پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
ذوالنور بیان کرد

حضور آمریکایی ها در مذاکرات آستانه قابل قبول نیست

شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 498897
با توجه به اینکه این اجلاس در اصل به صورت سه‌جانبه و میان ایران، روسیه و سوریه تشکیل می‌شود، نمی‌توان پذیرفت که آمریکایی‌ها و دیگر کشورهایی که تاکنون تروریستها را پشتیبانی کرده اند، در این مذاکرات حضور یابند.
حضور آمریکایی ها در مذاکرات آستانه قابل قبول نیست
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری جهان نيوز، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مذاکرات صلح سوریه که قرار است بزودی در شهر آستانه  قزاقستان برگزار شود و درباره ملاحظات این مذاکرات، اظهار داشت: امروز نظام سلطه با محوریت آمریکا به دنبال این هستند که در پای میز مذاکرات حضور یابند و بر روی تصمیمات ناشی از این مذاکرات تأثیرگذاری کنند.

وی توضیح داد: آنها با همه امکانات خود سعی کردند منافع و حیات تکفیری‌ها و نیروهای جنگ نیابتی خود را در سوریه، حفظ و تقویت کنند و این کار را از طریق مذاکره، تهدید و پشتیبانی‌های متنوع انجام دادند، اما نتوانستند؛ لذا امروز سعی می‌کنند که با مذاکره دیپلماتیک و حضور در صحنه سیاسی، تأمین‌کننده منافع و حیات تروریست‌ها در آینده باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نکاتی که باید از سوی طرف‌های مذاکراتی از جمله ایران در مذاکرات آستانه مورد توجه قرار بگیرد، گفت: نباید فراموش کنیم که تابحال آتش‌بس‌های متعددی دایر شده، اما هر جا پای آمریکا و غربی‌ها وسط بوده، سعی کرده‌اند با غافلگیری ارتش سوریه و محور مقاومت، تروریست‌ها را با چراغ سبزهایی وادار به نقض آتش‌بس کنند.

ذوالنور افزود: بر این اساس، آنها به دنبال برخورد با تروریسم در منطقه و به ویژه کشور سوریه نیستند و نباید فریب بخوریم که آمریکایی‌ها در این زمینه حسن ظن دارند و می‌توانند در پای میز مذاکره از آنها تعهدی برای مبارزه با تروریسم گرفت.

وی با تأکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی نباید نسبت به آمریکایی‌ها و غربی‌ها در حل و فصل موضوع سوریه اطمینان کرد، به نکته دیگری درباره ملاحظات مربوط به مذاکرات آستانه اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکایی‌ها آسیب رساندن به محور مقاومت و ائتلاف ایران و روسیه را یک اصل برای خود می‌دانند؛ بنابراین باید بدانیم منافع مقاومت و ضرر تروریست‌ها برای آنها خط قرمز است، لذا باید در این زمینه هم مراقبت شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع ضعف کنونی تروریست‌ها و حامیان آنها در عراق و سوریه، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی هر گونه امتیاز دادن به تروریست‌ها در مذاکرات آستانه، به ضرر مقاومت و منطقه است.

ذوالنور تأکید کرد: باید با جدیت و با دست برتر در مذاکره حضور یافت و تحت تأثیر آنها در پای میز مذاکره قرار نگرفت.

حضور آمریکایی ها در مذاکرات آستانه قابل قبول نیست
وی با اشاره به موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با حضور آمریکایی‌ها در مذاکرات صلح آستانه، اظهار داشت: با توجه به اینکه این اجلاس در اصل به صورت سه‌جانبه و میان ایران، روسیه و سوریه تشکیل می‌شود، نمی‌توان پذیرفت که آمریکایی‌ها و دیگر کشورهایی که تاکنون تروریستها را پشتیبانی کرده اند، در این مذاکرات حضور یابند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اقدام جمهوری اسلامی در صورت حضور آمریکایی‌ها در این مذاکرات، تصریح کرد: در رابطه با اینکه ما در صورت حضور آمریکایی‌ها در مذاکرات باقی بمانیم یا مذاکرات را ترک کنیم، من به مدیریت اقتضائی اعتقاد دارم.

ذوالنور در توضیح این مسئله گفت: نباید از حضور در میدان مذاکره خودداری کنیم، اما باید مراقبت کنیم که هیچ‌گونه امتیازی داده نشود و در صورت وجود خطر و تهدید برای منافع محور مقاومت و ملت سوریه، میز مذاکره را ترک کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *