پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
عضو کانون نظام مهندسی کشاورزی خوزستان:

پدیده ریزگردهابه تولیدمحصولات زراعی ضربه می زند

يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 500410
عضو کانون نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: بروز پدیده ریزگردها باعث شده است که مراحل مختلف رشد و تولید محصولات زراعی منطقه شوش با چالش و رکود مواجه شود.
پدیده ریزگردهابه تولیدمحصولات زراعی ضربه می زند
سعید مهرپرور صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش با اشاره به نقش و جایگاه این شهرستان در بخش کشاورزی اظهار کرد: شهرستان شوش هر ساله رتبه برتر را در تولید محصولات استراتژیک کشور مثل گندم و ذرت و سایر محصولات صیفی و سبزیجات به خود اختصاص می‌دهد.
وی ادامه داد: اما وجود پدیده‌ای به نام ریزگردها و عدم کنترل و مدیریت وضعیت موجود در منطقه بخش کشاورزی را با  تهدید جدی مواجه کرده است.
عضو کانون نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان به کاهش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی بر اثر ریزگردها اشاره کرد و افزود: افزایش دفعات و حدت زمان بروز پدیده ریزگردها باعث شده است که مراحل مختلف رشد و تولید محصولات زراعی منطقه با چالش و رکود مواجه شود.
مهرپرور تصریح کرد: به نظر می‌رسد که گردوخاک در استان خوزستان 15 تا 30 درصد باعث کاهش عملکرد محصولات کشاورزی شود.
وی بیان کرد: عدم مدیریت و بهبود این وضعیت را می‌توان به عنوان تهدید جدی برای توسعه و افزایش زراعت محصولات کشاورزی منطقه که یکی از قطب‌های خودکفایی کشور در حوزه کشاورزی می‌باشد متصور شد.
این پژوهشگر کشاورزی و دانشجوی دکترای زراعت به ضرورت توجه بیشتر مسؤولان، سازمان‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد و همراهی صاحب نظران اشاره کرد و یادآور شد: عدم مدیریت و بهبود این وضعیت ضمن بروز مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی، باعث گسترش بیکاری و رکود در مشاغل کشاورزی می‌شود؛‌‌ مشاغلی که 50 درصد از اشتغال منطقه را رقم می‌زند.
مهرپرور در پایان خاطرنشان کرد: بررسی چگونگی مقابله با آثار مخرب پدیده ریزگردها در کارگروه‌های مختلف تخصصی با همراهی عملیاتی مسؤولان مربوطه می‌تواند براساس واقعیت‌های موجود و در مسیر تحقق مطالبات مردم، راهکارهای منطقه‌ای کوتاه‌مدت و بلندمدتی را برای غلبه بر این اپیدمی ترسیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *