جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱
نابلدی کشاورزان از نا کارآمدی وزارت جهاد کشاورزی است

سازمخالف عیسی کلانتری با خودکفایی

يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 500444
در حالی که تعيين سياست ها و راهبردهاي مربوط به بخش كشاورزي ، توسعه و عمران روستاها و مناطق عشايري و همچنين تنظيم و اجراي برنامه هاي توسعه كشاورزي در چارچوب سياست هاي توسعه پايدار از جمله وظایف وزارت جهاد است که ردی از تحقق این وظیفه در صنعت کشاورزی ایران دیده نمی شود. به راستی نابلدی کشاورزی از ناکارآمدی وزارت جهاد کشاورزی نیست؟
سازمخالف عیسی کلانتری با خودکفایی
به گزارش جهان نيوز به نقل از اگری پرس، در جهان امروز یکی از مشکلات اساسی بشر تأمین نیازهای غذایی است، به گونه‌ای که امنیت غذایی به عنوان یکی از اهداف مهم سرلوحه برنامه‌های دولتها قرار گرفته است. بدون شک به منظور نیل به امنیت غذایی علاوه بر اتخاذ سیاستهای مطلوب و برخورداری از منابع کافی باید تولید کشاورزی به گونه‌ای باشد که تمامی نیازهای جامعه را برآورده کند.
بخش كشاورزي در بسياري از كشورهاي در حال توسعه بخش غالب اقتصاد ملي است. اين بخش عموماً ۴۵ الي ۹۰ درصد از كل توليد ملي و حدود ۶۰ الي ۹۵ درصد از كل اشتغال كشور را تشكيل مي دهد.
بنابر این رشد و توسعه اقتصادي اين كشورها ارتباط نزديكي با توسعه كلي بخش كشاورزي دارد و به بياني ديگر توسعه كشاورزي در چهارچوب توسعه ملي يك كشور مورد بحث قرار مي گيرد و به عنوان يك بخش اقتصادي مهم ، نقشي حياتي در توسعه ملي ايفا مي نمايد.
اما در این میان متاسفانه بسياري از كشورهاي كمتر توسعه يافته یا توسعه نیافته به منظور ايجاد رشد سريع اقتصادي ، به بخش كشاورزي توجه لازم و كافي  ندارند.
در حالی که کشوری مانند ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه، با تدوین برنامه های ۵ ساله توسعه به دنبال صنعتی شدن است اما مشاهده می کنیم که از اصلی ترین بخش اقتصادی مانند کشاورزی که یکی از بهترین مسیر ها برای رسیدن به توسعه است، غافل هستیم.
نمونه این غفلت، بی توجهی و کم مهری مسئولان نسبت به کمترین نوع حمایت دولت از کشاورزان یا همان خرید تضمینی است.
با وجود اینکه با گذشت مدت زیادی از مهلت دولت برای خرید تضمینی هنوز نرخ خرید تضمینی به صورت رسمی اعلام نشده است، چندی قبل شاهد اظهار نظر حجتی ، وزیرجهاد پیرامون بحث خرید تضمینی بودیم.
در حالی که کارشناسان کشاورزی بیان می کنند که ایران کمترین حمایت را از جامعه کشاورزی دارد و خرید تضمینی گندم کمترین ابزار حمایتی کشاورزان است، حجتی، وزیر کشاورزی چندی قبل به جای اینکه این ابزار را کمترین نوع حمایت از کشاورزان بخواند بدترین نوع حمایت دانسته است.
مصداق کلام ما برای اینکه ایران کمترین نوع حمایت را از کشاورزان دارد، اظهارات نمایندگان مجلس پیرامون این موضوع است.
به اعتقاد عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، قیمت خرید تضمینی با افزایش ۲ درصد به ضرر کشاورزان است. ماشینی‌هایی که برای بخش کشاورزی در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود به‌روز است، درحالی‌که در ایران از ماشین‌های کشاورزی دهه ۴۰ و ۵۰ استفاده می‌شود.
*سازمخالف وزیر اسبق کشاورزی
هنوز از اظهارات عجیب وغریب وزیر جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی نگذشته بود که  شاهد ساز مخالفت عیسی کلانتری با گندم‌کاران ایران بودیم.
عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی درباره افزایش ۲ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری، افزود: بنده با این اقدام دولت موافق هستم؛ قیمت‌های تضمینی به حدود  ۳۰ سال قبل مربوط می‌شود و طی این سال‌ها شرایط جهان، زمین تا آسمان تفاوت کرده است.
وی با بیان اینکه بنده، خود سال ۶۷ قیمت تضمینی را پیشنهاد دادم که سال ۶۸ به تصویب رسید، تصریح کرد: الان دیگر این قیمت‌ها کارایی لازم را ندارند و دولت باید شرایط را بررسی و فکر دیگری برای حمایت از تولید کند.
وزیر اسبق کشاورزی ادامه داد: آن زمان قیمت تمام شده محصولات ما (جز در برنج، شکر و شیر) قابلیت رقابت با دنیا را داشت، اما الان دوران آن قانون سپری شده است.
وی با اشاره به اینکه باید تولید را رقابتی کرد نه انحصاری؛ افزود: از سویی هم  کشور این امکان را ندارد که نفت را بفروشد و یارانه خرید تضمینی بدهد؛ کشاورزی باید برای کشور ثروت ایجاد کند نه اینکه بخشی از ثروت را ببلعد، بخش کشاورزی کشور ما به  قوانین و مقررات جدید نیاز دارد.
کلانتری اضافه کرد: امروزه بهره وری اقتصادی و رقابتی تولید کردن در همه جای دنیا یک اصل است؛ ما نباید از یک کشاورز که بلد نیست تولید کند، حمایت کنیم این کار به ضرر مصرف کننده و یا منافع ملی کشور است و همچنین  باعث هدر رفتن منابع ملی مانند آب می‌شود.
وزیر اسبق کشاورزی تصریح کرد: کشور توان این را  ندارد که از هر کسی که به عنوان بهره بردار کشاورزی وارد این حوزه می‌شود، حمایت کند.
کلانتری با بیان اینکه خیلی از بهره برداران صلاحیت آن را ندارند که در بخش کشاورزی بمانند، گفت: این افراد هزینه‌های بخش کشاورزی را به شدت افزایش داده‌اند.
*اظهارنظرهای در زمینه کشاورزی باید کارشناسانه باشد
اما به قول  سید راضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار نظر ها در زمینه کشاورزی باید کارشناسانه و بر اساس اعداد و رقم باشد.
وی درباره قیمت های خرید تضمینی بیان کرد: حداقل قیمتی که برای کشاورز می تواند مطلوب باشد و هزینه هایش را بر اساس هزینه های تولید و تورم سال پوشش دهد ۱۴۵۰ تا۱۵۰۰ تومان است.
نوری افزود: نگاهی به کشورهای دیگر نشان می دهد، دولت هایشان برای تولید محصولات استراتژیک کشور خود و تأمین امنیت غذایی یارانه های بسیاری را به کشاورزان پرداخت می کنند.
وی بیان کرد: کشوری مانند ژاپن برای اینکه بتواند برنج داخلی تولید کنند ۱۱ برابر قیمت جهانی هزینه می کند اما محصولات استراتژیک را خودش تولید می کنند و وابسته به واردات نمی شود.
در حالی که کشوری مانند ژاپن ۱۱ برابر قیمت جهانی هزینه کالای استراتژیک می کند که مسئولان ما یا قیمت خرید تضمینی را بدترین نوع حمایت می دانند یا به افزایش قیمت خرید تضمینی اعتقاد ندارند.
اما مسئله جالب اینجاست که بهانه آقای کلانتری برای مخالفت با خرید تضمینی این است که نباید پول نفت را بفروشیم و یارانه خرید تضمینی بدهیم.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی علی رغم ظرفیت های طبیعی، صنعتی و کشاورزی در نقاط مختلف کشور ولی اقتصاد ایران به دلایل شیطنت دشمنان نظام و بی تدبیری ها بیمار است و یکی از راهکارهای علاج این بیماری، توجه به بخش تولید است.
*بیماری اقتصاد ایران ناشی از اختلاس نفت و فیش های نجومی است
علی پاک نیت لیان کارشناس اقتصادی بیان می کند: ظرفیت های خوبی از قبیل کشاورزی، معدنی و صنعتی در کشور وجود دارد که با حمایت از تولید داخلی می توان اقتصاد کشور را از این وضعیت نجات داد.
این کارشناس اقتصادی ضعف نظارتی و قوانین را از عوامل به وجود آمدن دست درازی به بیت المال دانست و  ادامه داد: سوء استفاده برخی از مدیران و سیاسیون از بیت المال به عنوان اختلاس و فیش های نجومی از مصادیق هدر رفت سرمایه های ملی کشور است.
اما کو گوش شنوا! در حالی اعتقاد کارشناسان اقتصادی مبنی بر بی توجهی به ظرفیت کشاورزی به عنوان یک ظرفیت مطلوب برای توسعه اقتصادی است که مسئولانی همچون کلانتری، وزیراسبق کشاورزی ، کشاورزان را نابلد می دانند. در حالی که به نظر می رسد نابلدی کشاورز از نا کارامدی وزارت جهاد کشاورزی است.
*ارتباط دادن پول نفت برای خرید تضمینی رد گم کنی دولت برای فیش های نجومی است
در شرایطی که فیش های نجمومی اعتماد مردم را کم کرده است، جا ندارد که برخی مسئولان برای شانه خالی کردن از مسئولیت خود بحث نابلدی کشاورزان وپرداخت یارانه با فروش نفت را مطرح کنند.
حتی اگر فرض را بر این بگیریم که فروش نفت خرج یارانه خرید تضمینی می شود، به اعتقاد کارشناسان کشاورزی پر واضح است که بخش کشاورزی از نظر رسیدن به توسعه اقتصادی مسیری مناسب است و علاوه بر تأمین امنیت غذایی مردم، بحث ایجاد اشتغال را در خود مستتر دارد.
بنابر این بهتر است مسئولان به جای دودوتا کردن در محاسبه خرید تضمینی به این توجه کنند که پول نفت صرف فیش های نجمومی و فساد های اقتصادی نشود.
نکته دیگر این  است بعد از عباس آخوندی که مسکن مهر را «مزخرف» خوانده بود، عیسی کلانتری  در ابتدای سال ۹۴ طی سخنانی در نشست کمیته اقتصادی بنیاد امید ایرانیان با ذکر یک خاطره خودکفایی در کشاورزی را «مزخرفات» خواند.
وی گفت: «همین الان آقایان هنوز دارند درباره خودکفایی در محصولات کشاورزی صحبت می‌کنند. برای نوشتن برنامه ششم دوباره موضوع خودکفایی را به میان کشیدند که من برگشتم به آقای نوبخت گفتم تو را به دین و ایمانت بگو این مزخرفات را کنار بریزند»
جمله فوق در حالی از زبان مشاور معاون اول دولت یازدهم مطرح می شود که مقامات ارشد نظام از ابتدای انقلاب تاکنون به خودکفایی و امنیت غذایی کشور با تولید محصولات اساسی و استراتژیک کشاورزی در داخل تاکید ویژه داشته اند.
علاوه بر این دولت یازدهم مدعی این است که در این دولت به بحث خودکفایی دست یافته ایم.
*کلانتری دچار دگردیسی شده
به قدری این اظهارات برای صاحب نظران حوزه کشاورزی عجیب بود که فرید اجلالی معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی  درهمان زمان با انتقاد از اظهارات عیسی کلانتری در خصوص مزخرف بودن خودکفایی در بخش کشاورزی اظهار کرد: کسانی که سال ها مدیریت کشاورزی کشور را بر عهده داشتند و برنامه درازمدتی در این زمینه نریخته اند، برای توجیه خودشان خودکفایی را مزخرف خواندند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه کسانی که باید از بخش کشاورزی دفاع کنند و خود را متولی این بخش دانسته و بیشترین دوران خدمتشان در بخش کشاورزی بوده است، به این بخش حمله می کنند.
اجلالی تصریح کرد: به نظر می رسد امثال عیسی کلانتری دچار دگردیسی شده و بخشی که خودشان در آن فعالیت می کنند را مورد حمله قرار می دهند؛ امثال این آقا به جای اینکه انتقادات را با نیت اصلاح امور و نه نیت تخریب، به سمت مدیران ببرند، به سمت کشاورزان می آورند.
*سخن پراکنی به جای انجام وظایف
خلاصه کلام اینکه اگر فرض کنیم بر اساس بیان اظهارات عجیب و غریب از زبان برخی مسئولان، کشاورزان نابلد باشند، این نابلدی ناشی از عدم سیاست گذاری و عدم آموزش دقیق و عدم انتقال دانش روز کشاورزی به این قشر است.
اینکه در کشوری مانند ایران با داشتن ظرفیت های بالای کشاورزی شاهد این هستیم که به اعتقاد کارشناسان این حوزه تنها ۴۰ درصد از ظرفیت کشاورزی استفاده می شود ناشی ازکوتاهی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر در این زمینه است.
در حالی که  تعيين سياست ها و راهبردهاي مربوط به بخش كشاورزي ، توسعه و عمران روستاها و مناطق عشايري و همچنين تنظيم و اجراي برنامه هاي توسعه كشاورزي در چارچوب سياست هاي توسعه پايدار یکی از وظایف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، می طلبد که مسئولان به جای تشویش اذهان عمومی و سخن پراکنی، به دنبال تحقق وظایف خود باشند نه اینکه با متهم کردن دیگران (اشاره به کشاورزان نابلد) برای پوشاندن خطاهای خود، فرار به جلو داشته باشد.
اظهارات بدون کارشناسی نه تنها نمی تواند کشور را در مسیر توسعه هدایت کند، بلکه جز تشویش اذهان عمومی دست آورد دیگری ندارد. به نظر می رسد بهتراست مسئولان به جای دلسوزی های نابه جا که ریشه های دقیق ندارد، با نگاهی حساب شده به فکر توسعه کشور با توجه به ظرفیت های موجود باشند وحمایت از تولید را شاه بیت حل مشکل کشور بدانند و در مسیر تحقق عمل برای رونق تولید و رسیدن به خودکفایی تولید داخل قدم بردارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چطور میشه از شر این مدیران نالایق خلاص شد؟