پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱

​ارزیابی از فشار جدید آمریکا به ایران/ سی‌ان‌ان: دوران گفت‌وگو تمام شد!

شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۰
کد مطلب: 501168
ظریف در توییتر خود نوشت: تهدیدها تاثیری بر ایران ندارد، زیرا ما امنیت‌مان را از مردم‌مان می‌گیریم. ما هیچگاه آغازگر جنگ نخواهیم بود اما تنها می‌توانیم بر ابزارهای دفاعی خودمان متکی باشیم
​ارزیابی از فشار جدید آمریکا به ایران/ سی‌ان‌ان: دوران گفت‌وگو تمام شد!
به گزارش جهان نيوز به نقل از وطن امروز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا نیز مانند باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق این کشور معتقد است درباره ایران، همه گزینه‌ها روی میز است.  به گزارش «وطن امروز»، روز پنجشنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ایران گفت: «درباره ایران هیچ گزینه‌ای حذف نشده است».

اما این اظهارات او در حالی است که ژنرال مایکل فلین، مشاور امنیت ملی او شامگاه چهارشنبه اظهارات تندی علیه ایران مطرح کرد. مایکل فلین در حاشیه نشست خبری شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید حاضر شد و در اظهاراتی تند و آتشین مدعی شد اقدامات اخیر ایران، از جمله شلیک تحریک‌آمیز یک موشک بالستیک و حمله به یک شناور نیروی دریایی عربستان‌سعودی توسط شبه نظامیان انصارالله مورد حمایت آن کشور، تاکیدی است بر آنچه جامعه جهانی باید از آن آگاه باشد و آن نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در سطح خاورمیانه است. در حالی که سخنگوی فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز تست موشکی ایران را مغایر با برجام و قطعنامه 2231 ندانسته است، فلین مدعی شد علاوه بر این، شلیک این موشک بالستیک نادیده گرفتن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز محسوب می‌شود که از ایران می‌خواهد از هر نوع فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای و آزمایش چنین موشک‌هایی اجتناب کند. به ادعای مشاور امنیت ملی ترامپ، این موارد تنها تازه‌ترین موارد اقدامات مشابه ایران ظرف 6 ماه گذشته است که طی آن، نیروهای انصارالله آموزش‌دیده و تجهیز شده توسط ایران به شناورهای نیروی دریایی امارات عربی متحده و عربستان سعودی حمله کرده‌اند و شناورهای ایالات متحده و متحدانش را در حین گشت‌زنی در دریای سرخ تهدید کرده‌اند.

او ادامه داد: دولت ترامپ این اقدامات ایران را که امنیت، شکوفایی و ثبات منطقه و ورای آن را تهدید می‌کند و جان آمریکاییان را در معرض تهدید قرار می‌دهد محکوم می‌کند. فلین با اشاره به توافق هسته‌ای با لحنی گستاخانه گفت: ایران به جای قدردانی از آمریکا به خاطر آن توافق‌ها، گستاخ‌تر شده است. از امروز ما (اقدامات) ایران را رسما ً تحت نظر قرار می‌دهیم. اظهارات فلین البته از آن جهت قابل تامل شد که مورد تایید کاخ سفید نیز قرار گرفت.  یک مقام ارشد آمریکایی بعد از اظهارات ضد ایرانی مایکل فلین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ایران را تهدید کرد. این مقام ارشد که اشاره به نامش نشده گفت «رفتار بشدت تحریک‌آمیز ایران» از جمله آزمایش موشکی اخیر این کشور «عامل بی‌ثبات‌کننده در منطقه» است. وی همچنین تصریح کرد دولت آمریکا طیفی از گزینه‌ها علیه ایران را در دست بررسی دارد. این مقام ارشد به‌رغم این، از اظهارنظر درباره اینکه آیا اقدام نظامی نیز جزء گزینه‌های مورد بررسی است، خودداری کرد. این مقام آمریکایی گفت: «به نحو مناسب اقدام خواهیم کرد. در حال بررسی طیف کاملی از گزینه‌ها هستیم. در مرحله بررسی قرار داریم». انتشار اظهارات مایکل فلین البته بازتاب فراوانی در رسانه‌های دنیا داشت. نیویورک‌تایمز، آسوشیتدپرس، رویترز، واشنگتن‌پست، سی‌ان‌ان و... ارزیابی‌هایی درباره این اظهارات فلین منتشر کردند. سی‌ان‌ان در این‌باره معتقد است این سخنان به معنای پایان دوران گفت‌وگوهای ایران و آمریکاست.  سی‌ان‌ان در ارزیابی سخنان فلین نوشت: سخنان «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی آمریکا هیچ جای تردیدی را باقی نگذاشت که دوره گفت‌‌وگوهای بین دولت اوباما و ایران که از بیش از 30 سال دشمنی و کشمکش کاسته بود، اینک به پایان رسیده است.

بر این اساس، این بیانیه پیامی آشکار مبنی بر این بود که دولت جدید آمریکا تمایل به تغییر جدی مسیر دولت اوباما در قبال ایران دارد و مایل است فعالانه در مواجهه با اعمال قدرت ایران که از دید کاخ سفید متحدانش را در خاورمیانه تهدید می‌کند، مقابله کند. سی‌ان‌ان می‌نویسد: فلین قصد داشت مشخص کند دولت جدید آمریکا تحمل اقدام‌های ایران را در خاورمیانه ندارد.   سی‌ان‌ان در حالی از پایان دوران گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا گفته است که یک بگومگوی توئیتری نیز میان مقامات 2 کشور به راه افتاده است. دونالد ترامپ با این ادبیات عجیب و غریبش توئیتی علیه ایران منتشر کرد و در آن نوشت: «ایران با آتش بازی می‌کند؛ آنها قدر محبت‌های اوباما را نمی‌دانند. من مثل اوباما مهربان نیستم». این توئیت ترامپ با واکنش محمدجواد ظریف مواجه شد. در حالی که پس از اجرای فرمان ممنوعیت ورود ایرانیان به خاک آمریکا انتظار از وزارت امور خارجه ایران این بود که واکنش قاطعانه‌ای در قبال این اقدام نژادپرستانه دولت آمریکا اتخاذ کند اما این بار نیز مانند موارد گذشته وزارت امور خارجه واکنش قاطعانه‌ای اتخاذ نکرد.

با این حال اما محمدجواد ظریف گویا بیشتر تمایل داشت جواب توئیت دونالد ترامپ را در توئیتر بدهد.  ظریف پس از این توئیت ترامپ در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «تهدیدها تاثیری بر ایران ندارد، زیرا ما امنیت‌مان را از مردم‌مان می‌گیریم. ما هیچگاه آغازگر جنگ نخواهیم بود اما تنها می‌توانیم بر ابزارهای دفاعی خودمان متکی باشیم». ظریف به ضمیمه این توئیت خود، فیلمی منتشر کرد که در آن در پاسخ به یک خبرنگار خارجی، در حال دفاع از برنامه موشکی ایران است.  ظریف البته به این بسنده نکرد و یک توئیت دوم هم در واکنش به توئیت ترامپ منتشر کرد. او نوشت: «ما هیچ‌گاه از سلاح‌های خود علیه دیگری جز در دفاع مشروع استفاده نخواهیم کرد. ببینیم آیا کسانی که (از توان موشکی ما) شکایت می‌کنند حاضرند همین حرف را تکرارکنند؟» توئیت‌های ظریف خطاب به ترامپ در حالی است که حسن روحانی نیز روز چهارشنبه از اقدام ترامپ در ممنوع کردن ورود ایرانیان به خاک آمریکا انتقاد کرد و او را «تازه‌کار» نامید. به هر حال شاید کمتر کسی باور می‌کرد روزی ادبیات دولت روحانی نسبت به آمریکایی‌ها تا این اندازه تغییر کند. آنها همین 3 سال قبل و در دوران گفت‌وگو، رئیس‌جمهور آمریکا را «باهوش و باادب» خطاب می‌کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


-
Iran, Islamic Republic of
دوران گفتگو منظورش دوران این دولته یا چی.
از فردا بریم دنبال رستم دستان و آرش کمانگیر بگردیم؟
یه زمانی انتخابات تو میادینی برگزار میشد که طرف باس میرفت تاج رو از تو دهن شیر میگرفت! حالا شیر و تاج که یافت نمیشه، بجاش وقتشه هرکی کاندید شد بگید بره کلید انتخابات رو از تو دهن پلنگ بیاره بعد ثبت نام کنه.