شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

عراقچی: برنامه هسته‌ای ایران الان مشروع است

يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 498091
عباس عراقچی در کنفرانس خبری به مناسبت یک سالگی اجرای برجام گفت: از منظر سیاست داخلی هر کدام برجام را براساس منافع جناحی خود بررسی می‌کنند که از نظر ما خوب است.
عراقچی: برنامه هسته‌ای ایران الان مشروع است
به گزارش فارس، عباس عراقچی در کنفرانس خبری به مناسبت یک سالگی اجرای برجام گفت: از منظر سیاست داخلی هر کدام برجام را براساس منافع جناحی خود بررسی می کنند که از نظر ما خوب است.

مذاکره کننده ارشد ایران در ادامه افزود: تمام تصویرها علیه ایران و اینکه ایران را بعنوان کشوری که دنبال سلاح هسته‌ای است معرفی میکردند، شکسته شده و در یکسال گذشته شاهد تصویر جدیدی از ایران هستیم.

عراقچی تاکید کرد که اکنون ایران بعنوان یک بازیگر قدرتمند در عرصه جهانی است.

وی به سفر هیات‌های مختلف خارجی به ایران و موقعیت سیاسی کشورمان در جهان اشاره کرد و گفت: شورای امنیت در آخرین قطعنامه خود نقش ایران را در سوریه بعنوان بازیگر مورد توجه قرار داد.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: الان شورای امنیت برنامه هسته‌ای ایران را بعنوان برنامه‌ای مشروع به جهان معرفی می کند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: برنامه هسته‌ای ایران الان یک برنامه مشروع است و به مسیر خود با قوت ادامه می دهد. کار ما روی ماشین های پیشرفته دارد انجام میشود. تحقیق و توسعه در حال انجام است.

وی افزود: ما به غنی سازی صنعتی خواهیم رسید و همکاری‌های صلح آمیز هسته ای با دیگر کشورها در حال انجام است. فضایی که در مقابل برنامه هسته‌ای صلح آمیز ما باز شده قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی درباره تحریمها نیز گفت: ما در طول یکسال گذشته با بدعهدی‌ها، تعلل‌ها، سیاستهای تاخیری و خصومت آمیز ازسوی أمریکا و برخی کشورها در برجام مواجه بودیم.

وی تاکید کرد که در طول مذاکرات با این ترفندها مقابله می کردیم بعد از مذاکرات آمریکایی‌ها و هم پیمانانشان برای ایجاد فضای مخرب و دور کردن سرمایه گذاران تلاش کردند اما ما با این بدعهدی‌ها مقابله کردیم.

وی گفت آمریکایی‌ها و غربی‌ها تا توانستند سنگ اندازی کردند ولی ما با تک تک این سنگ اندازی ها مقابله کردیم و سعی کردیم موانع را برطرف کنیم.

عباس عراقچی در ادامه کنفرانس خود به خبرنگاران گفت: هیچ دستگاهی نیست که بگوید مانعی دارد و به خاطر برجام رفع نشده است. برجام کار خودش را کرده است.

متصدی برجام دولت است و سیاستهایی که باید به تدریج خود را نشان می‌دهد. اما موانع دیگری که مربوط به برجام هم نیست وجود دارد.

وی اضافه کرد؛ تحریمها در سه حوزه کلیدی بر ایران وارد شده بود؛ "حوزه انرژی، نفت و گاز و پتروسیمی"، "حوزه حمل و نقل" و "حوزه مالی و بانکی". در حوزه نفت و گاز و انرژی می‌توان با قاطعیت گفت حوزه به حالت عادی برگشته و فروش نفت ما در حد معقولی است.

معاون وزیر خارجه افزود: درآمدهای نفتی همه قابل وصول است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: پول نفت وارد اقتصاد ایران شده و ما در حوزه انرژی مشکلی نداشتیم. در این حوزه سنگ اندازی‌هایی توسط آمریکا بوده ولی یکی یکی حل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل و در حوزه کشتیرانی الحمدالله بدون مشکل کار می‌کنند. مشکل بیمه کشتی‌ها،پرچم کلاس، دسترسی به بنادر همه حل شده و هیچ مشکلی در عرصه کشتیرانی نداریم.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *