پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

محموله موشکی ایران توقیف شد

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۷
کد مطلب: 499971
«بوئینگ و ایرباس نمی توانند این موضوع را نادیده بگیرند. دولت ترامپ نیز باید اعمال تحریم ها بر ایران را بسیار جدی تر از دولت اوباما پیگیری نماید...»
محموله موشکی ایران توقیف شد
به گزارش جام نیـوز، خبر منتشر شده توسط برخی رسانه‌های آمریکایی و اوکراینی مبنی بر "کشف محموله قطعات نظامی به مقصد ایران" که توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین تکذیب شد، به سوژه ای برای مانور رسانه ای علیه ایران تبدیل شده است.
 
پایگاه آمریکایی "واشنگتن فری بیکن" (Washington Free Beacon) با انتشار گزارشی به انعکاس اظهارات برخی مقامات آمریکایی در این رابطه پرداخته و خواستار بازبینی قرارداد فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران شده است.
 
در این گزارش آمده است: «به نظر می رسد شرکت های هواپیمایی ایران که پیش از این توسط آمریکا تحریم شده بودند، نقشی مهم در انتقال قطعات موشکی غیرقانونی از اوکراین به ایران داشته اند.
 
ویدئوهای منتشر شده از توقیف یک محموله نشان می دهد که 17 جعبه حاوی قطعات موشکی که برای موشک های هدایت شونده ضد تانک مورد استفاده قرار می گیرد، برای ارسال به ایران آماده بوده است.
 
افشای این شبکه غیرقانونی در اوکراین نشان می دهد که ایران به استفاده از شرکت های هواپیمایی تجاری به عنوان پوششی برای جابجایی تسلیحات و دیگر مواد ممنوعه ادامه می دهد.
 
برخی منابع که در جریان این موضوع قرار دارند در گفتگو با فری بیکن عنوان کردند که شرکت های هواپیمایی ایرانی که در این اتفاق دخیل بوده اند، مدت هاست که توسط آمریکا تحریم شده اند و این موضوع می تواند تلاش های بوئینگ و ایرباس برای نهایی سازی معامله بزرگ خود با ایران را با مشکل مواجه سازد.
 
پیتر روسکام نماینده جمهوری خواه ایالت "ایلینویز" که از مخالفان جدی تلاش های بوئینگ برای فروش هواپیماهای جدید به ایران با اشاره به این موضوع به فری بیکن گفت: "ایران به دنبال واردات قطعات نظامی از جمله موشک های هدایت شونده ضد تانک بوده و از هوایپماهای تجاری برای این موضوع استفاده می کند. ایرباس و بوئینگ نمی توانند این موضوع را نادیده بگیرند."
 
یکی از مشاوران کنگره نیز در گفتگو با فری بیکن می گوید: "بوئینگ و ایرباس باید به این موضوع توجه داشته باشند. دولت ترامپ نیز باید اعمال تحریم ها بر ایران را بسیار جدی تر از دولت اوباما پیگیری نماید."
 
ایمیل ها ارسال شده و همچنین تماس هایی که با سفارت اوکراین در واشنگتن برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه گرفته شده، پاسخی به همراه نداشته است.»
 
گفتنی است سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین طی بیانیه‌ای خبرهای منتشر شده در این رابطه را به شدت تکذیب کرده و نوشت: هیچ مدرکی دال بر انتساب این محموله به ایران یافت نشده است.
 
متن این بیانیه در زیر می آید:
بسمه تعالی
سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف اخبار و گزارش‌های منتشره از سوی برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در خصوص کشف و ضبط محموله نظامی در فرودگاه ژولیانی کی یف و ارتباط آن با جمهوری اسلامی ایران را بی اساس و به شدت تکذیب کرده و انتشار چنین اخبار نادرست را باعث خدشه دار شدن فضای حاکم بر همکاریها و مناسبات رو به گسترش بین دو کشور ارزیابی می‌کند.
همانگونه که در متن خبر منتشر شده آمده است هیچ‌گونه سند و یا مدرکی که نشان دهنده تعلق ، انتساب و یا ارسال محموله مورد اشاره به جمهوری اسلامی ایران باشد وجود نداشته و اینکه برچه اساس و شواهدی این محموله به جمهوری اسلامی ایران ارتباط داده شد مشکوک و سوال برانگیز است.
جمهوری اسلامی ایران و اوکراین طی سال‌های اخیر ضمن احترام متقابل به منافع ملی یکدیگر شاهد گسترش مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین در زمینه های مختلف بوده و مطمئناً هر گونه مبادلات تجاری ، اقتصادی و ... را از مجاری و کانال‌های رسمی پیگیری و انجام خواهند داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *