جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه؛

سوت آغاز نبرد به صدا درآمد

يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 499118
حزب حاکم سوسیالیست فرانسه خود را مهیای نخستین دور از انتخابات درون حزبی می کند، حال آنکه نظرسنجی ها احتمال پیروزی نامزد منتخب جناح چپ را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷، بعید می دانند.
سوت آغاز نبرد به صدا درآمد
به گزارش مهر، سوت آغاز نبرد برای انتخاب نامزد منتخب حزب سوسیالیست فرانسه برای ورود به رقابت مقدماتی ریاست جمهوری ۲۰۱۷ که در ماه میلادی آوریل برگزار می شود، امروز یکشنبه به صدا در آمد

در حالیکه «مانوئل والس» نخست وزیر سابق دولت «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فعلی و اصلی ترین نامزد جناح چپ به سختی برای حفظ دستاوردهای کارنامه سیاسی خود تلاش می کند؛ تا اینجای امر، دیگر نامزدهای این جبهه نظیر «بنوا آمون» وزیر سابق آموزش و «آرنو مونتبورگ» وزیر پیشین اقتصاد، شانه به شانه وی در نظرسنجی ها پیش رفته اند.

رقابت های درون حزبی سوسیالیست ها و دیگر متحدین چپگرا، در دو مرحله انجام می گیرد که در مرحله نخست آن که امروز برگزار می شود، شاهد زورآزمایی هفت نامزد انتخاباتی هستیم.مرحله دوم، در ۲۹ ژانویه (۱۰ بهمن) برگزار می شود تا از میان دو نامزد باقی مانده در گود، تنها یکی به رقابت برون حزبی ۲۳ آوریل راه یابد.

در این میان، صرف نظر از آنکه چه کسی پیروز دور دوم رقابت درون حزبی سوسیالیست ها خواهد بود، پیش بینی ها حاکی از آن است که هیچ یک از نامزدهای جناح چپ، به دور دوم انتخابات برون حزبی که در هفت ماه میلادی می برگزار می شود، راه نخواهد یافت و در آن تاریخ با توجه به گردش تمایلات اروپا به احزاب دست راستی، احتمالا شاهد زورآزمایی «فرانسوا فیون» از حزب راست میانه «جمهوریخواهان» و «مارین لوپن» از حزب راست افراطی «جبهه ملی» خواهیم بود.
گفتنی است حزب سوسیالیست که برای دهه های متوالی به تناوب قدرت را میان خود و راست میانه، تقسیم کرده است؛ برای نخستین بار به دلایلی از جمله سرخوردگی مردم از اتحادیه اروپا، عدم توفیق در مهار بحران مهاجرت و البته ناتوانی اولاند به سامان دادن اوضاع اقتصادی و کاهش چشمگیر نرخ بیکاری، میدان را برای حزب راست افراطی خالی می کند.

در این میان، اقدام «امانوئل ماکرون» وزیر سابق اقتصاد که با جدایی از سوسیالیست ها تصمیم گرفت تا در مقام نامزد مستقل در انتخابات شرکت کند، در ربودن آراء والس در دور مقدماتی انتخابات برون حزبی (آوریل) بی تاثیر نخواهد بود به ویژه که هر دوی آنها باید شانس خود را در جلب حمایت رای دهندگان میانه رو تر بیازمایند و در این میان حتی پیش بینی می شود که ماکرون برتری فیون را نیز به چالش بکشد.

با این حال، نظرسنجی ها حاکی از آن است که والس در هر دو دور انتخابات درون حزبی سوسیالیست ها که به ترتیب در ۲۲ و ۲۹ ژانویه برگزار می شود، پیروز میدان خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *