جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

"بسیج جهان اسلام" شکل گرفته است

ضرورت تشکیل بسیج جهان اسلام و رسالت تاریخی آن
جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب: 392322
رسالت جهانی انقلاب و نقطه کانونی آن یعنی مبارزه با نظام استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، جزو محکمات نهضت امام است و آن قدر این مطلب در فرمایشات ایشان فراوان و روشن است که نمی توان هیچ تردیدی درباره آن داشت.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد حرکتی فرهنگی بودیم که در جهت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی مان به شمار می آید. در این مسیر شاهد تشکیل ارگان ها و هسته های انقلابی نظیر سپاه و کمیته های انقلاب بودیم که نقش مردم در این حرکت و تلاش، چشمگیر و مؤثر بود.

بعد از تسخیر انقلابی لانه جاسوسی آمریکا انتظار آن می رفت که از سوی دشمن شماره یک یعنی آمریکای جهانخوار توطئه ها و تحریکها بر ضد این کشور انقلابی شدت یافته و با گسترش آن ها زمینه را برای دخالت نظامی آماده نماید، تا با حمله مسلحانه به ایران و انقلاب اسلامی، رژیم مردمی جمهوری اسلامی را از پای در آورد و حاکمیت طاغوت را دوباره برقرار سازد.

لذا حضرت امام(ره) در ۵ آذرماه ۱۳۵۸ فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی را صادر فرمودند. در این فرمان، حرکت هایی را که به نام بسیج در جامعه مطرح بود تسریع نموده و انسجام بخشیدند و از آن تاریخ بود که مسؤولین به این فکر افتادند که سازمانی به نیروهای موجود در جامعه بدهند و در پی فرمان امام امت، زن و مرد، پیر و جوان از نوجوان ۱۲ ساله تا پیر ۷۰ ساله عاشقانه فرمان رهبرشان را لبیک گفتند.

نهضت امام و به تبع آن، انقلاب اسلامی، از ابتدا با اتکاء به رویکرد اسلامی، برای خود یک رسالت جهانی قائل بوده است و از بیان این رسالت با صدای بلند و رسا هیچ ابایی نداشته است. امام می فرمایند: «من بارها گفته ام تا قطع تمام وابستگی ها به تمام ابرقدرت های شرق و غرب، مبارزات آشتی ناپذیرانه ملت ما علیه مستکبرین ادامه دارد. ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می کنیم، چراکه انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله(ص) بر تمام جهان طنین نیفکند، مبارزه هست و تا مبارزه در هر کجای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم.»

همان طور که ملاحظه می کنید، رسالت جهانی انقلاب و نقطه کانونی آن یعنی مبارزه با نظام استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، جزو محکمات نهضت امام است و آن قدر این مطلب در فرمایشات ایشان فراوان و روشن است که نمی توان هیچ تردیدی درباره آن داشت. باز برای نمونه، امام در سال ۶۷ یعنی یکسال پیش از ارتحالشان می فرمایند: «ما بر سر آنیم که پرچم لا اله الا الله را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم؛ پس ای فرزندان ارتشی و سپاهی ام و ای نیروهای مردمی، هرگز از دست دادن موضعی را با تأثر و گرفتن مکانی را با غرور و شادی بیان نکنید که این ها در برابر هدف شما به قدری ناچیزند که تمامی دنیا در مقایسه با آخرت.» این هدف چیست که حتی بازپس گرفتن مناطق اشغالی از دشمن، در برابر آن به اندازه نسبت دنیای فانی به زندگی جاودانه انسان در آخرت بی قدر و قیمت است؟ این همان رسالت جهانی انقلاب است که از امام در این فرمایش و در فرمایشات دیگر، به صراحت از آن به جهانی شدن اسلام تعبیر نموده اند.

در این نوشتار مروری داریم بر ضرورت تشکیل بسیج جهان اسلام که از ابتدای فرمان تشکیل بسیج، در اهداف بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران موج می زد.

حوادث پر التهاب ماه های ابتدایی شکل گیری انقلاب اسلامی، ضرورت بسیج همگانی ملت برای دفاع از امنیت کشور در برابر ناآرامیهای ایجاد شده توسط دشمنان انقلاب را ایجاد کرده بود. در این میان ماجرای تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام و آشکار شدن تبدیل این سفارتخانه به پایگاهی برای جاسوسی و توطئه افکنی علیه نظام جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی را در شرایط ویژه «رویارویی مستقیم آمریکا با ایران» قرار داد.

تهدید آمریکاییها برای حمله نظامی به ایران به قصد آزادی جاسوسان، دغدغه ای بود که ضرورت وجود نیروی منسجم، آموزش دیده، نظامی، انقلابی و مردمی برای دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی را بیش از گذشته فراهم آورد.

در چنین شرایطی بسیج مستضعفین به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در ۵ آذر ۱۳۵۸ تشکیل گردید. حضرت امام در همان ایام در دیدار با جمعی از پاسداران درباره ضرورت دفاع از کشور فرمودند: «مملکت اسلامی باید همه اش نظامی باشد. تعلیمات نظامی داشته باشد... یک مملکت بعد از یک چند سالی بشود یک کشوری با ۲۰ میلیون جوان که دارد بیست میلیون تفنگدار داشته باشد. بیست میلیون ارتش داشته باشد. و این یک همچه مملکتی آسیب بردار نیست.»

با تشکیل بسیج، رهبر کبیر انقلاب اسلامی در ضرورت تشکیل این نهاد مردمی و اهمیت آن بیانات و پیام های زیادی ابراز فرمودند. ایشان در پیام سال ۱۳۶۷ که به مناسبت هفته بسیج صادر نمودند، می فرمایند: «تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقینا از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد. در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصاً جنگ، بودند نهادها و گروه های فراوانی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت طلبی، کشور و انقلاب اسلامی را بیمه کردند ولی حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهد بود.»

از آن روز تا کنون بسیج در عرصه های مختلفی حضور موفقیت آمیز داشت که بی شک هیچ مجموعه دیگری نمی توانست جایگزین آن شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان گردانهای عاشورای بسیج سراسر کشور، این دوران با شکوه حضور بسیج در صحنه دفاع از انقلاب را چنین توصیف می کنند: «این نیروهای مردمی، که اگر نبودند - این بسیج اگر نبود، این نیروی عظیم حزب الله اگر نبود - در جنگ هم شکست می خوردیم؛ در مقابل دشمنان گوناگون هم در این چندسال شکست می خوردیم و آسیب پذیر بودیم. کارخانه ی ما را می خواستند به تعطیلی بکشانند؛ نیروی حزب اللهی از داخل کارخانه می زد به سینه شان. مزرعه ی ما را در اوایل انقلاب می خواستند آتش بزنند؛ نیروی حزب اللهی از همان وسط بیابانها و روستاها و مزارع، می زد توی دهانشان. خیابانها را می خواستند به اغتشاش بکشند؛ نیروی حزب اللهی می آمد سینه سپر می کرد و در مقابلشان می ایستاد. جنگ هم که معلوم است! این، آن نیروی اصلی کشور است. نظام اسلامی متکی به این نیروست.»

پایان ۸ سال دفاع مقدس و مقاومت همه جانبه ملت در برابر متجاوزین، سرآغاز فصلی نو پیش روی انقلاب اسلامی بود: «دوران بازسازی و سازندگی» در این میان برخی زمزمه ها به گوش می رسید که با پایان یافتن شرایط جنگی کشور و فرا رسیدن دوران صلح و آرامش، زمان آن فرا رسیده است که برخی نهادهای انقلابی - از جمله مجموعه بسیج مستضعفین - نیز به پایان کار خود رسیده و انحلال خود را اعلام نمایند. به عبارتی دیگر پایان جنگ تحمیلی به معنای پایان عمر بسیج تعبیر گردید. این نداهای شوم از سه خاستگاه متفاوت مطرح شنیده می شد:

۱-دشمنان انقلاب اسلامی و در رأس آن ها آمریکا که بیشترین ضربه را از بسیج و بسیجیان خورده بودند، از طریق جنگ تبلیغاتی و رسانه ای خود این خط را دنبال می کردند.

۲- خاستگاه دوم این ادعا نزد کسانی بود که در طول دهه اول انقلاب به طور مستقیم در صحنه های پرخطر انقلاب حضور نداشتند و تنها از دور نظاره گر حوادث بودند. عافیت طلبانی که مشکلات و مصائب را از نزدیک لمس نکرده و در یک همسویی با بیگانگان متاثر از القائات ایشان همان سخنان را تکرار می کردند.

۳-گروه سوم نیز برخی جریانهای سیاسی بودند که به نهادهای انقلابی از جمله بسیج به عنوان مانع پیشروی اغراض و اهداف سیاسی خویش در بهره گیری بیشتر از قدرت می نگریستند و بدین جهت طرح بازنشستگی بسیج را مطرح می ساختند.

در این بین ایدئولوگ و مفسر بزرگ انقلاب اسلامی چنین ابراز می دارند که: «من در جواب آن سؤال آغازین که جایگاه بسیج در کشور ما بعد از دوران جنگ کجاست؟ می گویم که بسیج باید با همان روحیه و شور و قدرت دوران جنگ باقی بماند و جوانان آموزش ببینند و سازماندهی شوند و آمادگی و حضور پیدا کنند.»

معظم له در نقد دیدگاه سه جریان مذکور می فرمایند: «خیلی ها می خواستند بعد از تمام شدن جنگ، چنین وانمود کنند که بسیج تمام شد. این، یک تلقین شیطانی بود، که شاید دستهای دشمن هم در آن بی تأثیر نبود. اما من عرض می کنم که بسیج تمام شدنی نیست. بسیج باید روزبه روز توسعه پیدا کند و قوی شود. روحیه ی بسیجی و معرفت بسیجی باید فراگیر شود، تا این کشور بتواند بار سنگینی را که بر دوش دارد - که همان بار هدایت الهی و سعادت انسانهاست - به سرمنزل برساند. لذا، بسیج، تمام شدنی نیست.»

ایشان در جایی دیگر تأکید می فرمایند: «بعضی تصور کردند که با پایان جنگ، بسیج هم پایان خواهد گرفت. بعضی هم صلاح اندیشی کردند که با پایان دوران جنگ، دیگر احتیاجی به بسیج نیست! فکرهایی که از نور بصیرت معنوی برخوردار نیست، بهتر از این محصولی نمی دهد. بسیج، آن روز از مرزهای نظامی جغرافیایی کشور دفاع کرد و در میدان رزم توانست خود را نشان دهد؛ اما مگر مرزهای دفاعی انقلاب فقط به مرزهای جغرافیایی منحصر می شود؟»

مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی پایانی است بر جنگ روانی که بر علیه بسیج آغاز شده و تداوم دارد. هر چند هنوز برخی نداها با تأکید بر ادعاهای گزاف پیشین به گوش می رسد، اما امروز آنچه باید مورد توجه بسیج و بسیجیان قرار گیرد تبیین چگونگی تداوم بسیج در سیر تکامل انقلاب اسلامی است که ضرورت تقویت برخی ابعاد مجموعه ی بسیج و ایفای مؤثر نقش و رسالت بسیج در سطح ملی و جهانی می تواند در بسط و گسترش این نهاد پاک سرشت در سطوح مختلف مؤثر واقع گردد.

استکبار ستیزی؛ مهم ترین رسالت جهانی بسیج

باید اذعان نمود ضدیت با استکبار به عنوان مهم ترین ضرورت تشکیل بسیج مورد نظر می باشد، لذا امام امت در فرمان تاریخی خود در رابطه با ضرورت آن چنین فرمودند: «غفلت نباید بکنید، غفلت نکردن به این است که همه ی قوا را و هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید، هرچه تظاهرات بر ضد آمریکا بکنید قوای خودتان را مجهز بکنید».

وجود آرمان هائی از قبیل ضدیت و تنفر از استکبار و وجود دغدغه برای آینده ی جهان اسلام و مسأله ی مهمی به نام فلسطین و نیز الگوگیری بسیاری از کشورهای آزادی خواه مانند لبنان، فلسطین،... و نیز کشورهای صاحب بیداری اسلامی و حتی برخی کشورهای اروپائی و آمریکائی که با شعار ظلم ستیزی، عدالت خواهی و استکبار ستیزی در عمل بسیج را تشکیل دادند، می تواند بیانگر رسالت جهانی بسیج در عرصه های مهم سیاسی و استکبار ستیزی باشد.

نهضت امام و به تبع آن، انقلاب اسلامی، از ابتدا با اتکاء به رویکرد اسلامی، برای خود یک رسالت جهانی قائل بوده است و از بیان این رسالت با صدای بلند و رسا هیچ ابایی نداشته است. امام می فرمایند: «من بارها گفته ام تا قطع تمام وابستگی ها به تمام ابرقدرت های شرق و غرب، مبارزات آشتی ناپذیرانه ملت ما علیه مستکبرین ادامه دارد. ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می کنیم، چراکه انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله(ص) بر تمام جهان طنین نیفکند، مبارزه هست و تا مبارزه در هر کجای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم.» همان طور که ملاحظه می کنید، رسالت جهانی انقلاب و نقطه کانونی آن یعنی مبارزه با نظام استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، جزو محکمات نهضت امام است و آن قدر این مطلب در فرمایشات ایشان فراوان و روشن است که نمی توان هیچ تردیدی درباره آن داشت. باز برای نمونه، امام در سال ۶۷ یعنی یک سال پیش از ارتحالشان می فرمایند: «ما بر سر آنیم که پرچم لا اله الا الله را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم؛ پس ای فرزندان ارتشی و سپاهی ام و ای نیروهای مردمی، هرگز از دست دادن موضعی را با تأثر و گرفتن مکانی را با غرور و شادی بیان نکنید که این ها در برابر هدف شما به قدری ناچیزند که تمامی دنیا در مقایسه با آخرت.»

این هدف چیست که حتی بازپس گرفتن مناطق اشغالی از دشمن، در برابر آن به اندازه نسبت دنیای فانی به زندگی جاودانه انسان در آخرت بی قدر و قیمت است؟ این همان رسالت جهانی انقلاب است که از امام در این فرمایش و در فرمایشات دیگر، به صراحت از آن به جهانی شدن اسلام تعبیر نموده اند.

اندیشه مبارزه جهانی با نظام ظلم و کفر

علی رغم اهمیت فوق العاده اندیشه مبارزه ی جهانی با نظام ظلم و کفر، برخورداری از این اندیشه و کار میدانی برای عرضه آن به دنیا، شرط لازم، اما کافی نیست. ما در نظام جمهوری اسلامی ایران که امروز به قرارگاه مرکزی مبارزه علیه جبهه مستکبرین جهان تبدیل شده است، باید به یک واقعیت روشن توجه داشته باشیم که امروز پیشرفت ما بر اساس یک الگوی اسلامی - ایرانی نه یک الگوی غربی، خود در نفوذ کلام و اثرگذاری مبارزه فکری - فرهنگی ما نقش به سزایی دارد. اگر در الگوسازی تعلل کردیم و به همین الگوهای رایج غربی تن دادیم، که همه گرفتاری های بشر از همین الگوهاست و یا اگر با بی عرضگی و ضعف مدیریت، کشور را عملاً به قله های پیشرفت نرساندیم، مطمئناً نفود کلام خود را در دنیا از دست خواهیم داد.

البته ما در این ۳۵ سال با وجود همه فشارها و دشمنی ها، کارنامه ی درخشانی برای ارائه به دنیا داریم، اما این کافی نیست. باید کسانی در رأس قوه مجریه کشور قرار بگیرند که علاوه بر داشتن تفکرات ناب اسلامی و شجاعت بالا برای مبارزه، از قدرت لازم برای تداوم پیشرفت کشور و جهشی کردن این پیشرفت بهره مند باشند. البته پیشرفت و مبارزه با یکدیگر رابطه متقابل دارند، چراکه پیشرفت حقیقی جز با خوداتکایی و رفع وابستگی ها و احقاق حقوق حقه ملت میسر نیست، اما نقش مدیریت و روحیه استفاده از خرد جمعی در جای خود بسیار مهم است.

یکی از توصیه های امام(ره) به امثال ما، مقابله دائمی با سکون و سکوت و پابرجا داشتن شور و حال انقلابی است. باید مراقب باشیم دچار رخوت، تنبلی و بی تفاوتی نشویم. شکر نعمت انقلاب را باید با عمل فراوان به جا آورد. روحیه انقلابی داشتن هم شرط موفقیت است. بعضی ها امروز ما را به کنار گذاشتن روحیه انقلابی ترغیب می کنند و می گویند دیگر تاریخ روحیه انقلابی داشتن گذشته است. ما به این افراد می گوییم که اتفاقاً این روحیه انقلابی است که تا الان نظام اسلامی را به جلو برده است و روزی که این روحیه در ما نباشد باید فاتحه ی انقلاب را خواند و خدا نیاورد روزی را که ما زنده باشیم و خبری از حقیقت انقلاب نباشد!

از این رو و با همین نگاه، ضرورت تشکیل بسیج جهان اسلام است که سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین اجلاس سراسری شجره طیبه صالحین که در روزهای اخیر و با حضور جمعی از علما، روحانیون، ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه در استان ها به عنوان اساتید شجره طیبه صالحین بسیج برگزار شد، گفت: روحانیت برای ارائه سبک زندگی انقلاب اسلامی باید تن به آب و آتش بزند.

وی خاطرنشان کرد: مجاهدت برای تشکیل بسیج جهان اسلام با الگوی انقلاب اسلامی نیازمند حضور و تلاش بی شائبه روحانیت برای استقرار و تعمیق معنویت در بین آحاد جوامع اسلامی و بشریت است.

فرمانده کل سپاه پاسداران درخصوص نقش سپاه در این زمینه تصریح کرد: سپاه به عنوان اصلی ترین پاسدار انقلاب و دستاوردهای آن، برای تحقق این رسالت خطیر با تمام توان در این عرصه وارد شده و زمینه را برای اجرای نظام تربیتی صالحین به عنوان اصلی ترین ماموریت فراهم آورده است.

سردار جعفری با اشاره به تقسیم بندی مقام معظم رهبری از مراحل انقلاب اسلامی اظهار داشت: شجره طیبه صالحین به عنوان محوری ترین فعالیت بسیج، زیرساخت تربیتی انسان ها برای عبور از مرحله سوم انقلاب اسلامی یعنی «اسلامی کردن دستگاه های نظام و انقلاب اسلامی» می باشد که این مهم بدون حمایت روحانیت انقلابی ابتر خواهد ماند.

وی اظهار داشت: بسیج جهان اسلام با مدل انقلاب اسلامی در جهان شکل گرفته و این رویایی است که به حقیقت پیوسته است.

لذا در خاتمه باید گفت ظرفیت عظیم بسیج در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی و...جهانی است و محدود به نظام اسلامی نیست، بسیج می تواند در افق های جهانی ایفای نقش نماید، لذا بر همگان به ویژه دولتمردان اجرائی کشور و دیگر نهادهای مسؤول لازم است بر مبنای رسالت جهانی بسیج در راستای بهره گیری از این ظرفیت بی پایان اقدام نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *