جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

دلایل افزایش قیمت سموم کشاورزی چیست؟

سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 499637
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سم وکود گفت: دولت برای عرضه سموم با قیمت مناسب، به کشاورز مالیات بر ارزش‌افزوده ۹ درصدی را دریافت نمی‌کند، اما در عوض هنگام ترخیص کالا عوارض متفاوتی زیادی دریافت می کند که هزینه‌های تمام شده را افزایشمی می‌دهد.
دلایل افزایش قیمت سموم کشاورزی چیست؟
محمدهادی بوستانی در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران خبرگزاری تسنیم«پویا» اظهار کرد: با وجود اینکه 85 درصد مواد اولیه تولید سموم مصرفی بخش کشاورزی  از خارج کشور تامین می‌شود اما تولید این محصول برای کشور ارزش‌افزوده بالایی دارد.
وی افزود: صنعت فرمولاسیون در کشور بسیار رشد کرده و بی ادعا از دولتی به‌خصوصی گذر و مسئولیت قبول کرده است.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سم و کود با  بیان اینکه سموم کالاهای ضروری برای کشور به‌حساب می‌آید و برای حمایت از کشاورزان ارز مبادله‌ای به واردات مواد اولیه آن اختصاص می‌یابد تصریح کرد: تا سال 84 بودجه واردات سموم، 250 میلیون دلار بود که با ورود بخش خصوصی به واردات این محصول میزان واردات آن اکنون به حدود 100 میلیون دلار در سال کاهش یافته و از طرفی کیفیت آن بالا رفته است.
بوستانی گفت: در گذشته دولت در واردات سموم دخالت داشت و این واردات به‌صورت مستقیم انجام نمی‌شد، این امر هزینه‌های واردات سموم در کشور را افزایش داده بود.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سم و کود تأکید کرد: دولت برای عرضه سموم  به مصرف‌کننده (کشاورز) به قیمت مناسب، مالیات بر ارزش‌افزوده 9 درصدی را دریافت نمی‌کند، اما در عوض هنگام ترخیص کالا عوارض متفاوتی زیادی دریافت می کند که هزینه‌های تمام شده  را بالا می برد.
وی افزود: این کالا  هنگام ترخیص از گمرک باید عوارض کشتی‌رانی، حلال احمر  و غیره را پرداخت کند  و در کنار آنها نیز 6 درصد قیمت فوب یا حداقل هزار و 700 تومان برای هر کیلوگرم، عوارض  تحت عنوان "کمک به هزینه‌های عوارض سازمان حفظ نباتات" گرفته می‌شود که این امر درنهایت باعث افزایش قیمت تمام‌شده برای کشاورز می‌شود. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *