کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرگئی ریابکوف عنوان کرد

مذاکرات سوری آستانه حاصل تلاش تهران، مسکو و آنکارا است

2 بهمن 1395 ساعت 10:56

مذاکرات سوری در پایتخت قزاقستان دستاورد تلاش های مشترک مسکو، تهران و آنکارا برای حرکت در مسیر پایان دادن به وضعیت کنونی در سوریه است.


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری جهان نیوز به نقل از ایرنا، سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه روسیه گفت: مذاکرات سوری در پایتخت قزاقستان دستاورد تلاش های مشترک مسکو، تهران و آنکارا برای حرکت در مسیر پایان دادن به وضعیت کنونی در سوریه است.

ریابکوف در آستانه مذاکرات صلح سوریه که با برنامه ریزی و پشتیبانی ایران، روسیه و ترکیه چهارم بهمن در آستانه پایتخت قزاقستان بین طرف های مختلف سوری برگزار می شود، نتایج همگرایی های به دست آمده بین سه در رابطه با بحران سوریه را ارزشمند خواند.

معاون وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: ایران، روسیه و ترکیه می توانند در نشست پیش روی آستانه توافق های به دست آمده در باره سوریه را تقویت و تثبیت کنند.
مقام روسی در ادامه با تاکید بر اهمیت برگزاری این مذاکرات گفت: پس از سال ها خونریزی شاهدیم مساله سوریه در حال بررسی موضوع هستند و کشورهای شرکت کننده در مذاکرات سوریه در حال بررسی دستور کار و مسائل مطرح هستند. 

وی همچنین در پایان با ارزشمند خواندن تاثیر اجرای پیمان برجام بر مسائل منطقه ای از جمله سوریه اظهار کرد: واقعیت مسلم این است که پیمان بین جمهوری اسلامی و 1+5 نه تنها برای جمهوری اسلامی بلکه برای تمامی طرف ها و منطقه سودمند بوده است.

میخائیل بوگدانف معاون وزارت خارجه و نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه نیز پیشتر در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در مسکو درباره تاثیر همگرایی های تهران و مسکو بر اوضاع سوریه، تاکید کرد: دستاوردهای ضدتروریستی خوبی در سوریه داشته ایم و مبارزه واقعی با پدیده تروریسم ادامه خواهد یافت. 

وی گفت: رایزنی های لازم و مفیدی بین ایران، روسیه و ترکیه بر سر حل سیاسی بحران سوریه انجام گرفته است و گفت وگوها همچنان ادامه خواهد یافت، زیرا 23 ژانویه (چهارم بهمن) شهر آستانه میزبان گفت وگوهای سوری-سوری با حضور نمایندگان سه کشور و سازمان ملل است. 

بوگدانف اظهار کرد: رایزنی های دوجانبه ایران و روسیه از سال های پیش و اکنون ترکیه به عنوان سه کشور طراح آتش بس فراگیر در سوریه به عملیات جنگی در این کشور پایان داد و منجر به برنامه مذاکرات آستانه شد که پیشگفتار روند حل سیاسی بحران این کشور است و امیدواریم مذاکرات سوری_سوری در ژنو نیز ازسر گرفته شود. 

وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه در پایان نشست سه جانبه 30 آذرماه خود در مسکو بیانیه ای را تصویب کردند که دربرگیرنده مبارزه با داعش و جبهه النصره، فراخوان جهانی برای همکاری علیه تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه، رد راهکار نظامی برای حل بحران کنونی، اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت، کمک فراگیر به سوری ها، لزوم اجرای نظام خروج آزادانه مردم از مناطق درگیری و تحت سلطه تروریست ها و همچنین پشتیبانی از برگزاری مذاکرات سوری-سوری در قزاقستان است. 


کد مطلب: 498869

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/498869/مذاکرات-سوری-آستانه-حاصل-تلاش-تهران-مسکو-آنکارا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com