پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

اسناد سیا نشان می دهد/ آمریکا باید صدام را به حمله به سوریه تشویق کند

شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 498874
دولت آمریکا باید صدام را به حمله به سوریه «حافظ اسد» تشویق کند و همچنین حمایت بیشتری از رژیم بعث عراق در حمله به ایران انجام دهد.
اسناد سیا نشان می دهد/ آمریکا باید صدام را به حمله به سوریه تشویق کند
به گزارش گروه سیاسی جهان نيوز به نقل از فارس، یک سند از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نشان می‌دهد که به نظر سیا، واشنگتن باید ضمن افزایش حمایت از رژیم بعث عراق در جنگ ضد ایران، صدام را به حمله به سوریه تشویق کند.

بر اساس سند منتشر شده مربوط به سال 1983، سیا تاکید کرده که دولت آمریکا باید صدام را به حمله به سوریه «حافظ اسد» تشویق کند و همچنین حمایت بیشتری از رژیم بعث عراق در حمله به ایران انجام دهد.

سندی از اسناد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) مربوط به سال 1983 منتشر شده که در آن «گراهام فولر» عضو اسبق سیا در گزارشی توصیه‌هایی درباره جنگ رژیم بعث عراق علیه ایران و همنیطور سوریه مطرح کرده است.

به گزارش «دیلی میل»، در این سند از آمریکا خواسته شده که صدام حسین را به حمله نظامی به حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه تشویق کند.

در این سند تاکید شده که آمریکا باید «تاکید بر عراق برای ورود جنگ علیه سوریه» را در دستور کار قرار دهد.

عضو پیشین سیا با اشاره به تجاوز نظامی صدام علیه ایران در جنگ تحمیلی او ضد ایرانی‌ها گفته است که او دارد برای «زندگی و هستی خودش» است.

ادعای عضو اسبق سیا درباره صدام در حالی مطرح شده که دیکتاتور معدود عراق از سال 1359 تا 1367(1980 تا 1988) جنگی تحمیلی را ضد ایران به راه انداخت و همگان، حتی سازمان ملل و آمریکاییها اذعان کرده‌اند که او آغازگر جنگ بود.

در بخش دیگری از گزارش عضو سازمان اطلاعات مرکزی وقت آمریکا، بر ضدیت و خصومت سوریه تحت زعامت حافظ اسد با منافع آمریکا در لبنان و منطقه خلیج فارس تاکید شده است.

او تاکید کرده که آمریکا باید با استفاده و فشار بر عراق، اسرائیل و ترکیه، «شدیدا فشارها را علیه (حافظ) اسد افزایش دهد». 

عضو اسبق سیا با تاکید بر ضدیت‌های این سه کشور هم مرز با سوریه پیش‌بینی کرده در صورت تشدید فشارهای آنها در سه جبهه علیه دمشق، حافظ اسد مجبور به باز کردن خط لوله نفتی عراق خواهد شد.

در سال 1982، حافظ اسد به دنبال اختلافات با صدام، مرزهای سوریه با عراق را بست و خط لوله‌ای که نفت عراق را از طریق سوریه به خارج منتقل می‌کرد را هم مسدود نمود و با ایران پیمان نامه تجاری منعقد کرد که برای سوریه دستیابی به نفت را برای سالیان طولانی تضمین می‌کرد..

عضو پیشین سیا در ابراز امیدواری کرده با استفاده از این موضوع بتوان صدام را به جنگ علیه سوریه تشویق کرد هر چند اذعان کرده که شاید «عراق آماده آغاز جنگی دیگر» را نداشته باشد.

او البته تاکید کرد که عراق به اندازه کافی نیروی هوایی در اختیار دارد که بتواند نیمی از قدرت هوایی خود را علیه سوریه به کار گرفته و به این کشور همسایه حمله کند.

فولر همچنین مدعی شده که صدام در تخاصمش علیه سوریه و تاکیدش بر لزوم بازگشایی خط لوله نفت عراق، «تقریبا حمایت تک تک کشورهای عربی به جز لیبی» را به همراهش خواهد داشت.

او همچنین از اسرائیل خواسته که بدون آغاز جنگ ضد سوریه، تنشها با این کشور را تشدید کند و از این موضوع «استقبال کند» چرا که حالا حافظ اسد و سوریه، بزرگترین تهدید اسرائیل است نه صدام.

عضو پیشین سیا همراه کردن صدام با مواضع آمریکا را «چالش برانگیزترین بخش» سیاست واشنگتن در قبال منطقه خوانده اما بر لزوم «بازترسیم سیاست آمریکا در قبال عراق» تاکید کرد.

وی در خاتمه با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر از جنگ صدام ضد ایران تصریح کرده که واشنگتن باید در «تجهیز و ارائه چیزها و اقلام با فناوری‌های پیشرفته، مشارکتی فعالتر داشته باشد».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *