سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۷
۱۴

خجالت ظریف از اشاره به مدافعان حرم!

دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 501502
دولتمردان در خصوص محور مقاومتی اکنون به مقطع شرم از اشاره مستقیم به برکت خون شهدای مدافع حرم در قبال سوریه و عراق رسیده‌ است
خجالت ظریف از اشاره به مدافعان حرم!
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه دولت اعتدال، در بخشی از مصاحبه تازه خود با روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان (نزدیک به محمدرضا عارف) گفته است: در حوزه دیپلماسی هم ما در فضای امنیتی که بر علیه ایران وجود دارد توانسته‌ایم روی این فضای امنیتی تأثیر به سزایی بگذاریم. دقت بکنید، چیزی که امروز به عنوان دیپلماسی توییتری آقای ترامپ مطرح می‌شود، ما قبل از این در طول مذاکرات هسته‌ای شروع کردیم.

به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، او سپس درباره انتظارات مردم از برجام گفته است: شرایط بین‌المللی که برای ایران وجود داشت وقتی موانع برداشته‌شد مردم توقع داشتند که سریعاً این تبدیل به توفیقات فوری اقتصادی تبدیل شود.
آثار تحریم‌ها به تدریج برای کشور وارد شد. بازگشت معمولاً کندتر از تخریب است. خیلی سریع‌تر می‌توان تخریب کرد تا اصلاح کرد. اما بحمدا... چهار سال طول کشیده بود که ما از بیش از ۶۰۰ کارگزار بانکی به ۵۰ کارگزار رسیدیم، اما در عرض ۸ ماه توانستیم آن را به بیش از ۲۰۰ کارگزار برسانیم. این خودش توفیق است. اما به هر حال ممکن است مردم توقع بیشتری داشته‌باشد.

ظریف همچنین در اشاره به برگزاری برخی نشست‌های بین‌المللی برای بحران‌های سوریه و عراق و نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در این نشست‌ها گفته است: 
«این نشان دهنده این است که ما در حوزه دیپلماسی توانستیم به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کنیم. البته این فقط نتیجه تلاش من یا وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نبود، به سادگی نباید از فداکاری‌هایی که مردم سوریه و مردم عراق در هر دو کشور برای مبارزه با تروریسم داشتند، گذشت. این فداکاری‌ها به اجرای نقش سیاسی جمهوری اسلامی ایران کمک زیادی کرده‌است. اما واقعیت این است که این فداکاری‌ها و تلاش‌های مردم همیشه وجود داشت! آن چیزی که تغییر کرده‌ است این است که جامعه بین‌الملل به جای اینکه جمهوری اسلامی ایران را بخشی از مشکل بداند، بخشی از راه حل دانست و در نتیجه ایران با طرح‌ها و پیشنهادهای خود موضوع را هدایت کرد».

*اگرچه صحبت‌های وزیر خارجه دولت آقای روحانی را برای اطلاع مخاطبان محترم مورد اشاره قرار دادیم اما درباره آنها بیان چند نکته مختصر هم ضروریست:
یکم: دیپلماسی از توییتر شروع شود یا از هرکجای دیگری اما نتیجه آن مهمتر از هرچیزیست.
عمده فعالیت‌های توییتری آقای ظریف که برخی از آنها (همچون تبریک سال نوی یهودی!) سبب انتقاداتی هم شده است، عموماً مصروف چیزی به نام برجام بود که متأسفانه دست آخر نه تنها از آتش آن آبی برای مردم ایران گرم نشد بلکه اکنون نیز شاهد تحریم‌ها و تهدیدات بیشتر هستیم.

فی‌الواقع بایستی اشاره کرد که لبخند زدن، عکس یادگاری، پیاده‌روی، آستین‌های گلدوزی شده و یا نوشته‌های ناشی از محاسبه غلط در توییتر و غیره؛ در فرایندهای دیپلماتیک مصرفی چند دقیقه‌ای دارند و به درد دیگری نمی‌خورند.
مسئله‌ای که برجام و بی‌دستاوردی آن برای مردم نیز اثبات بزرگی برای آن محسوب می‌شود.
دوم: آقای ظریف افزایش کارگزاری‌های بانکی را دستاورد برجام خود می‌داند و عنوان می‌کند که ممکن است مردم توقعات بیشتری داشته باشند.

این در حالی است که حتی به اذعان خود چهره‌های دولتی، توقعات مردم را هیچکس غیر از شخص رئیس‌جمهور و اعضای ستاد برجام بواسطه وعده‌های پرطمطراق برجامی بالا نبردند.
در ثانی برجام قرار بود سبب‌ساز «لغو تمام تحریم‌ها» و «ارزانی» شود که البته امروز نه تنها شاهد هیچکدام از این دستاوردها نیستیم بلکه آمریکا به اذعان وزیر خارجه سابق این کشور بر حجم تحریم‌های خود نیز افزوده است.
عده‌ای چگونه روا می‌دارند که در این فضا بر افزوده شدن تعداد کارگزاری‌های بانکی که فی‌الواقع اثری از بانک‌های بزرگ در میان آنها هم نیست، ببالند؟!

گفتنیست، مقامات دولت و رئیس مجلس اعلام کرده‌اند که بانک‌های بزرگ غربی و حتی بانک‌های بزرگ کشور «چین» نیز از همکاری با ایران در پسابرجام امتناع می‌کنند.
و سوم: زمزمه‌های طرح حضور ایران در نشست‌های پیرامون سوریه و عراق بعنوان دستاورد برجام، از سال گذشته در کلام تعدادی از اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها آغاز شد.
این در حالی است که تا قبل از دستاوردهای مدافعان حرم در سوریه و عراق که به ناامیدی کامل تروریست‌ها و حامیان آنها منجر شد، دولت ایران حتی به این نشست‌ها دعوت هم نمی‌شد.(کما اینکه سفیر دولت در سازمان ملل نیز از سوی آمریکا مورد پذیرش قرار نگرفت و یا کشور عربستان به وزیر فرهنگ دولت آقای روحانی روادید حضور در این کشور را نداد!)
پس از عملیات‌های سرنوشت‌ساز مدافعان حرم در دو کشور یاد شده نیز که برخی از آنها به قول سردار سلیمانی حکم «بر کندن دروازه خیبر» را داشتند، غرب و حامیان تغییر سیاسی در سوریه به این نتیجه رسیدند که هیچ راهی جز تعامل با جمهوری اسلامی ایران و خواسته‌های رهبر معظم انقلاب در قبال محور مقاومت ندارند.

محور مقاومتی که متأسفانه نه‌تنها در دولت قبل و در دولت فعلی شاهد حمایت همه‌جانبه‌ای از سوی دولتمردان در قبال آن نبودیم بلکه اظهاراتی عجیب و غریب را هم درباره آن شنیدیم و اکنون نیز به مقطع شرم از اشاره مستقیم به برکت خون شهدای مدافع حرم در قبال سوریه و عراق رسیده‌ایم.
کما اینکه پیش از این نیز یکی از مقامات بلندپایه دولت اعتدال اعلام کرده بود که برگزاری نشست آستانه از پیام‌های برجام است!
از طرفی من‌باب کنایه هم بایستی بیان کرد که برجام قرار بود حاوی دستاوردهای مادی و اقتصادی برای همه مردم ایران باشد نه اینکه تبدیل به انبانی از گفته‌های غیر قابل اثبات همراه با امتناع از عذرخواهی شود...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آخه کو همون بهبودی تدریجی حتا کمتر از تدریجی پسابرجام؟. ما همه عینکها رو هم سنجیدیم. اون عینک مخصوص نشون‌دهنده بهبودی اوضاع کو، بگو کو؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی امام خامنه ای از برجام به "خسارت محض" یاد میکنند چگونه است دولت مردان کلید به دست از آن با تعاریفی به قول خبر فوق الذکر غیر قابل اثبات با عنوان های ثانویه و غیره یاد میکنند؟
حتی اگر امام خامنه ای هم این عبارت را بکار نمیبردند معنای آن در کل جامعه قابل لمس است. دولت مردان کلید به دست بفکر ساخت کلید از ماحصل بستن با خدا باشند نه با کدخدا.
ممکن است 1000 بانک و موسسه مالی و اعتباری در این لیست ها باشد اما وقتی در بطن عمل قرار میگیری میبینی فقط عنوان است و برای اجرا دهها مشکل ثانوی دیگر است.
اختلاف ایران با غرب اختلاف استراتژیکی و عقیدتی است. اختلافی که پرداختن به آن ، توضیح مختصرش یک کتاب مفصل است. اختلافی که هرگز قابل چشم پوشی از هیچ طرفی نیست. خیلی ساده انگارانه خواهد بود که غرب از این ابزار ساخته شده (تحریمها و تهدیدها و....) با یک قرارداد آنهم با وجود مفادی مثل عهدنامه ترکمنچای بگذرد.
اینها اسلحه های نوظهوری هستند که غرب در دست گرفته. من از اف 35 آمریکایی نمیترسم اما از تحریم میترسم. بخاطر اینکه تحریم اسلحه ایی است که کل جامعه را هدف قرار گرفته. جامعه ای که ملتهب از حوادث و مشکلات گوناگون است.
خیلی ساده انگارانه است که فکر کنیم غرب اسلحه های تهدیدها ، تحریم ها و دسیسه ها را زمین بگذارد
Iran, Islamic Republic of
]چقدر آدم بايد ... باشد كه نتيجه خون شهيدان مدافع حرم ، سردار سليماني و مديريت اسلامي ايراني انجام شده توسط وي را به حساب ديپلماسي ذليلانه و برجام مفلوك بگذارد
Iran, Islamic Republic of
از یه کسی که پوست و گوشتش لیبرالیه از این بیشتر انتظاری نمیره لذا مدافعین حرم غریب اند در زمین مشهورند در اسمان....
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی به دولت قبل داشته محور مقاومت هان؟
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد هم مثل این لیبرال ها فکر میکرد و روشنفکر شده بود البته با نگاه انحرافی دیگری .حجتیه ای در نظر داشت محمود
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر احمدی نژاد که باعث عزت و اقتدار ایران و جبهه مقاومت بود.
Iran, Islamic Republic of
من آنم که رستم بودپهلوان!!!!!!!!!!!
حمید
United Arab Emirates
با سلام دستگاه دیپلماسی تنها جایی که تو نست با قدرت صحبت کنه آستانه قزاقستان بود اون هم به برکت وجود مقاومت و خون پاک شهدای حرم بود .خاک بر سر آدم بی غیرت
Iran, Islamic Republic of
در آستانه هم فرستاده ما رفت با زن یخی عکس یادگاری گرفت. همان که با فشار او را به جای امیر عبداللهیان گذاشتند.
کاظم
Iran, Islamic Republic of
تو اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی.
اگه دیپلماسی شما قوی بود حادثه منا. خفت فرودگاه جده. وسقوط جرثقیل وکشته شدن دانشمند هوا فضا را پیگیری وبه نتیجه میرساندید.
اگه تو سوریه دستاوردی بوده نتیجه رشادت وشهادت رزمندگان بوده نه دیپلماسی لبخند.
جلیلی انقلابی
Iran, Islamic Republic of
شرم از بردن نام مدافعان نیست ، بلکه گره زدن ان نشستها به برجام واز نتایج ننگنامه برجام دونستن سبب شده این اقا اسمی از مدافعان حرم نبره!
پیروز
Iran, Islamic Republic of
فعلا گروه FATFتهدید جدیدی رو مطرح کرده که اگر ایران خودش رو با این قوانین وفق نده ٰ اینکارو میکنیم و تهدیداتی رو چاشنی هم کرده ٰ دیپلماسی ٰ کدوم دیپلماسی ؟ اینکه یکسال و نیم مردم رو تا انتخابات بچرخونند که مثلا داریم مذاکره میکنیم و بعد برای انتخابات مجلس یه باره خبر اعلام میکنند اونهم هماهنگ با غربیها که ما توافق کردیم و تحریمها برداشته شد ٰ حالا چی ٰ حالا هم که باید عینک بزنیم که اثارش رو ببینیم و ناشکر نباشیم برای کی برای امثال ظریف و روحانی دست بزنیم ٰ مگه چیکار کردند ؟ امثال عراقچی هم بیاد بگه ظریف با فشار ایمیلی داره به حریف فشار وارد میکنه ٰ توروخدا حوصله خندیدن نداریم
Iran, Islamic Republic of
فقط میتوانم بگویم که خجالت هم خوب چیزیه آقایان دلت مردان