شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
چگونه نوار شکست ناپذیری رئال پاره شد؟

از زیدان تا بنزما؛ همه مقصران شکست رئال

دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 498243
پس از 40 بازی، همان اتفاقی که هواداران رئال همیشه بیمش را داشتند رخ داد؛ شاگردان زیدان سرانجام طعم تلخ شکست را چشیدند؛ آن هم در بدترین زمان ممکن و در دیداری که پیروزی در آن می توانست ضرب شست محکمی به لالیگا باشد.
از زیدان تا بنزما؛ همه مقصران شکست رئال
   
 
به گزارش "ورزش سه"، رئال مادرید شب گذشته پیروزی را در چنگ خود داشت و تا دقیقه 85 نیز بازی هدفمندی را ارائه داده بود. جز چند موقعیت که نصری و بن یدر خلق کردند، به جرات می توان گفت که خط دفاعی رئال مادرید دچار زحمت چندانی در بازی نشده بود؛ اما وقتی رئال پس از گل رونالدو فرصت های گلزنی برای بستن پرونده بازی را از دست داد و وقتی زیدان تعویض کردن را از یاد برد، پایان کار برای کهکشانی ها به گونه ای دیگر رقم خورد.
 
 

 
 
برنامه های زیدان برای بازی با سویا در اکثر دقایق به خوبی جواب داد و نمی توان به وی برای استفاده از سه مدافع مرکزی و نیمکت نشین کردن لوکاس چندان خرده گرفت؛ اما در روزی که ناواس بار دیگر نشان داد که با گلر آماده فصل گذشته فاصله آشکاری دارد، در روزی که بنزما با خونسردی عجیبش در دقیقه 92، نمایش خوب خود در دقایق قبلی را زیر سوال برد و در روزی که زیدان بر خلاف همیشه به نیمکت خود اعتماد نکرد، رئال مادرید  نیز پس از 40 بازی به واژه شکست سلام داد.
 
 
فرم نگران کننده کیلور ناواس: ناواس فصل گذشته یکی از بهترین های رئال مادرید بود. نقش او در رسیدن رئال به فینال لیگ قهرمانان و کسب 12 برد متوالی در مقطع پایانی لالیگا، انکار نشدنی است. او در 17 بازی  آخر رئال تنها 13 گل دریافت کرد و پس از اتمام فصل، به دلیل مصدومیت آشیل، پای خود را به دست جراحان سپرد.
ناواس اردوهای آماده سازی پیش فصل را از دست داد و پس از غیبت در چند بازی ابتدای فصل جاری، از بازی رفت برابر دورتموند در فاز گروهی لیگ قهرمانان به میادین بازگشت. او در زمین دورتموند دو گل دریافت کرد که روی اولین مقصر اصلی بود.
پس از آن نیز روند او فراز و نشیب های زیادی داشته است.  نمایش های بد ناواس برابر لژیاورشو، دورتموند(بازی برگشت) و کاشیما در جام جهانی باشگاه ها، تنها نمونه ای برای اثبات این قضیه هستند که ناواس از روزهای اوج خود به دور است.
او شب گذشته چند مهار خوب داشت ولی روی گل دوم سویا که به شکست رئال منجر شد، جاگیری غلط او، نقش اول را در گل شدن شوت یووتیچ داشت. او در 18 دیداری که این فصل به میدان رفته 21 گل دریافت کرده و این در حالی است که ذخیره اش «کیکو کاسیا»، در تمام دیدارهایی که حضور داشته بدون اشتباه بوده است. به نظر می رسد که زیدان باید بیشتر از گذشته روی کاسیا حساب کند.
 
 

 
 
مشکل رئال در تغییر عادت ها: رئال مادرید اغلب وقتی تغییر تاکتیک داده، از عادات همیشگی خود خارج شده و برای کسب پیروزی به روش های دیگر روی آورده ناموفق بوده است. هرگاه رئال قصد کرده که در یک بازی کمتر ریسک کند، خلاف آن را نتیجه گرفته است. جز یک نمونه، بازی با اتلتیکو در ویسنته کالدرون، در دیگر بازی ها رئال مادرید وقتی از تاکتیک همیشگی خود خارج شده، به بن بست خورده است.
برابر بروسیا دورتموند در زیگنال ایدوناپارک و بازی برگشت برابر سویا در کوپا دل ری از حریف در سطح پایین تری ظاهر شده(هر دو مساوی شد) و برابر بارسا و سویا در لالیگا(اولی مساوی و دومی با شکست همراه شد) تقریبا با حریف در سطح برابری بوده است.
 
زیدان شب گذشته از روشی کمتر امتحان شده استفاده کرد که البته تا دقیقه 85 به خوبی در زمین اجرا شد. استفاده از سه مدافع مرکزی در نگاه اول عجیب جلوه می کرد. مدافعان چپ و راست رئال کمتر نفوذ می کردند و هافبک ها و مهاجمان نیز با وجود اینکه کمتر از همیشه پا به توپ می شدند ولی تاثیرگذاری بیشتری داشتند.
تا دقیقه 85 بازیکنان رئال به خوبی فضاهای خالی را مسدود کرده بودند و مدافعان کناری نیز هرگز فضا به بال های تهاجمی سویا ندادند ولی درست در زمانی که راموس به اشتباه دروازه خودی را باز کرد، تمام برنامه های تیم زیدان نیز به هم ریخت. واضح است که حتی کسب تساوی 1-1 در زمین سویا نیز نتیجه بدی برای رئال نبود ولی بازیکنان این تیم به جای حفظ نتیجه و ادامه برنامه هایی که تا دقیقه 85 به خوبی اجرا کرده بودند، دچار افت روحی شده و توپ و میدان را به سویا واگذار کردند.
رئال مادرید شب گذشته نشان داد که راه وقت کشی را نه زمانی که می خواهد و نه زمانی که باید انجام دهد، بلد نیست.
 
 

 
 
مشکل در تمام کردن کار حریفان: رئال مادرید در این فصل چندین بار بازی هایی که می توانسته با چند گل اختلاف به سود خود خاتمه دهد را با تساوی به پایان برده است. در لیگ قهرمانان، رئال در هر دو بازی رفت و برگشت برابر دورتموند تا دقایق پایانی 2-1 از این تیم پیش بود و با وجود اینکه فرصت داشت تا گل های سوم و چهارم را بزند، در نهایت گل تساوی را دریافت کرد.
در زمین لژیا نیز رئال بازی 2-0 برده را با تساوی 3-3 عوض کرد. در لالیگا سه تساوی متوالی برابر ویارئال، لاس پالماس و ایبار نیز به همینگونه بود. به خصوص برابر لاس پالماس، رئال آنقدر فرصت از دست داد تا دقیقه 89 گل تساوی را دریافت کرد.
شب گذشته نیز رئال بازی 1-0 برده را به گونه ای عجیب از دست داد. بین دقایق 66 تا 85 که رئال 1-0 پیش بود، رونالدو و بنزما به راحتی می توانستند فاصله را بیشتر کنند. موقعیت رونالدو بر اثر اشتباه رامی را به یاد بیاورید که به جای شوتزنی به بنزما پاس داد و در میانه راه با دخالت مدافع سویا بخت مناسبی از دست رفت یا کورسی که رونالدو از انزونزی کم آورد که اگر رونالدوی چند سال قبل بود، می توانست با گلر سویا تک به تک شود.
 
 
تعویض های زیدان: زیدان که در این فصل در بسیاری از بازی ها به نیمکت خود اعتماد کرده و نتیجه هم گرفته بود، شب گذشته تعویض کردن را از یاد برد. او تنها کوواچیچ را به جای کروس به زمین فرستاد در حالی که می توانست با به میدان فرستادن لوکاس و موراتا، جان تازه ای به تیم خسته رئال بدهد.
حتی آسنسیو هم می توانست از فشار حملات دقایق پایانی سویا بکاهد؛ اما زیزو در دیداری که می بایست تعویض های بیشتری انجام می داد، محو بازی شده بود. رئال به وضوح در خط حمله خود نیاز به نیروهای تازه نفس تری داشت. شاید اگر بنزما زودتر تعویض می شد، آن اشتباه عجیب دقیقه 92 که به گل برتری سویا منجر شد رخ نمی داد.
 
 

 
 
خونسردی بنزما: واضح است که که کریم یک استعداد خالص است. بنزما برابر سویا نیز نمایشی خوب ارائه داد (هرچند نه در تمام طول بازی) اما او برخی مواقع بیش از اندازه خونسرد است. او بیش از آنچه که باید نیز گل خراب می کند. در بازی شب گذشته، کریم از چند متری دروازه توپی که باید گل می کرد را به آسمان فرستاد. فرصتی که مثلا سوارز و رونالدو از دست نمی دادند.
او روی گل دوم سویا توپی را در کناره زمین از دست داد که نباید می داد. عجیب تر اینکه او به دنبال بازیکن حریف هم نرفت تا برای وی مزاجمت ایجاد کند و همان توپ در نهایت وارد دروازه رئال شد؛ توپی که پایان رویای رکوردشکنی زیدان و تیمش بود.
 
حالا لالیگا برای رئال و رقبا از نو آغاز شده است. باید دید زیدان چگونه تیمی که حالا از لحاظ ذهنی شرایط جدید را تجربه می کند را مدیریت خواهد کرد. رئال 5 سال است که قهرمان لالیگا نشده و امسال بهترین بخت را برای رسیدن به این مهم در اختیار دارد. شکست برابر سویا می تواند سکوی پرتاب مجددی برای کهکشانی ها باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *