کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خجالت ظریف از اشاره به مدافعان حرم!

18 بهمن 1395 ساعت 8:18

دولتمردان در خصوص محور مقاومتی اکنون به مقطع شرم از اشاره مستقیم به برکت خون شهدای مدافع حرم در قبال سوریه و عراق رسیده‌ است


«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه دولت اعتدال، در بخشی از مصاحبه تازه خود با روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان (نزدیک به محمدرضا عارف) گفته است: در حوزه دیپلماسی هم ما در فضای امنیتی که بر علیه ایران وجود دارد توانسته‌ایم روی این فضای امنیتی تأثیر به سزایی بگذاریم. دقت بکنید، چیزی که امروز به عنوان دیپلماسی توییتری آقای ترامپ مطرح می‌شود، ما قبل از این در طول مذاکرات هسته‌ای شروع کردیم.

به گزارش جهان نیوز به نقل از مشرق، او سپس درباره انتظارات مردم از برجام گفته است: شرایط بین‌المللی که برای ایران وجود داشت وقتی موانع برداشته‌شد مردم توقع داشتند که سریعاً این تبدیل به توفیقات فوری اقتصادی تبدیل شود.
آثار تحریم‌ها به تدریج برای کشور وارد شد. بازگشت معمولاً کندتر از تخریب است. خیلی سریع‌تر می‌توان تخریب کرد تا اصلاح کرد. اما بحمدا... چهار سال طول کشیده بود که ما از بیش از ۶۰۰ کارگزار بانکی به ۵۰ کارگزار رسیدیم، اما در عرض ۸ ماه توانستیم آن را به بیش از ۲۰۰ کارگزار برسانیم. این خودش توفیق است. اما به هر حال ممکن است مردم توقع بیشتری داشته‌باشد.

ظریف همچنین در اشاره به برگزاری برخی نشست‌های بین‌المللی برای بحران‌های سوریه و عراق و نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در این نشست‌ها گفته است: 
«این نشان دهنده این است که ما در حوزه دیپلماسی توانستیم به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کنیم. البته این فقط نتیجه تلاش من یا وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نبود، به سادگی نباید از فداکاری‌هایی که مردم سوریه و مردم عراق در هر دو کشور برای مبارزه با تروریسم داشتند، گذشت. این فداکاری‌ها به اجرای نقش سیاسی جمهوری اسلامی ایران کمک زیادی کرده‌است. اما واقعیت این است که این فداکاری‌ها و تلاش‌های مردم همیشه وجود داشت! آن چیزی که تغییر کرده‌ است این است که جامعه بین‌الملل به جای اینکه جمهوری اسلامی ایران را بخشی از مشکل بداند، بخشی از راه حل دانست و در نتیجه ایران با طرح‌ها و پیشنهادهای خود موضوع را هدایت کرد».

*اگرچه صحبت‌های وزیر خارجه دولت آقای روحانی را برای اطلاع مخاطبان محترم مورد اشاره قرار دادیم اما درباره آنها بیان چند نکته مختصر هم ضروریست:
یکم: دیپلماسی از توییتر شروع شود یا از هرکجای دیگری اما نتیجه آن مهمتر از هرچیزیست.
عمده فعالیت‌های توییتری آقای ظریف که برخی از آنها (همچون تبریک سال نوی یهودی!) سبب انتقاداتی هم شده است، عموماً مصروف چیزی به نام برجام بود که متأسفانه دست آخر نه تنها از آتش آن آبی برای مردم ایران گرم نشد بلکه اکنون نیز شاهد تحریم‌ها و تهدیدات بیشتر هستیم.

فی‌الواقع بایستی اشاره کرد که لبخند زدن، عکس یادگاری، پیاده‌روی، آستین‌های گلدوزی شده و یا نوشته‌های ناشی از محاسبه غلط در توییتر و غیره؛ در فرایندهای دیپلماتیک مصرفی چند دقیقه‌ای دارند و به درد دیگری نمی‌خورند.
مسئله‌ای که برجام و بی‌دستاوردی آن برای مردم نیز اثبات بزرگی برای آن محسوب می‌شود.
دوم: آقای ظریف افزایش کارگزاری‌های بانکی را دستاورد برجام خود می‌داند و عنوان می‌کند که ممکن است مردم توقعات بیشتری داشته باشند.

این در حالی است که حتی به اذعان خود چهره‌های دولتی، توقعات مردم را هیچکس غیر از شخص رئیس‌جمهور و اعضای ستاد برجام بواسطه وعده‌های پرطمطراق برجامی بالا نبردند.
در ثانی برجام قرار بود سبب‌ساز «لغو تمام تحریم‌ها» و «ارزانی» شود که البته امروز نه تنها شاهد هیچکدام از این دستاوردها نیستیم بلکه آمریکا به اذعان وزیر خارجه سابق این کشور بر حجم تحریم‌های خود نیز افزوده است.
عده‌ای چگونه روا می‌دارند که در این فضا بر افزوده شدن تعداد کارگزاری‌های بانکی که فی‌الواقع اثری از بانک‌های بزرگ در میان آنها هم نیست، ببالند؟!

گفتنیست، مقامات دولت و رئیس مجلس اعلام کرده‌اند که بانک‌های بزرگ غربی و حتی بانک‌های بزرگ کشور «چین» نیز از همکاری با ایران در پسابرجام امتناع می‌کنند.
و سوم: زمزمه‌های طرح حضور ایران در نشست‌های پیرامون سوریه و عراق بعنوان دستاورد برجام، از سال گذشته در کلام تعدادی از اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها آغاز شد.
این در حالی است که تا قبل از دستاوردهای مدافعان حرم در سوریه و عراق که به ناامیدی کامل تروریست‌ها و حامیان آنها منجر شد، دولت ایران حتی به این نشست‌ها دعوت هم نمی‌شد.(کما اینکه سفیر دولت در سازمان ملل نیز از سوی آمریکا مورد پذیرش قرار نگرفت و یا کشور عربستان به وزیر فرهنگ دولت آقای روحانی روادید حضور در این کشور را نداد!)
پس از عملیات‌های سرنوشت‌ساز مدافعان حرم در دو کشور یاد شده نیز که برخی از آنها به قول سردار سلیمانی حکم «بر کندن دروازه خیبر» را داشتند، غرب و حامیان تغییر سیاسی در سوریه به این نتیجه رسیدند که هیچ راهی جز تعامل با جمهوری اسلامی ایران و خواسته‌های رهبر معظم انقلاب در قبال محور مقاومت ندارند.

محور مقاومتی که متأسفانه نه‌تنها در دولت قبل و در دولت فعلی شاهد حمایت همه‌جانبه‌ای از سوی دولتمردان در قبال آن نبودیم بلکه اظهاراتی عجیب و غریب را هم درباره آن شنیدیم و اکنون نیز به مقطع شرم از اشاره مستقیم به برکت خون شهدای مدافع حرم در قبال سوریه و عراق رسیده‌ایم.
کما اینکه پیش از این نیز یکی از مقامات بلندپایه دولت اعتدال اعلام کرده بود که برگزاری نشست آستانه از پیام‌های برجام است!
از طرفی من‌باب کنایه هم بایستی بیان کرد که برجام قرار بود حاوی دستاوردهای مادی و اقتصادی برای همه مردم ایران باشد نه اینکه تبدیل به انبانی از گفته‌های غیر قابل اثبات همراه با امتناع از عذرخواهی شود...


کد مطلب: 501502

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/501502/خجالت-ظریف-اشاره-مدافعان-حرم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com