پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۴
پدر زلزله شناسی ایران در گفتگوی اختصاصی با جهان نیوز:

زلزله 5 ریشتر ساختمان های مشابه پلاسکو را با خاک یکسان می کند

با وقوع زلزله پایتختی دیگر در کار نخواهد بود
دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 499370
وقوع حادثه پلاسکو و ریزش حیرت آور ساختمان 15 طبقه در مرکز شهر بار دیگر زنگ های خطر بزرگ را در پایتخت به صدا درآورد تا نسبت به وقوع حوادث خطرناک تر و گسترده تر مانند زلزله، گوش ها به زنگ باشد و اقدامات جدی تری صورت گیرد.
زلزله 5 ریشتر ساختمان های مشابه پلاسکو را با خاک یکسان می کند
گروه اجتماعی جهان نيوز: وقوع حادثه پلاسکو و ریزش حیرت آور ساختمان 15 طبقه در مرکز شهر بار دیگر زنگ های خطر بزرگ را در پایتخت به صدا درآورد تا نسبت به وقوع حوادث خطرناک تر و گسترده تر مانند زلزله، گوش ها به زنگ باشد و اقدامات جدی تری صورت گیرد. 

در همین زمینه بهرام عکاشه، پدر علم زلزله شناسی ایران در گفتگوی اختصاصی با جهان نيوز از در خطر بودن تمامی ساختمان های تهران در زمان وقوع زلزله 6 تا 7 ریشتری گفته است.

پدر علم زلزله شناسی ایران اظهار داشت: به عقیده من زلزله 5 ریشتر نیز ساختمان پلاسکو و مشابه آن را با خاک یکسان می کرد و می کند و با این طول عمر و سازه ضعیف بسیار راحت فرو می ریزند.

 متخصص برجسته زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی درباره خطر زلزله در تهران گفت:‌ همه ساختمان های تهران بر اثر زلزله نابود خواهند شد به این دلیل که ساختمان های مشابه در شهرهای دیگر را دیده ام که این حرف را می زنم. ساختمان هایی مانند پلاسکو در شهرهای دیگر بر اثر زلزله از بین رفته اند. با وقوع زلزله در تهران دیگر شهری وجود نخواهد داشت. بنابراین وقتی شهری وجود نداشته باشد اگر ساختمانی هم احیانا سالم بماند دیگر فایده ای نخواهد داشت. 

وی درباره نحوه ریزش پلاسکو نیز عنوان کرد:‌ فرو ریختن پلاسکو رمز و رموز زیادی دارد و اظهار نظر کردن در این رابطه می تواند خطرناک باشد و با سواستفاده روبه رو شود،‌ پس بهتر است تامل کرد و در زمان مناسب به صورت کارشناسی به آن پرداخت. تمام ساختمان های تهران بر اثر زلزله بسیار آسیب پذیر هستند اگر زلزله هفت ریشتر در تهران رخ دهد کشته ها و زخمی ها میلیونی خواهد بود و پایتخت
از17هزارواحد تجاري فعال بازديدشده سه‌هزارمورد اخطاررعايت‌نشدن اصول ايمني دريافت کردند که همين حالا اگراتفاقي رخ دهد فجايع بزرگتري به وقوع خواهد پيوست
دیگر پایتخت نخواهد شد. حتی اگر بیست سال هم در آن کار کنند دیگر نخواهند توانست بازسازیش کنند. 

عکاشه همچنین درباره درس آموزی از حادثه پلاسکو گفت:‌ این نکته بسیار مهم است و دیگران باید از این صحبت ها این نتیجه را بگیرند که چرا پلاسکو اینگونه شد. برای زلزله حتی 5 ریشتری هم تهران بسیار آسیب پذیر است چرا که بافت تهران بسیار فرسوده وقدیمی است. درشمال تهران با وجود آنکه ساختمان ها جدیدتر هستند، ‌گسل های بسیار بسیار خطرناکی وجود دارند که پتانسیل بروز و وقوع زلزله بالای 7 ریشتر را هم دارند. 

وی افزود:‌ جنوب شهر نیز براساس پیش بینی ها و بررسی گسل ها دارای توان 6.5 ریشتر و 6 ریشتر هستند ولی سازه های جنوب شهر فوق العاده آسیب پذیر هستند. اگر یک زلزله 6 یا 7 ریشتری در تهران اتفاق بیفتد، ‌پایتخت ما برای همیشه تعطیل خواهد شد. 

پدر علم زلزله شناسی در ادامه خاطر نشان کرد:‌ به طور واضح و مشخص می گویم اگر زلزله 7 ریشتر در تهران رخ دهد،‌ پایتخت ایران برای همیشه عوض می شود و معتقدم اگر اصفهان یا اراک پایتخت باشد، بسیار بهتر و امن تر است. این صحیت ها بر اساس دانش است و خداوند متعال در این زمنیه ها به ما شعور داده که فکر کنیم  و تصمیم بگیریم.
 
عکاشه یادآور شد:‌ به عقیده من زلزله 5 ریشتر نیز ساختمان پلاسکو و مشابه آن را با خاک یکسان می کرد و می کند و با این طول عمر و سازه ضعیف بسیار راحت فرو می ریزند. حال این ساختمان با یک آتش سوزی فروریخته است چه برسد به زلزله. ولی ریزیش پلاسکو خیلی خیلی دقیق پیش بینی شده بود و فن به کار برده شده بسیار کامل بود حالا خداوند متعال یا بنده او این کار را کرده است،‌ نمی توان نظر خاصی درباره آن داد. 
 

این استاد دانشگاه درباره دوره زلزله تهران که هر 150 سال شاهد یک زلزله شدید بوده، گفت:‌ به عقیده من با محاسباتی که انجام داده ام در 15 سال آینده برای تهران انتظار یک زلزله شدید دارم. هر چند زلزله یک حادثه طبیعی است و ریاضیات و فیزک سرش نمی شود.
به عقیده من با محاسباتی که انجام داده ام در 15 سال آینده برای تهران انتظار یک زلزله شدید دارم. هر چند زلزله یک حادثه طبیعی است و ریاضیات و فیزک سرش نمی شود.
نه ما نه ژاپنی ها و نه آمریکایی ها نمی توانند اظهارنظر قطعی بکنند. جاییکه  زلزله آمده دوباره می آید در این گزاره هیچ شکی وجود ندارد و این مهم است. 

لازم به ذکر است این چهره برجسته علمی کشور در در پایان  خواهان جدیت مسئولین برای تغییر پایتخت شد. 

*شاکري:فجايع‌ بزرگتر ازپلاسکو و صدها برابر فاجعه هيروشيما در انتظار تهران!

مجتبي شاکري با تصريح برضرورت نگاه همه‌جانبه به ابعاد حادثه پلاسکو و انتخاب صحيح مدل مداخله براي برخورد با تخلفات حوزه ايمني مجتمع‌هاي تجاري، گفت: برابرگزارش رئيس کميته ايمني شوراي شهر، از17 هزارواحد تجاري فعال بازديدشده، سه‌هزارمورد اخطاررعايت نشدن اصول ايمني دريافت کردند که همين حالا اگراتفاقي رخ دهد، فجايع بزرگتري به وقوع خواهد پيوست.

رئيس کميته فرهنگي شوراي شهر تهران افزود: شهردار تهران در يکي از جلسات گذشته شورا صراحتاً اين موضوع را مطرح کرد که "آيا شورا مجوز بستن واحدهاي توليدي، خدماتي و تجاري را که خارج از استانداردهاي ايمني هستند به شهرداري مي‌دهد؟! آيا مسئوليت بحران اجتماعي آن را به‌عهده مي‌گيرد؟! اگر شورا اجازه مي‌دهد، من اين کار را مي‌کنم اما چه‌کسي قرار است بحران اجتماعي آن را مديريت کند؟ لشکر بيکاراني را که روانه خيابان مي‌شوند چگونه بايد مديريت کرد؟! ما که نسبت به اين قضايا بيگانه نيستيم".

وي خاطرنشان کرد: بيش از 90 درصد احکام ماده 100 اجرا نمي‌شود و تخلف صورت مي‌گيرد، تخلف‌هايي که ممکن است مسائل جاني هم به‌همراه داشته باشد. هنوز به‌رغم تذکرات مکرر نتوانستيم اين مشکل را حل کنيم، نه در دوره مديريت مسجدجامعي و نه در دوره مديريت چمران مسئله حل نشد. مثلث دولت، قوه قضائيه و شوراي شهر که در اين زمينه مسئوليت دارند هم نتوانستند مشکل را حل کنند. درباره زلزله تهران بارها تذکر داده‌ايم که در صورت وقوع صدها برابر فاجعه هيروشيما کشته خواهيم داشت اما بيان درد به‌تنهايي مشکلي را حل نمي‌کند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خوش اومدید!
جدا جاتون خالی بود. انشالله روزی خبر ظهور آقامون رو کار کنید
روح اله
Iran, Islamic Republic of
سلام بر بزرگواران جهان نیوز . خیلی خوشحال شدم از بازگشتتون
Iran, Islamic Republic of
باسمه تعالی
استقامت سازه هایی فولادی در برابر اتشسوزی سه الی 4 ساعت بیشتر نیست که این موضوع ربطی به سن بنا و سازه ندارد
همانطور که در فیلم دیده میشود شدت اتشسوزی در بخشی از ساختمان پلاسکو در طول مدت حدود 4ساعت باعث پایان مقاومت 2تا4 ستون کل سازه شده و این یعنی شروع از هم گسیختگی وشکست کل ساختمان.
حالا مثل دومینو کل ساختمان فرومیریزد
اول پایان مقومت 2-4ستون طبقه 11 یا 12(طبقه ای که اتشسوزی شدید است)و شروع پدیده خروج از مرکزیت ستون
دوم تخریب بخشی از سقفهایی فوقانی این ستونها
سوم عدم تعادل ستونهایی مجاور بالا
چهارم تخریب یک طرف ساختمان
5 بهم ریختن تعادل کل ساختمان
6 تخریب کل ساختمان
باتشکر-نظر اینجانب بعنوان کارشناس ارشد مهندسی زلزله
دوم
Iran, Islamic Republic of
پایتخت باید هرچه سریع تر تغیرکند هم از لحاظ امنیت و ایمنی و سلامت و معظلات ناشی از تراکم جمعیت