جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اعتیاد پاشنه آشیل کشور است

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 499869
​قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر برخورد جدی و قاطع با سرشبکه های مواد افیونی، گفت: نیروی انتظامی به لحاظ قدمت، کارنامه مثبت و برجسته ای در مبارزه با مواد مخدر دارد.
اعتیاد پاشنه آشیل کشور است
به گزارش جهان به نقل از مهر ، علی مویدی در همایش تخصصی روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر ضمن تبریک دهه فجر و گرامی داشت یاد شهدای آتش نشان به مسئولیت سخت و دشوار در عرصه تولید امنیت و مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: پیچیدگی خاص جرایم سازمان یافته موجب شده تمامی کشورهای دنیا به مقابله و مبارزه با آن بپردازند.

وی افزود: جهان امروز به ویژه منطقه ما، جولانگاهی از جرایم سازمان یافته در الگوهای مختلف نظیر تروریسم، قاچاق انسان، مواد مخدر و ... است که تمامی نهادهای امنیتی و انتظامی تلاش می کنند ضمن مقابله با این تهدیدات آن را به حداقل ممکن برسانند که البته این امر نیازمند توان مضاعف و تخصص خاصی است.

مویدی در ادامه، برگزاری نشست های تخصصی را در به روز شدن و کسب اطلاعات جدید در حوزه های مأموریتی موثر دانست و تصریح کرد: پلیس مبارزه با مواد مخدر باید اطلاعات خود را به روز کند تا بتواند با این پدیده شوم و آثار مخرب آن مقابله و مبارزه کند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه اخیر کارنامه درخشانی در عرصه مبارزه با مواد مخدر داشته به گونه ای که با تمام امکانات و توان خود به مقابله با این پدیده شوم پرداخته است.

وی ادامه داد: امروز آسیب های اجتماعی به لحاظ تأثیر پذیری از اعتیاد، پاشنه آشیل کشور است.

مویدی گفت: مقام معظم رهبری با رویکرد جدید و نگاه هوشمندانه و هدفمند، عرصه جدیدی را مقابل کارگزاران نظام گشودند به نحوی که اهمیت مبارزه با اعتیاد و مباحث مربوط به آن را به مسئولان کشور گوشزد کردند لذا این امر جزء اولویت های نظام و دستگاه های مسئول در امر مبارزه با مواد مخدر به شمار می آید.

وی خاطر نشان کرد: این امر ایجاب می کند ما به عنوان سربازان خط مقدم با پدیده های نوظهور مواد مخدر آشنایی کاملی داشته باشیم که این امر در کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد و نیز ایجاد امنیت نقش بسزایی دارد.ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأسی از این رویکرد و نیز منویات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت، اهداف بلند خود را طراحی و در راستای تحقق آن اقدام کرده است.

مویدی به مطالعه دقیق و همه جانبه در حوزه آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این دسته بندی، اعتیاد اولین آسیب اجتماعی مطرح شده و مقام معظم رهبری دستورات لازم در این رابطه صادر کردند؛ این ستاد برنامه های خود را در این رابطه تنظیم و به همه دستگاه های مسئول ابلاغ کرده است.

وی به مخاطرات آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: آسیب های ناشی از این حوادث موجب شده تا نهادهای اجتماعی نظیر خانواده به مخاطره بیفتند .

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی به لحاظ قدمت،کارنامه بسیار مثبت و برجسته ای در عرصه مبارزه با مواد مخدر داشته . به نحوی که از این نیرو می توان به عنوان یکی از حساس ترین و اثرگذارترین دستگاه ها در ستاد مبارزه با مواد مخدر نام برد.

مویدی به تجارب و اطلاعات تخصصی پلیس در امر مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ناجا با توانمندی های خوبی که در این حوزه دارد توانسته اقدامات موثری در این رابطه داشته باشد؛ لذا انتظار این ستاد و نیز وزیر کشور آن است که از اطلاعات و تخصص پلیس بیشترین بهره را ببریم.

وی خاطر نشان کرد: رویکرد اجتماعی شدن را به عنوان یک رویکرد مثبت دنبال می کنیم که طی دو ، سه سال اخیر در این راستا قدم برداشته ایم بنابراین باید در این حوزه سرمایه گذاری بیشتری انجام شود؛ نیروی انتظامی به لحاظ امکانات، تجهیزات و آموزش هایی که در این راستا دارد می تواند همچنان به عنوان رکوردار و خط مقدم تأثیرگذار باشد.

وی از آموزش به عنوان لازمه موفقیت در حوزه های پیشگیری و درمان در عرصه مبارزه با مواد مخدر نام برد و تصریح کرد: باید این مولفه موثر و اثرگذار را در برنامه های خود لحاظ کنیم.

مویدی به تقویت ابزارهای حرفه ای پلیس و دستگاه های مرتبط با ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: معتقدیم مأموران پلیس به هر میزان متخصص تر ، چابک تر، حرفه ای تر ، هوشمندانه تر  با این پدیده شوم برخورد کنند قطعا در عرصه مبارزه با مواد مخدر موفق تر خواهیم بود.

وی از ارتباط با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای به عنوان یکی از اولویت های ستاد مبارزه با مواد مخدر نام برد و افزود: در این بخش از ظرفیت ها و تجارب خود و پلیس به عنوان یک سرمایه بهره می بریم؛ به نحوی که با تعامل بین المللی و منطقه ای بتوانیم در امر مبارزه با مواد مخدر موثر تر گام برداریم.

این مقام مسئول بر آگاه سازی جامعه به ویژه خانواده ها، مربیان و اولیاء مدارس،دانشجویان در بحث پیشگیری از اعتیاد تأکید کرد و از مهارت سازی در مدارس به عنوان سیاست و اولویت نخست ستاد مبارزه با مواد مخدر نام برد و افزود: ۱۲ استان در بحث مهارت آموزی و چگونگی پیشگیری از اعتیاد متمرکز شده اند امیدوارم با این بسیج همگانی شاهد فرهنگ تنفر از اعتیاد باشیم.

مویدی از سمن ها  سازمان های مردم نهاد به عنوان یک ظرفیت بالقوه در درمان اعتیاد نام برد و افزود: در صدد هستیم از این ظرفیت بیشترین بهره را ببریم.

وی با تأکید بر برخورد جدی و قاطع با سرشبکه های مواد افیونی، جمع آوری معتادان متجاهر را از اولویت های دیگر ستاد مبارزه با مواد مخدر نام برد و بیان کرد: نیروی انتظامی در این راستا اقدامات شایسته ای انجام داده که باید از تلاش آنها تقدیر کرد؛ چهره شهرها توسط معتادان متجاهر مخدوش شده لذا ساماندهی آنها در دستور کار قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *