جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
مدیر دفتر ادبیات پایداری:

این ادبیات ایستا نیست و حرکت خواهد کرد

دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 499409
نسل جدید اطمینان خاطری به ما می‌دهد که این ادبیات ایستا نیست و حرکت خواهد کرد. در همین دایره، آنچه که اولویت است، توجه به کودکان و نوجوانان است.
این ادبیات ایستا نیست و حرکت خواهد کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، مراسم رونمایی از کتاب " گلستان یازدهم" صبح امروز چهارم بهمن‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات پایداری، زهرا پناهی‌روا همسر شهید چیت‌سازیان، بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب و جمعی از اهالی فرهنگ و قلم در حوزه هنری برگزار شد.

مراسم رونمایی از کتاب " گلستان یازدهم" صبح امروز چهارم بهمن‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات پایداری، زهرا پناهی‌روا همسر شهید چیت‌سازیان، بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب و جمعی از اهالی فرهنگ و قلم در حوزه هنری برگزار شد.

حمیدرضا حاج‌بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، نیز در ادامه این مراسم با اشاره به نقش پراهمیت نویسندگان حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت: شهدا در انقلاب جایگاه ویژه‌ای دارند و معمولاً هم گفته می‌شود که ما به شهدا افتخار می‌کنیم، این حقیقتی کتمان‌ناپذیر است، اما می‌خواهم بگویم ما به کسانی که امروز علم شهدا را برافراشته نگاه داشتند، افتخار می‌کنیم.

وی ادامه داد: افتخار می‌کنیم به ملت ایران، ملتی که بعد از 37 سال و شهادت خیل شهیدان، امروز انقلاب را با نشاط نگاه داشتند و از رهبری چنان دفاع کردند که شهیدان دفاع کردند. ملتی که جوانانی را پرورش داده که امروز از حریم حضرت زینب(س) دفاع می‌کنند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: شهید چیت‌سازیان هنوز در انقلاب ما حضور دارد. پناهی‌روا امروز به نام شهید روایتی را ارائه می‌کند که این روایت می‌تواند راه شهید را پرتوان‌تر به جوانان معرفی کند. امیدواریم خداوند جایگاه این جوانانی را که در انقلاب شهید شدند، متعالی کند و به ما توان بدهد تا این مسیر را طی کنیم و در دل ما نسبت به شهیدان غل و غشی ایجاد نشود تا راه آنها را ادامه دهیم.

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات پایداری نیز با بیان اینکه نویسنده کتاب «گلستان یازدهم» عهدی نانوشته برای حضور در این حوزه دارد، گفت: روزی با یکی از اسرای عراقی با نام جبار صحبت می‌کردم و او خاطره‌ای از رشادت یکی از زنان خرمشهر تعریف کرد. این خاطره به من تلنگری زد و فهمیدم که سرنخی است که می‌توانیم در ادبیات جنگ به دنبال آن برویم و درباره زنان حاضر در جنگ بنویسیم.

وی با اشاره به نویسندگان تازه‌نفس در ادبیات دفاع مقدس، بر برنامه‌ریزی برای هدایت این نسل تأکید کرد و افزود: ما امروز با نسل تازه‌ای از نویسندگان جنگ روبرو می‌شویم. پیش‌قراولان این نسل جدید خانم‌ها هستند. این مادران هستند که سربازان جنگ را به دنیا می‌آورند و این مادران هستند که می‌فهمند که وقتی سربازی به خاک می‌افتد، یعنی چه. انس و الفت زنان با جنگ بیشتر است. اگر برای این نسل برنامه‌ریزی نکنیم به اهداف خود نمی‌رسیم.

به گفته سرهنگی؛ کارهای نوشته شده توسط نسل جدید، به مراتب قوی‌تر از نویسندگان قبلی است؛ چرا که این نسل از دانشی که در این رابطه در ایران و در حوزه هنری اندوخته شده، استفاده می‌کند. استعدادهای شگفتی در این نسل حاضر است که باید زمینه‌ای برای رشد آنها فراهم کنیم تا به بعضی از آرزوهای ادبی خودمان در ادبیات جنگ دست بیابیم. 
مدیر دفتر ادبیات پایداری یادآور شد: نسل جدید اطمینان خاطری به ما می‌دهد که این ادبیات ایستا نیست و حرکت خواهد کرد. در همین دایره، آنچه که اولویت است، توجه به کودکان و نوجوانان است. در حال حاضر روی کودکان و نوجوانان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برنامه‌ریزی و اهداف مورد نظر مستلزم توجه جدی مدیران مرتبط است.

نویسنده کتاب «گلستان یازدهم»، دیگر سخنران این مراسم بود. ضرابی‌زاده با تشکر از راوی کتاب و یادی از شهدای آتشنشان گفت: این روزها به این فکر می‌کنم که انسان‌ها همیشه دو مانع برای رشد دارند؛ یکی عشق و دیگری ترس. کسانی که این دو  مانع را کنار گذاشتند، قهرمان شدند. شهید چیت‌سازیان، شهدای ما و شهدای پلاسکو قهرمانان بزرگی هستند که توانستند از این دو مانع عبور کنند. همه ما عشق‌هایی در زندگی داریم. به کسانی وابسته هستیم و برای از دست دادن برخی چیزها در زندگی نگرانیم و هراس داریم. انسان‌هایی بزرگ هستند که بتوانند از این دو مانع بگذرند و شهدا گذشتند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم اخلاقی زندگی کنیم، باید همانند شهدا از این دو مانع بگذریم، افزود: از زمانی که وارد این حوزه شدم، خیلی درس گرفتم و هر روز برگ جدیدی به روی من گشوده شد. همیشه بر این باور بوده‌ام که نباید قلم‌هایمان را کنار بگذاریم و از آن فاصله بگیریم؛ مخصوصاً برای نسل نوجوان و جوان ما که تشنه الگوی درست هستند. اگر بتوانیم این الگوهای خوب را به درستی به جوانان و نوجوانان بشناسانیم، می‌توانیم ادعا کنیم که سرزمینی داریم که به سمت اخلاق‌مداری پیش می‌رود.

زهرا پناهی‌روا، همسر شهید چیت‌سازیان و راوی کتاب «گلستان یازدهم» نیز در ادامه این مراسم گفت: این کتاب مجموعه خاطرات حدود یک‌سال و هشت ماه زندگی مشترک با شهید چیت‌سازیان و سیر سلوک این شهید است تا جوانان بدانند که این شهید در 25 سالگی فاتح زمین و آسمان شد. هرچند این زندگی کوتاه بود، اما عمری درس گرفتم؛ درس مهربانی، اخلاق و شکیبایی.

وی با بیان اینکه «گلستان یازدهم» خاطرات زندگی معنوی است که پایانی ندارد، افزود: خدا را شاکرم که در جوانی راهی را انتخاب کردم که سخت‌ترین بود، اما با فکر انتخاب شد. خوشحالم که این لطف خدا شامل حالم شد و به این افتخار نائل شدم که همسر شهیدی باشم که تا ابد ماندگار است. خوشحالم که حاصل زندگی من، فرزندی به نام علی شد که جای پدر را برای من گرفته و قدم در راه پدرش گذاشته است. من احساس تنهایی نمی‌کنم، چون فرزند شهید در کنارم هست و بوی پدر را برایم تداعی می‌کند.
در ادامه این مراسم از کتاب «گلستان یازدهم» با حضور محسن مؤمنی شریف، مرتضی سرهنگی، گلعلی بابایی، حاجی‌آبادی، حمید حسام و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش رونمایی و از نویسنده، راوی و فرزند شهید تجلیل شد. همچنین متن یادداشت رهبر معظم انقلاب بر این کتاب نیز قرائت شد.

ضرابی‌زاده نیز در ادامه این مراسم یک جلد از این کتاب را که مزین به دستخط مقام معظم رهبری بود، به راوی کتاب هدیه داد.

«گلستان یازدهم» دربردارنده خاطرات زهرا پناهی‌روا از زندگی مشترکش با شهید علی چیت‌سازیان است که با نثری روان و داستان‌گونه به قلم بهناز ضرابی‌زاده نوشته شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *