پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۴
سردار کوثری در گفت‌وگوی مشروح با جهان نیوز:

هنوز برای بیان یکسری مسائل کلان جنگ زود است/ کم کاری برخی مسئولان در خدمت به مردم خیانت به خون شهداست/ مسئولانی که دنبال بستن بارشان هستند منفورند/ در دوران جنگ به راحتی مسئولیت نمی‌پذیرفتند اما الان برخی به دنبال مسئولیت می‌دوند

يکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 777165
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه فرماندهان در سخت ترین شرایط مسئولیت را می‌پذیرفتند، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس امتیازی برای فرماندهان نبود، اگر امتیازی بود فقط معامله با خدا بود.
هنوز برای بیان یکسری مسائل کلان جنگ زود است/ کم کاری برخی مسئولان در خدمت به مردم خیانت به خون شهداست/ مسئولانی که دنبال بستن بارشان هستند منفورند/ در دوران جنگ به راحتی مسئولیت نمی‌پذیرفتند اما الان برخی به دنبال مسئولیت می‌دوند
گروه فرهنگی جهان نيوز: هفته دفاع مقدس فرصت خوبی است تا ارزش های حاکم بر فرماندهان و رزمندگان در دوران جنگ با برخی انحرافات و فاصله گیری ها در رفتار مدیران و مسئولان ارشد در زمان کنونی مقایسه و تلنگری برای کاهش فاصله ایجاد شده، زده شود. به همین خاطر جهان نيوز به سراغ سردار کوثری از فرماندهان ارشد سپاه در دوران دفاع مقدس رفت که از یک سو روایتگر خوبی از آن مقطع مهم هست و از سوی دیگر تجربه حضور در عرصه نمایندگی مجلس را به عنوان یک چهره انقلابی، خدوم و پاکدست را داراست و هم اکنون هم به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حاضر است.

در همین باره آقای کوثری در گفت و گویی با جهان نيوز با اشاره به رشادت‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی، اظهار داشت: برخی مسائل کلان جنگ که درباره آن تصمیم گیری شده به خصوص در شورای عالی دفاع، هنوز زود است که درباره آن گفته شود. البته اینها به مرور گفته خواهد شد، برخی مسائلی که بر فرماندهان در آن دوران گذشته و در طرف مقابل برداشت دشمن و اقدامات آن‌ها از جمله موضوعاتی است که گفته نشده است. برخی از این مسائل هم گفتنی نیست، به جهت اینکه مربوط به اعمال و رفتار شخصی فرماندهان و رزمندگان بوده و به علت اینکه برای خدا بوده، خیلی از آن ها آشکار نمی‌شود چرا که آن ها با خود خدا معامله کردند.

تحمل لحظات سخت جنگ به خاطر برخی توجهات بود
وی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس یادآور روحیات فداکاری و از خود گذشتگی رزمندگان است، خاطرنشان کرد: روحیات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس از خود گذشتن و به «ما» پیوستن بود و این مسائل چیزی نیست که به راحتی بتوان بیان کرد. خیلی از رزمندگان عزیز هم حاضر به بیان آن نبوده و نیستند. رزمنده‌ای که در تاریکی شب با خدای خودش درد و دل و مناجات می‌کرد به دنبال بیان آن با دیگران نبود و قطعا نمی‌توان به این راحتی درباره خودسازی رزمندگان و فرماندهان آن دوران صحبت کرد، یا اینکه شهدا برای معامله با خدا چه کارهایی انجام دادند که به این مقام رسیدند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مردمی بودن و ساده زیستی فرماندهان دفاع مقدس، گفت: درباره مسائل اقتصادی و صرفه جویی در دفاع مقدس و توجه رزمندگان و فرماندهان به حلال و حرام کمتر گفته شده است. توجه به این مسائل بود که آن ها را برای سخت ترین شرایط در مقابل دشمن، ایستادگی و استقامت آماده می‌کرد. لحظات سخت شهادت دوستان و مجروحیت ها در حین عملیات مسائلی است که به این راحتی نمی توان بیان کرد.

مسئولی که دنبال بستن بار خودش است منفور است
این فرمانده دوران دفاع مقدس درباره از خودگذشتگی فرماندهان و رزمندگان نسبت به یکدیگر در دوران دفاع مقدس، توضیح داد: اگر غذای گرمی بود فرماندهان تاکید می‌کردند که ابتدا باید در خط مقدم  توزیع شود سپس به عقبه داده شود. این مسائل بر اساس تفکر ایثارگری و فداکاری است که در روز عاشورا انجام شد. یا سبقت گرفتن رزمندگان از هم در اوج خطر و شکستن خط دشمن، تشنگی و نخوردن آب در اوج عملیات برای اینکه دوستانش در سختی نباشند. حتی این از خودگذشتگی در برابر اسرای دشمن هم دیده می‌شد.

وی با اشاره به تفاوت فرماندهان دوران دفاع مقدس و برخی مسئولان امروز، گفت: آدم ها تفاوت دارند، برخی تصور می‌کنند اگر مسئولیتی به آن ها داده می‌شود تا ابد این مسئولیت را دارند و می‌خواهند در دوران مسئولیت بار خود و اطرافیانشان را ببندند در صورتی که اینها همه امانت است. این موضوع به هیچ وجه مورد قبول تفکر انقلابی و جهادی نیست بلکه از این دیدگاه مطرود است.

کوثری با بیان اینکه کم کاری مسئولان در خدمت به مردم، خیانت به شهدایی است که خون خود را برای پاسداری از این کشور اهدا کردند، خاطرنشان کرد: وقتی در نظام جمهوری اسلامی رزمندگان این چنین خالصانه و صادقانه فداکاری کردند که باعث عزت و سربلندی کشور شد و این امنیت را به ارمغان آورد مسئولین خیلی باید توجه داشته باشند؛ اگر به دنبال بستن بار خود باشند در صورتی که باید خدمتگزار باشند همین جا هم مورد تنفر مردم قرار می گیرند، بحث آخرت آن هم که چیز دیگری است.

برخی ها الان برای مسئولیت له له می زنند
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه فرماندهان در سخت ترین شرایط مسئولیت را می‌پذیرفتند، تصریح کرد: امتیازی برای فرماندهان نبود اگر امتیازی بود فقط معامله با خدا بود. حتی جبران کمبودها و تحمل سختی ها ابتدا برای فرماندهان بود. در آن دوران کسی به راحتی مسئولیت نمی‌پذیرفت مگر اینکه به او تکلیف می‌کردند و گرنه فرماندهان دفاع مقدس دنبال مسئولیت نبودند و به راحتی آن را نمی‌پذیرفتند. اما می‌بینیم برخی دنبال مسئولیت می‌دوند و برای رسیدند به مقام و پست له له می‌زدند. در صورتی که پذیرفتن این مسئولیت ها یک امتحان سخت و سنگینی است که برای آن باید پاسخگو باشند اگر تفکر و توانایی خدمت کردن را نداشته باشند نسبت به مردم  خیانت کردند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در پایان با بیان اینکه مسئولین باید طوری عمل کنند که برای جوانان دوران دفاع مقدس تداعی شود، گفت: هر کسی با تفکر ناب انقلاب اسلامی حرکت می‌کرد، خدمت به مردم و حضور در جبهه را بر خود واجب می دانست.در همان زمان هم خیلی ها بی تفاوت بودند اما رزمندگان به آن ها کاری نداشتند به این خاطر که بر اساس حکم ولی امر مسلمین حرکت می‌کردند. همین جوان هایی که شاید خیلی ها فکر کنند توجهی به انقلاب و نظام ندارند، هر کجا که لازم باشند به صحنه می‌آیند و در عمل خود را نشان می‌دهند. این روحیه تمام نشده و جوانان امروز هم روحیات دفاع مقدس را دارند. مگر استقبال جوانان برای دفاع از حرم در این زمان نبود.

بیشتر بخوانید:
چند خاطره ناب و کمتر شنیده شده از دفاع مقدس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکار فهمیده هرجا ایران باشد جایی برای حضور آنها نیست
سعید
Iran, Islamic Republic of
دیر نیست؟!
لطفا هرچه زودتر اسامی کسانی که در دوران جنگ خیانت و یا خوب خدمت نکردند را اعلام کنید
رضا
Romania
آقای زاکانی باید مثل آقای قالیباف سازندگی داشته باشند
Iran, Islamic Republic of
لطفا هرچه زودتر اسامی ... را اعلام کنید