جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

چرا سامانه رهگیری ناوچه سعودی‌ها عمل نکرد؟

يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب: 501445
انهدام ناوچه المدینه سعودی بیش از اینکه پیامدهای نظامی داشته باشد، یک موفقیت استراتژیک شمار می‌رود، چرا که نشان داد مبنی بر اینکه سواحل یمن همچنان تحت سلطه ارتش بوده و نزدیک شدن به آن بسیار خطرناک است.
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، با انهدام یک ناوچه جنگی رژیم عربستان سعودی در سواحل یمن از طریق اصابت موشک ارتش یمن، بن بست عربستان سعودی و اتلاف متجاوز به یمن وارد ابعاد تازه‌ای شده است. جنگ بی‌امن رژیم سعودی و امارات بر ضد مردم بی‌پناه یمن و مؤسسات عمومی و فرهنگی این کشور در حالی به دومین سال خود نزدیک می‌شود که توان این رژیم برای پایان دادن آبرومندانه به این جنگ و تحقق اهداف خود در آن روز به روز کاهش پیدا می‌کند. 

حالا احتمالاً ریاض به این نتیجه رسیده است که اگر امروز با تحمل مجموعه ای از خسارت ها جنگ را متوقف کند، بهتر از این است که یک مدت دیگر نیز این جنگ ادامه داشته باشد.  

حملات موشکی نیروهای مقاومت یمن که نمونه ای دیگر از آن ها هفته گذشته صورت گرفته و به گفته برخی منابع خبری ده ها نفر در نتیجه آن کشته و زخمی شده اند، نیز نمونه دیگری از این حملات بود. این موشک بالستیک جزیره زقر محل تجمع نیروهای وابسته به امارات را هدف قرار داد.

انهدام ناوچه المدینه سعودی بیش از اینکه پیامدهای نظامی داشته باشد، یک موفقیت استراتژیک شمار می‌رود، چرا که سیگنال‌هایی نشان داد مبنی بر اینکه سواحل یمن همچنان تحت سلطه ارتش و کمیته‌های مردمی بوده و نزدیک شدن به آن بسیار خطرناک است. این حملات مشابه واقعیت دیگری بود که چند ماه پیش در مورد آمریکا اتفاق افتاد و نیروهای دریایی ارتش یمن در اکتبر گذشته موفق شدند یک ناوچه جنگی وابسته به ارتش امارات را در باب المندب هدف قرار دهند. در آن زمان آمریکا مدعی شد که  نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی ناوچه های آمریکایی را هدف قرار داده اند.  

گرچه عربستان سعودی سعی کرد هدف قرار گرفتن این کشتی را در نتیجه برخورد قایق های جنگی توصیف کند، و از این اتفاق برای محاصره بیشتر یمن و بستن تنها گذرگاه حیاتی مردم این کشور استفاده کند، اما این اتفاقات نمی تواند ماهیت واقعی این تحول راهبردی را کم رنگ کند. 
یک منبع نظامی در این رابطه گفت که اگر کشتی مذکور به سامانه‌های رهگیری از دور مجهز بود و هر چیز مهاجمی که در حال نزدیک ‌شدن باشد را شناسایی می‌کند، چگونه یک قایق کوچک می‌تواند به این کشتی نزدیک شود، بدون اینکه این کشتی آن را شناسایی ومنهدم نماید. نیروهای نظامی یمن تاکید دارند که این عملیات از طریق اطلاعات دقیق امنیتی صورت گرفته و از طریق یک موشک رهگیر منهدم شده که به نوع آن اشاره ای نشده است.

حملات دوگانه موشکی نشان می‌دهد که نیروهای متجاوز برخلاف ادعاهایی که مطرح می‌کنند به آسانی قادر به تسلط بر سواحل یمن نیستند. آنها باید با دقت و تعقل بیشتری نسبت به یک موضوع تفکر کنند و جامعه جهانی در صورتی که برای توقف جنگ یمن تدارک نبیند، مسیر دریانوری تجاری خود را در معرض خطر خواهد دید.

درست است که اصابت ناوچه سعودی موسوم به المدینه که هفته گذشته در سواحل دریای سرخ مقابل شهر الحدیده یمن صورت گرفت، اولین حمله به ناوچه های سعودی یا کشتی های جنگی سعودی و اماراتی وابسته به ائتلاف متجاوز به یمن نبود، اما حمله اخیر ابعاد مهم استراتژک و نظامی دارد که می توان آن ها را در موارد زیر بر شمرد.

ناوچه جنگی مورد اصابت قرار گرفته یکی از 4 کشتی است که نیروی دریایی عربستان سعودی آن را از فرانسه خریداری کرده است. این کشتی‌ها مجهز به تجهیزات کافی و فناوری‌های جنگ الکترونیک هستند، علاوه بر این که فرود بالگردهای با حجم متوسط در آن ها امکان پذیر است. این ناوچه ها خدمه ای تا 176 نظامی و افسر را در خود جای می دهند. 

این کشتی به عنوان یکی ازمجموعه های ضربه ‌زننده در نیروی دریایی سعودی ها است که از مدت‌ها پیش حملات زیادی را بر ضد مناطق مختلف یمن انجام می دهد. این کشتی‌ها با هدف حمایت از سواحل عربستان در دریای سرخ مستقر شده و در عملیات نظامی سعودی ها برای کشتار ملت یمن شرکت می کردند. اصابت این ناوچه از سوی یگان‌های نظامی یمن با کمترین حد تجهیزات و امکانات علاوه بر این که اعتبار این ناوچه و توانمندی‌های آن را زیر سؤال می برد، نشان می‌دهد که سواحل یمن برای تردد قطعات دریایی ائتلاف متجاوز تا چه حد ناامن است و آنها به سهولت نمی توانند از این مناطق برای موشک باران بخش های مختلف یمن استفاده کنند.

این ناوچه به همراه سه ناوچه دیگر نقش مهمی در عملیات دریایی نیروهای متجاوز بر ضد یمن داشته و پشتیبانی مستقیم از نیروهای پیاده و یگان‌های ویژه ارتش عربستان و امارات را فراهم می کرد. بسیار از تلاش‌های عربستان برای تسلط بر باب المندب و دیگر شهرهای ساحل غربی یمن نظیر المخا در جنوب یا الحدیده در مرکز یا حرض و میدی در شمال با پشتیبانی ویژه‌ این کشتی‌ها صورت می‌گرفت. 

به‌ این ‌ترتیب بعد از بن‌بست نیروهای زمینی ارتش رژیم سعودی و امارات در مقابله با نیروهای پیاده ارتش یمن و کمیته های مردمی که باعث شده جنگ یمن به عمق خاک عربستان انتقال پیدا کند، این بار شکستی دیگر در عرصه دریایی برای متجاوزان رقم خورد تا عرصه را بیش از پیش به روی آنها تنگ کند.

از آنجا که این کشتی مجهز به سیستم جنگ الکترونیک بوده و در عین حال در رهگیری و انهدام موشک یمنی ناموفق عمل کرده است، این موضوع می‌تواند شکستی برای سامانه‌های پیشرفته نظامی غربی به شمار رفته که اکثراً فرانسوی و آلمانی هستند. این ناوچه مجهز به سیستم حسگر حرارتی از نوع داگی و سیستم رهگیری الکترونیکی از نوع DR 4000 S و سیستم مانع الکترونیکی از نوع "جانت" است. با این وجود تمامی این سامانه‌ها در کشف و انهدام این سامانه ناموفق بودند. این موضوع می‌تواند بازار تسلیحات پیشرفته نظامی اروپایی را تحت تاثیر قرار دهد.

با اصابت ناوچه مذکور در سواحل دریای سرخ ، ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور ماهیتی بین‌المللی و استراتژیک به خود گرفتند، پیامدهای این عملیات تنها منحصر به معادلات درگیری در داخل یمن نیست، بلکه می‌تواند در سایه احتمال تهدید گذرگاه بین المللی استراتژیک باب المندب وزنه ای منطقه ای به نیروهای کمیته مردمی و ارتش یمن بدهد. این در حالی است که باب المندب در تجارت بین المللی و روند انتقال نفت و گاز و تحرکات کشتی های جنگی و رزم ناوها و ناوچه ها نقش بسزایی دارد. 

طبیعی است که تاثیرات منفی ناامنی در باب المندب باعث کاهش طرف‌های بین‌المللی حامی ائتلاف جنگی و ضد یمن که چشم خود را به روی کشتار مردم بی‌گناه این کشور بسته‌اند، نتواند در برابر تهدید منافع خود مقاومت کنند و به دنبال ایجاد راه‌حلی برای خروج از این جنگ ظالمان و بی‌فایده باشند.

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه در این زمینه می نویسد: استفاده از این نوع موشک دریایی با دقت اصابت بالا به منزله هشداری برای ائتلاف نظامی تحت فرماندهی عربستان علیه یمن است. مفهوم هشدار این است که تلاش ائتلاف برای کنترل بر بندر الحدیده خط قرمز است و با شدت در برابر آن مقاومت خواهد شد. 

چرا که 57 درصد واردات مواد غذایی و چرخه اقتصادی یمن از این بندر است. جالب توجه است که حمله به ناوشکن سعودی به موازات گلوله باران موشکی و توپخانه ای شدید به شهر مرزی ظهران در جنوب عربستان صورت گرفت. ائتلاف سعودی بر حریم هوایی و فرودگاههای یمن کنترل دارند و اکنون تلاش می کند تا بنادر دریایی مشرف بر دریایی سرخ بویژه بندر الحدیده را به کنترل خود در بیاورند، زیرا این یگانه بندر اصلی است که در کنترل جنبش انصار الله می باشد.

در مجموع می‌توان گفت انهدام ناوچه المدینه سعودی گزینه های یمن در تقویت موقعیت منطقه‌ای خود به افزایش فشار بر جامعه جهانی برای تأثیرگذاری در روند جنگ را توسعه میدهد و این پیام را به طرف‌های بین‌المللی می‌دهد که جریان‌های یمنی قابل استفاده است تمامی ابزارهای مشروع و طبیعی برای دفاع از یمن و تمامیت ارضی و مردم آن هستند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *