جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۶
دکتر فواد ایزدی در گفت‌وگوی مشروح با جهان نیوز:

آمریکایی‌ها در حق فرانسوی‌ها بی‌معرفتی کردند/ ماکرون را بچه حساب کردند

درباره روابط شکرآب فرانسه با آمریکا و انگلیس
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب: 776734
ایزدی درباره کاهش اعتبار ماکرون در میان مردم فرانسه توضیح داد: وقتی مردم فرانسه می بینند که کسی ماکرون را حتی در حد یک تماس تلفنی درباره لغو یک قرارداد جدی نمی‌گیرد، این موضوع به اعتبار ماکرون لطمه می‌زند.
آمریکایی‌ها در حق فرانسوی‌ها بی‌معرفتی کردند/ ماکرون را بچه حساب کردند
گروه بین المللی جهان نيوز: فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جهان نيوز درباره افزایش تنش در روابط فرانسه با آمریکا، استرالیا و انگلیس اظهار داشت: فرانسوی ها برای اولین بار در تاریخ روابطشان با آمریکا سفیر خود را از این کشور فراخواندند و حتی در دوره ترامپ هم فرانسوی ها این کار را نکردند.
 
وی با اشاره به دلایل ناراحتی فرانسه از پیمان امنیتی جدید آمریکا، انگلیس و استرالیا، گفت: فرانسوی‌ها به چند دلیل از این اتفاق ناراحت هستند. یکی از دلایلش بی احترامی به این کشور است. فرانسوی ها چند سال با استرالیا درباره این قرارداد مذاکره کردند و به نتیجه هم رسیدند. چیزی شبیه برجام که چند سال مذاکره شد و به نتیجه رسید اما یک مرتبه و بدون اینکه حتی درباره لغو قرارداد اطلاعی به فرانسه داده شود خبر از قرارداد جدید استرالیا با آمریکا و انگلیس آمد. رقم این قرارداد عدد بزرگی بوده در شرایطی که اقتصاد فرانسه وضعیت خوبی ندارد.

آمریکایی ها در حق فرانسوی ها بی معرفتی کردند
این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه فرانسه همواره شریک و هم پیمان آمریکا بوده، خاطرنشان کرد: اگر کمک فرانسه نبود شاید کشور مستقل آمریکا تشکیل نمی‌شد. آمریکایی ها با کمک فرانسوی توانستند علیه انگلیسی ها انقلاب کنند و از این کشور استقلال پیدا کنند. البته آمریکا خیلی هم قدمت ندارد و زیر سیصد سال از تشکیل این کشور می‌گذرد. حرکت اخیر آمریکایی ها نوعی بی احترامی و بی معرفتی به فرانسوی ها است.
 
ایزدی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، گفت: چند ماه دیگر انتخاب ریاست جمهوری در فرانسه است و لغو این قرارداد یک بی آبرویی برای آقای ماکرون است که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند. این بی اعتنایی و حساب باز نکردن روی رئیس جمهور فرانسه برای ماکرون بی آبرویی است. آن هم ماکرونی که خیلی برای افزایش روابط فرانسه با آمریکا تلاش کرد. این موضوع درس هایی دارد که به آمریکا نمی شود اعتماد کرد چه فرانسه باشی یا چه ایران. البته فرانسه هم پیگر است و می‌خواهد موضوع به نوعی فیصله یابد که این آبروی از دست رفته جبران شود و او را در قراردادهای جدید شریک کنند.


اعتبار ماکرون لطمه جدی خورد
وی در ادامه درباره کاهش اعتبار ماکرون در میان مردم فرانسه توضیح داد: وقتی مردم فرانسه می بینند که کسی ماکرون را حتی در حد یک تماس تلفنی درباره لغو یک قرارداد جدی نمی‌گیرد، این موضوع به اعتبار ماکرون لطمه می‌زند. البته شاید به خاطر سن کم ماکرون او را بچه حساب کردند و با او مشورت نکردند.

وی درباره نقش اتحادیه اروپا در کاهش تنش میان فرانسه و آمریکا، گفت: اتحادیه اروپا سالهاست دچار چالش است و کارهای جدی از آن برنمی‌آید مانند داستان برجام که هیچ کاری نکرد. اتحادیه اروپا نام اتحادیه را یدک می‌کشد  اما هر کدام از این کشورها سیاست خودشان را دنبال می کنند.
 
سیاست بایدن تمرکز ویژه‌تر روی چین است
ایزدی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم این پیمان مقابله با چین و فشار به این کشور در حوزه های مختلف از جمله حوزه نظامی است، توضیح داد: به نظر می‌رسد سیاست خارجی بایدن تمرکز ویژه تر برروی چین است و از این جهت دارند زیرساخت هایی را آماده می‌کنند. این ها شعار می دهند که فناوری هسته ای نباید اشاعه یابد. اما خودشان برای اشاعه فناوری هسته ای قراردادهای میلیاردی می بندند. البته این پیمان برای چینی ها هم درس داشت. چینی ها علاقه ای نداشتند با آمریکایی درگیر شوند چرا که اقتصاد این دو کشور درهم تنیده و وابسته است اما چینی ها چه بخواهند و چه نخواهند آمریکایی ها با این کشور درگیر هستند. از این جهت بود که چینی ها متوجه شدند نیاز به یک هم پیمانی جدید مانند جمهوری اسلامی دارند. شاید یکی از دلایل پذیرش عضویت ایران در پیمان شانگهای همین موضوع باشد که آمریکایی هایی مخالف بودند.
 
این کارشناس مسائل بین الملل در پایان درباره نزدیکی روابط تهران و پکن در سایه مناقشات این کشور با آمریکا، گفت: چینی ها می‌دانند که تنش ها و چالش ها با آمریکا ادامه دارد و چین سیاست خودش را بر اساس واقعیت های موجود طراحی کرده که در این میان نیاز به هم پیمانان قوی مانند جمهوری اسلامی دارند.


گفت‌وگو از محمد هادی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مکرون با زنی ازدواج کرده که جای مادر اوست پس یعنی هرگز مستقل نشده که حالا کسی بخواهد به او مسولیتی بدهد مردم فرانسه اتشباه کرده اند
Iran, Islamic Republic of
و البته برخی گزارش ها حاکی از آن است که همسر ایشان در دوره دانش آموزی معلم وی بوده...
United States
اسم مکرون که می آید انسان یاد ۲ چیز می افتد: ۱- مکر و حیله ۲- ماکارونی....!!!!
محمد رضا نوری سعید
Iran, Islamic Republic of
الهم الشغل الظالمین بالظالمین.... آمین
التا
Iran, Islamic Republic of
سگ زرد برادر شغال است. غرب و آمریکا ئیها همه شأن نامردند.
!!
Iran, Islamic Republic of
نوش جونت ! پلیس بد !!