پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

گردشگری «حرم» را از دست می‌دهیم

دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 500562
عضو شورای عالی میراث‌ فرهنگی با بیان اینکه ۵۲ درصد از هتل‌های ایران در مشهد است ولی نیمی از اتاق‌هایشان مشتری دارد، گفت: متأسفانه ما امروز برای گردشگری زیارت در مشهد برنامه نداریم؛ به همین دلیل، گردشگری و حرم را از دست خواهیم داد.
گردشگری «حرم» را از دست می‌دهیم
به‌گزارش تسنیم، ابراهیم بای‌سلامی در پیش‌نشست همایش گردشگری و معنویت با بیان اینکه ایران گردشگری و معنویت در ادبیات جهان را لحاظ کرده است، اظهار داشت: طبق تحلیلی که از همه کنگره‌ها، مقالات علمی و پژوهشی، کتاب‌ها و منابع متغیر گردشگری انجام دادیم، این گفتمان فرهنگی در حوزه گردشگری را نخستین بار دانشمندان ایرانی مطرح کردند که مورد استقبال دانشمندان و استادان جهان قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این کنگره، که در تهران برگزار شد، مقالات بسیار مهمی به‌چاپ رسید که بسیاری از استادان دنیا در این خصوص اعلام‌نظر کردند.بای‌سلامی عنوان کرد: 26 بهمن‌ماه کنگره بین‌المللی گردشگری و معنویت در تهران برگزار می‌شود که امیدواریم در سال آینده یک گفتمان‌شناسی در حوزه گردشگری داشته باشیم.

عضو شورای عالی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور تأکید کرد: امروزه گردشگری، نه‌تنها یک صنعت، شغل‌آفرینی، کارآفرینی، درآمدزایی، عدالت‌گستری، پایداری و حفظ محیط‌زیست است، بلکه در تعهدات نظام اجتماعی در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز تأثیرگذار است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون در حوزه گردشگری یک فرایند و پروسه اقتصادی و فرهنگی ایجاد شده، زیرا گردشگری بزرگ‌ترین پدیده جامعه مدرن به‌شمار می‌رود. مهاجرت و فعالیت‌های اقتصادی و بسیاری از کارهایی که در دنیا انجام می‌شود به‌ پای گردشگری نمی‌رسد؛ به همین دلیل، این صنعت در رأس امور مهم کشورهای دنیا قرار گرفته است. در برخی از کشورها که جاذبه‌های توریستی ندارند در حال ایجاد جاذبه‌های توریستی هستند.

بای‌سلامی ابراز کرد: رئیس‌جمهوری در حوزه گردشگری تأکیدات زیادی داشت و مجلس شورای اسلامی نیز بیش از دولت در زمینه گردشگری فعال بوده است. ای‌کاش در اولویت‌های توسعه اقتصادی نیز برنامه‌ریزی‌های ششم توسعه گردشگری در رأس قرار می‌گرفت، زیرا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه باید گردشگری را به‌عنوان یک هویت ملی و اسلامی تقویت کنیم، گفت: گردشگری با معنویت همزاد است و بیش از هر عرصه دیگری می‌تواند در مورد تعامل و شناخت اقوام و ملت‌ها تأثیرگذار باشد.به گزارش میراث فرهنگی - بای‌سلامی با اشاره به این نظر که هدف اصلی ما بر گردشگری ایرانی بیان گفتمان معنویت است گفت: متأسفانه ما امروز برای گردشگری زیارت در مشهد برنامه نداریم؛ به همین دلیل، گردشگری و حرم را از دست خواهیم داد. اگر براساس اندیشه‌های تخصصی و علمی در سطح جهان برنامه‌ریزی می‌کردیم، فضای شهر معنوی‌تر بود و جلوه‌های نورانی این بارگاه بیشتر منور می‌شد.

عضو شورای عالی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه 52 درصد از هتل‌های کشور در مشهد است، خاطرنشان کرد: اما ضریب اشغال آنها کمتر از 50 درصد است؛ این یعنی گردشگری ما تقاضا محور بوده و ما بازاریابی و تبلیغات وسیعی برای تورهای گردشگری مشهد انجام ندادیم
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *