنگی رژیم بعث، موفق شد از تکرار پیروزی هایی مشابه آن چه در سال ۱۳۶۱ واقع شد، ممانعت نماید.

 
اما سرانجام در بهمن ماه سال ۱۳۶۴ شمسی، با رمز مقدس «یا زهرا(صلوات الله علیها)» ورق برگشت و رزمنده گان ایرانی، با شکستن خطوطی که در قواعد جنگ کلاسیک، گذر از آن ها ناممکن عنوان می شد، توانستند شهر استراتژیک «فاو» را طی سه روز به تصرف کامل درآورند و با مقاومتی ۷۵ روزه در برابر پاتک های سنگین ارتش بعث، مواضع خود را به طور کامل تثبیت کرده و این بندر را به مدت دو سال و سه ماه در تصرف خود نگاه دارند. به این ترتیب، «عملیات والفجرهشت» یا «نبرد فاو» برای همیشه در تاریخ توان مندی های نظامی ملت ایران جاودانه شد.

 
 
آن چه پیش رو دارید، حاصل سفر کوتاه خبرنگار مشرق به شهر «فاو» پس از نزدیک به سه دهه است. امروز از صدام و مزدورانش اثری در عراق باقی نمانده است اما  از ایام پرشکوه حضور فرزندان «روح الله» یادگاری هایی در شهر «فاو» باقی مانده که تعدادی از آن ها برای نخستین بار پس از ۳۰ سال، توسط خبرنگار «مشرق» به ثبت رسیده و منتشر می شوند. بدیهی است که این تصاویرُ بیش از هر کس، برای رزمنده گان حاضر در آن نبردفاطمی، خاطره انگیز خواهد بود:

 
روحمان با یاد شهدای عملیات والفجر۸ شاد
هدیه به ارواح بلندپروازشان صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم







































 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جعفری
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشکر - تصاویر بسیار جالبی بود علی الخصوص متن های ذکر شده در ذیل عکس ها و مخصوصاً نوشته در ذیل عکس " ما تا آخر با آمریکا می جنگیم" که عنوان شده اکنون نماد افراط گراییی تلقی می شود.