پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

حذف‎آمریکایی‌ها از نخستین‎مناقصه‎نفتی‎ایران

يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 500440
تصمیم اخیر رئیس جمهور جدید امریکا منجر به حذف نام شرکت های امریکایی از نخستین مناقصه نفتی ایران می شود.
حذف‎آمریکایی‌ها از نخستین‎مناقصه‎نفتی‎ایران
روز گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا فرمانی اجرایی را امضا کرد که به موجب آن ورود اتباع ایرانی و ۶ کشور مسلمان دیگر به آمریکا به حالت تعلیق درآمد.

این فرمان رئیس‌جمهور آمریکا عملاً تحریم‌های مهم جدیدی را پیش پای ایران قرار می‌دهد و بویژه در حوزه اقتصادی مانع مهمی پیش روی تاجران خواهد بود و به این جهت نقض روشن برجام محسوب می‌شود.

وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به اقدام رئیس جمهور امریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد "ضمن احترام به مردم آمریکا و تمایز میان آنها و سیاست های خصمانه دولت ایالات متحده، برای حمایت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدودیت های توهین آمیز ایالات متحده علیه اتباع ایران، اصل عمل متقابل را اجرا می نماید."

این بدین معناست که هیچ ویزایی به اتباع امریکایی جهت سفر به ایران داده نخواهد شد. این در حالی است که در ابعاد اقتصادی، مذاکراتی بین شرکت های خصوصی امریکایی با نهادهای دولتی ایران و همچنین مذاکرات و رفت و آمدهایی بین شرکت های خصوصی این کشور با شرکت های خصوصی ایرانی در طی ماههای اخیر صورت گرفته که این تصمیمات، مانعی بر سر راه ادامه این همکاریها خواهد بود.

قرار است در آینده ای نزدیک در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ شاهد برگزاری نخستین مناقصه بین المللی نفتی ایران به منظور واگذاری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی باشیم. اگرچه در لیست ۲۹ شرکت تأیید صلاحیت شده خارجی برای حضور در پروژه های نفتی ایران به عنوان شرکت های E&P نامی از شرکت های نفتی امریکایی نیست اما در طی ماههای اخیر شرکت هایی چون بلک دیاموند آمریکا که بر اساس ظرفیت های خود می توانند به عنوان شرکت های خدمات مهندسی در پروژه های نفتی ایران حضور یابند، مذاکراتی را با برخی شرکت های ایرانی داشته اند.

از اینرو تصمیم اخیر رئیس جمهور جدید امریکا منجر به حذف نام شرکت های امریکایی از نخستین مناقصه نفتی ایران می شود.
 
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا