چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

تئاتر شهر یا مرکز خرید و فروش؟!

سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 499616
دور و اطراف تئاتر شهر را که نگاه کنید، افرادی را می‌بینید که کسب و کارشان در کنار چرخه هنر تئاتر، سکه است.
تئاتر شهر یا مرکز خرید و فروش؟!
به گزارش باشگاه خبرنگاران، همه می‌دادند فرهنگ چیست و هنر چه جایگاهی دارد؛ اما اینکه می‌گویند سبد هنر خانوار و جای گرفتن آثار نمایشی در این سبد، مقداری خنده‌دار به نظر می‌رسد!

ما به این معتقدیم که هنر آن هم از نوع ایرانی‌اش، جایگاه و اصالت فرهنگ والای خودش را می‌طلبد، اما همین که شما برای دیدن یکی از اجراهای نمایشی، از متروی واقع در مجموعه تئاتر شهر به سطح خیابان برسید و یا پیاده تا این مجموعه بیایید، از همان بدو ورود در زیر گذر و یا پیاده‌روی های اطراف، بازارچه های خرید و فروش، دخترکان و پسران فال و گل فروش را روبروی درب خروجی مترو مشاهده می‌کنید و این دستفروشان عزیز هستند که بیشتر از هیاهو و گرمای جشنواره فجر خودنمایی می‌کنند.

بحثی نیست؛ چرا که پیش از این در دیگر ایام سال هم با چنین آرایشی در پیاده‌روهای اطراف مجموعه فرهنگی هنری تئاترشهر مواجه هستیم.

اگر دور و اطرافتان را بعد از ورود خوب نگاه کنید، جمعیتی کثیر را در مرکز ثقل محوطه اصلی تئاتر شهر خواهید دید؛ اما اگر کمی چشم بچرخانیم و گوش تیز کنیم، این شبها در کنار رونق چرخه تئاتر، کاسبانی هم کارشان سکه است و خدا را شکر از بغل تئاتر، نانی سر سفره خود می‌برند. این افراد همان سیگار فروش، چایی فروش، آش فروش و حتی لبو فروش هایی هستند که در سرمای هرساله بهمن ماه کسب و کارشان جلا داده می‌شود و حتی شاید فروش آنها از یک شب گیشه یکی از اجرای نمایشی نیز بیشتر باشد.

دو اجرا با اصالت ایرانی در مجموعه خانه هنرمندان

شب گذشته خانه هنرمندان با دو نمایش «چند خان رستم» و «چهل گیس و چهل کچل» از شاهنامه فردوسی گفت.

اولین اثر با عنوان «چند خان رستم» با نگاهی معاصر به داستان رستم و سهراب از فراموشی و گم شدن تاریخ در تمدن امروزی جامعه ایران گفت و نگاهی کمدی به شاعر پارسی فردوسی و افسانه رستم و سهراب داشت.

این نمایش در کنار اجرای «چهل گیس و چهل کچل» که آن هم برگرفته از یکی از افسانه‌های فردوسی در شاهنامه است، فضایی کمدی را در کنار اجرای موسیقی‌های ایرانی ایجاد کرده و با استقبال خوب مخاطبان هنر نمایش روبرو شد.
 
هنرنمایی هنرمندان سندروم دان

نمایش «پزشک نازنین» از جمله نمایش های ویژه ای است که با قرارگیری در جدول به علاوه فجر، توانسته ثابت کند محدودیت هیچ وقت از محبوبیت کم نخواهد کرد.

این اثر نمایشی به کارگردانی حسن رحیمی پیش از این از اول مهر تا اوایل آبان ماه در سالن استاد جمشید مشایخی به اجرا درآمده و توانسته برای بار دیگر به سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کند.
 
«سرنوشت نابهنگام زنی که مدام می‌خندید»

گذر از پلکان تالار قشقایی و حضور مردم به هنگام شروع اجرا، نوید نمایشی هیجان انگیز و جذاب را می‌داد که مورد استقبال قرار گرفته است، اما بعد از مدتی از اجرای نمایش، نیمی از سالن رفته رفته خالی شد!

گفتنی است؛ سالن اصلی تئاترشهر برای بار دیگر با اجرای نمایش «سفید» کاری از کشور ژاپن مورد استقبال مردم قرار گرفت و نمایش «خرمهره» در دو نوبت اجرای خود در سالن چهارسو با حضور تماشاگران روبرو شد.
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *