شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

ایران، ترکیه و روسیه بار دیگر مذاکرات را آغاز کردند

دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب: 499490
پس از پایان نخستین دور نشست عمومی سوری که با حضور هفت هیات شرکت کننده پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران در هتل ریکسوس برگزار شد، هیات های ایرانی، روسی و ترکیه ای بانیان مذاکرات سوری-سوری آستانه، جلسه مشترک تشکیل دادند.
ایران، ترکیه و روسیه بار دیگر مذاکرات را آغاز کردند
به گزارش سرویس سیاسی جهان نيوز به نقل از ایرنا، پس از پایان نخستین دور نشست عمومی سوری که با حضور هفت هیات شرکت کننده پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران در هتل ریکسوس برگزار شد، هیات های ایرانی، روسی و ترکیه ای بانیان مذاکرات سوری-سوری آستانه، جلسه مشترک تشکیل دادند. 

محور این مذاکرات با حضور حسین جابری انصاری و سدات اونال معاونان وزارت خارجه ایران و ترکیه و سرگئی لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه، بررسی بندهای پایانی بیانیه مشترک مذاکرات سوری اعلام شده است.
در سه روز گذشته نیز هیات های ایرانی، روسی و ترکیه ای چندین بار به صورت دوجانبه و سه جانبه دیدار کرده اند تا شانس موفقیت نشست آستانه را که برای نخستین بار از زمان آغاز بحران سوریه در شش سال گذشته نمایندگان دولت و گروههای مسلح مخالف رو در رو مذاکره می کنند، افزایش دهند.

وزیر خارجه روسیه نیز امروز اعلام کرد: مذاکرات سوریه در پایتخت قزاقستان مرحله مهمی در حل و فصل سیاسی بحران به شمار می رود و پیوستن گروههای مسلح به مذاکرات سیاسی آستانه یک موفقیت است.
سرگئی لاوروف ادامه داد: از این پس گروههای مسلح نیز به معارضان سیاسی می پیوندند و مذاکره میان طرف های سوری فراگیرتر، مشروح تر و بهتر می شود. این اقدام با قطعنامه های شورای امنیت که خواستار مشارکت همه گروههای معارض در مذاکره با دمشق است، مطابقت کامل دارد.

مذاکرات دو روزه نمایندگان دولت سوریه و گروههای مسلح مخالف با حضور هیات های ایران، روسیه، ترکیه، سازمان ملل و قزاقستان به عنوان میزبان و همچنین سفیر آمریکا در آستانه به عنوان ناظر که امروز آغاز شد، فردا نیز ادامه دارد.
نشست آستانه با هدف شکستن بن بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شده که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است. 

همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که نشست آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در ژنو است که هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.
ایران، روسیه و ترکیه سه کشور مبتکر آتس بس سوریه برقرار شده از 10 دی ماه و همچنین برگزاری مذاکرات آستانه هستند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *