کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی ابعاد یک واقعه مهم؛

گفتگوی مشروح جهان نیوز با دکتر فریدون عباسی/ جمهوری اسلامی یک نقشه شوم را خنثی کرد

28 شهريور 1400 ساعت 14:46

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه روش پیش گرفته شده توسط دولت جدید نوید دهنده تغییرات اساسی است، گفت: البته برای قضاوت زود است اما این دولت شروع خوبی داشته است. دولتمردان قبل ظرفیت مقاومت را به کار نمی‌گرفتند.


گروه سیاسی جهان نیوز: شاید هفته‌ای که گذشت یکی از تلخ‌ترین هفته ها برای آمریکایی‌ها و مزدوران آن‌ها در منطقه بود. یکی از اتفاقاتی که توجه رسانه های منطقه و جهان را به خود جلب کرد ورود محموله های سوختی ایران به لبنان بود. تصمیمی تاریخی و سرنوشت‌ساز که توانست محاصره نفتی لبنان را بشکند و فشار اقتصادی بر ملت لبنان را کاهش دهد. سید حسن نصرالله هم درباره هرگونه تعرض به کشتی‌های ایرانی از جانب آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داده بود. هشداری که باعث شد هیچ کس حتی به فکر تعرض به کشتی‌هایی که به‌سمت لبنان حرکت می‌کنند، هم نباشد.

پیش از این نیز ایران به‌رغم تحریم‌های آمریکا اولین محموله نفتی خود را به ونزوئلا یعنی جایی که در زمانی حیات خلوت آمریکا نامیده می‌شد فرستاده بود.

دستاورد دیگری که در هفته گذشته برای جمهوری اسلامی رقم خورد، عضویت ایران در پیمان شانگهای بود.

در همین رابطه دکتر فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌و‌گوی مشروح با جهان نیوز درباره دستاوردهای ورود محموله سوخت ایران به لبنان اظهار داشت: جبهه مقاومت علاوه بر منطقه در سایر نقاط جهان هم در حال گسترش است و جبهه استکبار به سرکردگی آمریکا از هر راهی که بتواند آن را تضعیف می‌کند در جایی از طریق حملات نظامی و درجایی دیگر در بحث های اقتصادی و تحریمی.
 
وی در ادامه با اشاره به جنایت تحریمی آمریکا علیه لبنان، گفت: در لبنان هم آمریکا شیوه تحریمی را به کار گرفت تا سایر جناح‌های لبنان را تحت فشار قرار دهد و آن ها در جهت تضعیف حزب الله  قدم بردارند و جایگاهی که حزب الله در جامعه غیر شیعی لبنان پیدا کرده بود را از بین برده و مشکلات اقتصادی را به گردن حرب الله بیاندازند.
 
جمهوری اسلامی یک نقشه شوم را خنثی کرد
عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره رویکرد خصمانه جبهه استکبار برای فشار بر کشورهای مستقل، بیان کرد: اقدام جمهوری اسلامی در جهت حفظ جایگاه جبهه مقاومت با ارسال محموله های سوختی این نقشه شوم را خنثی کرد تا جامعه لبنان را از این وضعیت نجات دهد.
 
عباسی با بیان اینکه کشورهای جبهه مقاومت علاوه بر حوزه نظامی باید بر فعالیت های تجاری و اقتصادی نیز تمرکز داشته باشند، خاطرنشان کرد: ایران جبهه مقاومت را تقویت کرد و از فروپاشی دولت های قانونی عراق و سوریه جلوگیری کرد. این موضوع باید در حوزه اقتصادی هم استمرار پیدا کند و حضور ایران در این حوزه سبب حل مشکلات در این کشورها خواهد شد که از این طریق می‌توان برای نیروی کار داخلی هم اشتغال ایجاد کرد و به بهبود وضعیت اقتصادی کشور هم کمک خواهد کرد.
 
نوع مقابله ایران با تحریم ها باید در دانشگاه‌ها تدریس شود
وی درباره شیوه مقابله ایران با تحریم های ظالمانه غرب، توضیح داد: تحریم های آمریکا در قالب مناسبات بین المللی اعمال می شود و این مناسبات جهانی و روابط کشورها به گونه‌ای چیده شده که کشورها در چنگ استکبار هستند. ایران سال هاست که در برابر تحریم های آمریکا مقاومت کرده و تحریم ها را دور زده و خنثی کرده است. ایران در این چند ساله ظرفیت ها و استعدادهایش را به کار گرفته و از روش های جدیدی برای دور زدن و خنثی سازی تحریم ها استفاده می‌کند.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تجربه موفق ایران در مقابله با تحریم ها، بیان کرد: تجربه ایران به درد سایر کشورها نیز می‌خورد و نوع مقابله ایران و مقاومت کشورمان می‌تواند به صورت متون درسی در دوره‌های عالی مدیریت، استراتژیک و اقتصاد تدریس شود و مطمئنا دشمنان ایران هم از این مقاومت درس می‌گیرند چراکه مرتب به دنبال انجام اقداماتی برای جلوگیری از دور زدن تحریم ها توسط ایران هستند.
 
دولت روحانی از سر ناچاری به همسایگان رو می‌کرد
عباسی با بیان اینکه بیشتر تمرکز دولت روحانی ارتباط با کشورهای غربی بود، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری درباره ارتباط با  15 کشور منطقه تاکید داشتند که این موضوع بر خلاف مشی دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود که نگاهشان بیشتر در حوزه اروپا و آمریکا بود. باید با کشورهای منطقه و آسیا ارتباط بیشتری بگیریم. همین عضویت ایران در پیمان شانگهای می‌تواند راهگشا باشد تا ایران با کشورهای آسیایی تعامل بیشتری داشته باشد. دولت یازدهم و دوازدهم نگاهی به همسایگان و جبهه مقاومت نداشت و اگر تحت فشار قرار می‌گرفت در این حوزه کار می‌کرد و این بدسلیقگی ها در دولت های یازدهم و دوازدهم وجود داشت.
 
وی با اشاره به اینکه به دولتمردان دولت‌های یازدهم و دوازدهم این فرصت داده شده تا با ایدئولوژی خودشان مشکلات کشور را حل کنند، تصریح کرد: شیوه آن ها برای حل مشکلات با شکست مواجه شد و مردم در اینجا بیشترین آسیب را دیدند. به دلیل اینکه در دولت های یازدهم و دوازدهم مقتدرانه کار نشد و همه دستاورهای کشور در همان ابتدای دولت کنار گذاشته شد به صورت تسلیم پای میز مذاکره نشستند. آقای روحانی یک سایه جنگی درست کرد و از آن به عنوان تبلیغات انتخاباتی خودش استفاده کرد و در این جنگ غیر واقعی که در ذهن خودش ساخته بود شکست خورد و این شکست پیش بینی هم شده بود. معاهده خلع سلاح و محدودیت ها را امضا کردند و برجام که مجازات مجرم است را پذیرفتند و آن را با فشار به جامعه ایران تحمیل کردند.
 
ایران به متحدانش وفادار است/ اسرائیل جرأت حمله به کاروان سوخت ایران را نداشت
عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره وفاداری ایران نسبت به کشورهای همسایه و هم پیمان، گفت: الگوی جدیدی باید به جهان عرضه شود. آمریکایی ها و انگلیسی ها کشورهای دیگر را می‌دوشند و رها می‌کنند. جبهه استکبار هر چه سعی کردند که ایران را به زانو در آورد نتوانستند و ایران به عنوان یک قدرت نوظهور جهانی ناوگان دریایی‌اش در اقیانوس اطلس حضور پیدا کرده و موشک های ایران می توانند دشمنان را در دور دست ترین نقاط مورد هدف قرار دهند .
 
 عباسی با تاکید بر اینکه اسرائیل جرأت حمله به کاروان سوخت ایران را نداشت، بیان کرد: تهدیدی که حزب الله کرد کارساز شد چرا که آن سید صادق است و خود صهیونیست ها می‌دانند وقتی ایشان حرفی بزند عمل می‌کند و اگر کشتی‌های حامل سوخت در هر کجا مورد هدف قرار می‌گرفت، رژیم صهیونیستی هم مورد حمله متقابل قرار می‌گرفت و قطعا از این قدرت واقعی جبهه مقاومت و پاسخ آنان واهمه دارند.

وی در پایان با اشاره به اینکه روش پیش گرفته شده توسط دولت جدید نوید دهنده تغییرات اساسی است، توضیح داد: البته برای قضاوت زود است اما این دولت شروع خوبی داشته است. دولتمردان قبل ظرفیت مقاومت را به کار نمی‌گرفتند. 8 سال دولت دست انقلابی هایی بود که انقلابی نماندند. ممکن است قبل از انقلاب خود را انقلابی نشان داده باشند ولی کم کم در فرهنگ و تمدن غربی استحاله شده و در مسائل اجتماعی، اقتصادی و آموزشی همه الگو گرفته از غرب بود ولی با روی کار آمدن دولت سیزدهم انگار دوباره آرمان های انقلابی زنده شده است.


کد مطلب: 776415

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/776415/گفتگوی-مشروح-جهان-نیوز-دکتر-فریدون-عباسی-جمهوری-اسلامی-یک-نقشه-شوم-خنثی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com