سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور؛

وزیرکار وعده‌های سرکاری ندهد

سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 499649
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه وزارت کار در بحث بیکاری کارگران پلاسکو مقصر است گفت: با توجه به اینکه اکثر کارگران بیکار شده پلاسکو بیمه تأمین اجتماعی نبوده اند، امکان بهره مندی آنها از بیمه بیکاری مهیا نیست.
وزیرکار وعده‌های سرکاری ندهد
به گزارش تسنیم،غلامرضا عباسی  درباره بیمه نبودن بخش زیادی از کارگران پلاسکو گفت: وزارت کار باید شجاعانه کوتاهی خود را در ماجرای عدم بازرسی های دقیق از کارگاه های کارگری بپذیرد. با وجود اینکه وزارت کار هیچ الزام و وظیفه قانونی برای بازرسی از دفاتر انجمن صنفی ندارد، بعد از انتخابات انجمن صنفی حدود 1000 بازرسی بدون الزام قانونی از این دفاتر داشته است، چگونه است که برای فرار از مسئولیت خود کمبود بازرس را بهانه می کنند.

وی ادامه داد: دولت به جای بازرسی از کارگاه ها از انجمن های صنفی بازرسی می کند. بنابراین نمی توان ادعا کند که وزارت کار کمبود بازرس دارد. در حادثه پلاسکو کوتاهی بسیاری از سوی وزارت کار برای عدم بازرسی ها صورت گرفته است. اگر بازرسی های کار به موقع باشد، کارگران تحت پوشش بیمه و قرارداد کار قرار می گیرند. اما در شرایطی که بازرسی صورت نمی گیرد کارگران با شرایط بسیار بد مشغول کار می شوند.

عباسی با بیان اینکه اگر وزارت کار بازرسی کرده بود مشخص می شد که کارگران بدون بیمه مشغول کار هستند و می  توانست مانع از فعالیت کار به رویه اشتباه شود افزود: وزارت کار می تواند واحدی که بدون مجوز کار می کند را پلمپ کند. اما متأسفانه این اقدام را در بحث پلاسکو صورت نگرفت.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه معاونت روابط کار مدام در حال طراحی مدل است افزود: مدل خودبازرسی قابلیت اجرایی شدن ندارد. در مدل خودبازرسی اولین نکته آگاه سازی کارگران، کارفرمایان و مدیران صنعتی است که با فرهنگ سازی و آموزش و استفاده از ظرفیت های کارگاه ها می توان مدل را هرچه بهتر اجرایی نمود که با بازرسی مستمر، استقرار مسئول ایمنی در کارگاه ها باید پیگیری شود، که در حال حاضر این مدل قابلیت اجرا ندارد.

وی با اشاره به وعده های ربیعی برای بیمه بیکاری کارگران پلاسکو افزود: با توجه به اینکه اکثر کارگران بیکار شده پلاسکو بیمه تأمین اجتماعی نبوده اند،  امکان بهره مندی آنها از بیمه بیکاری مهیا نیست. بنابراین ربیعی نباید وعده های دروغین به کارگران می داد. در شرایطی که کارگران بیکار شده پلاسکو از کوچکترین حق و حقوق خود مانند بیمه تامین اجتماعی و قرارداد کار بی بهره بوده اند، مسئولین نباید آنها را با وعده و وعید هایی که امکان انجام آن وجود ندارد، سرکار بگذارند.

وی با اشاره به ماده 105 قانون کار گفت: متن این ماده بیان می کند: هر گاه در حین بازرسی، به تشخیص بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای احتمال وقوع حادثه و یا بروز خطر در کارگاه داده شود،‌بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای مکلف هستند مراتب را فوراً و کتباً به کارفرما یا نماینده او و نیز به رییس مستقیم خود اطلاع دهند.بر اساس تبصره 1 ،  وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت , درمان وآموزش پزشکی، حسب مورد گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت‌حرفه‌ای از دادسرای عمومی محل و در صورت عدم تشکیل دادسرا از دادگاه عمومی محل تقاضا خواهند کرد فوراً قرار تعطیل و لاک و مهر تمام یا‌قسمتی از کارگاه را صادر نماید. دادستان بلافاصله نسبت به صدور قرار اقدام و قرار مذکور پس از ابلاغ قابل اجرا است
 
عباسی گفت: بنابر این  وزارت کار این اجازه را دارد در صورت عدم توجه کارفرما به تخلف برای کارگاه های مختلف اقدام کند. اما با وجود اینکه 70 درصد واحدهای موجود در پلاسکو خارج از ظوابط وزارت کاراست وزارت کار می بایست به این موضوع توجه می کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *