شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

تعویق 7 ماهه تجلیل از خادمان قرآنی

يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 499119
برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن به دلیل بی‌پاسخ گذاشتن درخواست‌های مکرر ارشاد به ریاست جمهوری، همچنان در هاله‌ای از ابهام است.
تعویق 7 ماهه تجلیل از خادمان قرآنی
مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم هر سال ماه مبارک رمضان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شد اما این مراسم پس از تغییر دولت با فراز و نشیب‌هایی همراه بود.

در نخستین سال فعالیت دولت یازدهم که بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برای اولین بار در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، همایش تجلیل از خادمان قرآن با حضور روحانی در نمایشگاه قرآن  (تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس) برپا شد اما این اولین و آخرین باری که روحانی در ماه مبارک رمضان در این مراسم حضور یافت.

سال گذشته نمایشگاه بین‌المللی قرآن توسعه یافت و در باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب برپا شد و طبق وعده مسئولان وزارت ارشاد قرار بود خادمان قرآن در مراسمی با حضور رئیس جمهور برگزار شود اما با وجود مکاتبات فراوان وزیر ارشاد به دفتر ریاست جمهوری برای حضور در مراسم تجلیل از خادمان قرآن، روحانی به دلیل نداشتن زمان کافی و مشغله کاری مذاکرات برجام در این مراسم حضور نیافت و قرار شد در زمان دیگری این مراسم با حضور رئیس جمهور برگزار شود.

 
 
مسئولان و خادمان قرآن همچنان به حضور رئیس جمهور در این مراسم امیدوار بودند و در هر گفت‌وگو زمان برپایی این مراسم را به ماه بعد موکول می‌کردند اما نهایت به دلیل اینکه رئیس جمهور حاضر نشد زمانی را برای حضور در مراسم تجلیل از خادمان قرآن اختصاص دهد، این مراسم 27 بهمن‌ماه با حضور علی جنتی وزیر ارشاد سابق در تالار وحدت برگزار شد.
در این مراسم که می‌توان آن را مراسمی به عنوان رفع تکلیف مسئولان قرآنی ارشاد برای وعده‌های خود دانست، 13 خادم قرآن معرفی و تجلیل شدند.
 
البته در انتخاب خادمان قرآن سال گذشته نیز حاشیه‌های مختلفی وجود داشت، زیرا انجمن خادمان قرآن با هدف اینکه خادمان قرآن را انتخاب کنند، تشکیل شده بود اما این روند به درستی انجام نشده بود و بیشتر اعمال سلیقه از سوی وزارت ارشاد بود.
  
 
در کنار این‌ها معاون قرآن و عترت ارشاد در اواخر سال گذشته آمادگی برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن با حضور رئیس جمهور را اعلام کرده بود و امسال تمام اقدامات برای برپایی باشکوه این مراسم صورت پذیرفت.
نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال در مصلی برگزار شد و این تغییر مکان نوید اتفاق خوبی را می‌داد و به نظر می‌رسید همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم نیز به خوبی و با برنامه‌ریزی بهتر برگزار شود.
در نخستین روزهای برگزاری این نمایشگاه مسئولان وعده برپایی همایش تجلیل از خادمان قرآن با حضور رئیس جمهور را دادند اما پس از اینکه کمیته امنیتی از سوی دفتر ریاست جمهوری در مصلی حاضر شد، این مکان را مناسب حضور روحانی نداشت و در نهایت به دلیل عدم وجود امنیت کافی برگزاری این همایش به تعویق افتاد.
  
نکته جالب اینجاست که در سال‌های گذشته و حتی دولت قبلی نیز نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شد و همایش تجلیل از خادمان قرآن هم با حضور رئیس جمهور وقت در همین مکان بود. حال سؤال اینجاست که چطور در گذشته امنیت برای حضور رئیس جمهور وجود داشته اما اکنون فضا امنیتی شده و روحانی نمی‌توانسته به نمایشگاه قرآن بیاید.
 

پس از پایان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مسئولان از برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن تا اواخر تابستان و پس از عدم تحقق آن تا پایان پاییز خبر دادند اما با وجود نامه‌نگاری‌ها و مذاکرات وزیر ارشاد وقت این امر محقق نشد تا اینکه صالحی‌امیری به عنوان وزیر ارشاد معرفی شد و وی نیز با توجه به اصرارهای معاونت قرآن و عترت ارشاد در پی حضور روحانی در همایش تجلیل از خادمان قرآن شد که این اقدامات تاکنون نتایجی نداشته است.

همایش تجلیل از خادمان قرآن تنها برنامه قرآنی است که در طول سال با حضور رئیس جمهور برنامه‌ریزی می‌شود بنابراین انتظار می‌رفت روحانی به حضور در تنهاترین برنامه قرآنی که برگزاری آن وابسته به حضور وی است، توجه کند و به شرکت در برنامه‌های قرآنی که اصلی‌ترین نقش را در فرهنگسازی دارد، اهتمام بیشتری داشته باشد و زمانی را برای حضور در این برنامه بگذارد.

برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن با وجود تعویق 7 ماهه از برپایی آن در هاله‌ای از ابهام است و مشخص نیست رئیس جمهور امسال زمانی برای حضور در این مراسم در نظر می‌گیرد یا اینکه مجدد هم همچون سال گذشته همایش تجلیل از خادمان قرآن بدون حضور رئیس جمهور برپا خواهد شد.

امید است که در سال‌های آینده با همکاری و هماهنگی بیشتری چنین برنامه‌هایی اجرایی شود و مسئولان دولتی به حضور در برنامه‌های قرآنی توجه بیشتری داشته باشند.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *