پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۳
حجت الاسلام ماندگاری در گفت‌وگو با جهان نیوز:

غدیر فقط وسیله شادی و قصه محبت امیرالمومنین(ع) نیست/ غدیر بهترین تابلو برای وحدت، هدایت و سربلندی امت اسلامی است/ باید اعتراف کنیم که همه در تبیین غدیر کوتاهی کردیم/ تفاوت امت اسلامی ایران با سایر امت‌ها اعتصام به «حَبل اللَّه» ولایت است

پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 771151
با استدلال می‌گوییم که غدیر وسیله وحدت، هدایت و کمال هم شیعه و هم سنی است . پس اگر غدیر را درست تبیین کنیم وسیله وحدت است نه وسیله تفرقه.
غدیر فقط وسیله شادی و قصه محبت امیرالمومنین(ع) نیست/ غدیر بهترین تابلو برای وحدت، هدایت و سربلندی امت اسلامی است/تفاوت امت اسلامی ایران با سایر امت‌ها اعتصام به «حَبل اللَّه» ولایت است
گروه فرهنگ جهان نيوز: حجت الاسلام ماندگاری در گفت‌وگو با جهان نيوز با اشاره به سخن رهبر انقلاب درباره اینکه «حادثه‌‌ غدیر وسیله‌‌‌ وحدت امت اسلامى است» اظهار داشت: بارها این آیه شریف «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» را شنیده‌ایم. اعتصام یعنی پیروی همراه با اتصال، پیروی و رابطه دائمی؛ رابطه‌ای که قطع و وصل نشود. اگر مسلمانان اعتصام به «حَبلِ اللَّهِ» داشته باشند و متفرق نشوند به عنوان یک امت واحده همیشه پیروز و سربلند خواهند بود؛ حَبلِ اللَّهِ ولایت خداست. اگر ورزشکاران یک تیم نسبت به مربی اعتصام داشته باشند. آن مجموعه و تیم یک مجموعه منسجم روبه جلو می‌شود. خداوند هم می‌فرمانید اگر امت اسلامی نسبت به ولی شان اعتصام داشته باشند این امت به عنوان امت واحده همیشه امت برتر و موفق خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه طبق فرموده خداوند ولایت پیامبر(ص) همان ولایت الله است، خاطرنشان کرد: در غدیر ولایت اهل بیت(ع) هم ولایت الله نامیده شد و ولایت فقیه هم بوسیله اهل بیت(ع) ولایت الله معرفی شده. اگر امت اسلامی نسبت به ولایت شان اعتصام داشته باشند یعنی ارتباط و اتصال دائمی برقرار باشد باعث وحدت می‌شود و زمانی که وحدت و یگانگی میان امت اسلامی حاکم شود دیگر شکننده نخواهند بود.

این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به تفاوت میان ایران با سایر کشورهای اسلامی، توضیح داد: امروز مردم دنیا شاهد تفاوت امت اسلامی ایران با سایر امت های مسلمان مانند امت مظلوم افغانستان، عراق و کشورهای دیگر هستند. تفاوت امت اسلامی ایران با این امت ها اعتصام به «حَبلِ اللَّهِ» ولایت است. وقتی اعتصام به «حَبلِ اللَّهِ» باشد که ریشه آن در غدیر است این امت همواره پیروز و شکست ناپذیر خواهد بود.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه دشمن از ضربه زدن به امت واحده اسلامی که پشت سر ولی خدا حرکت کند، ناامید می‌شود، خاطرنشان کرد: ولایت امیرالمؤمنین(ع) و مسئله‌ ولایت، در قرآن -در سوره‌ مائده- آیه «الیوم یئس الّذین کفروا من دینکم» مایه‌ی یأس و ناامیدی کفّار و دشمنان بیان شده. در جایی دیگر آمده «اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم» یعنی نقشه راه زندگی این امت کامل است. و در ادامه اشاره دارد: نعمت خود را بر شما تمام کردم «وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی». وقتی انسان یک راهنمای الهی داشته باشد هم نقشه راهش کامل و مشخص است و هم می‌تواند از نعمت هایش به طور تام و تمام استفاده کند و در نهایت دشمنش را ناامید خواهد کرد.    

وی با بیان اینکه دشمنان نمی‌توانند انسجام و همبستگی مسلمانان را تحمل کنند، تصریح کرد: دشمنان می‌خواهند به هر طرقی که شده بین صفوف مسلمین تفرقه اندازند. برای اینکه بین شیعیان و اهل سنت اختلاف اندازند می‌گویند غدیر تبیین ولایت شیعی است، در حالی که غدیر تبیین ولایت الهی است. در قرآن کریم آمده «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ » با استدلال می‌گوییم که غدیر وسیله وحدت، هدایت و کمال هم شیعه و هم سنی است. پس اگر غدیر را درست تبیین کنیم وسیله وحدت است نه وسیله تفرقه. اما اگر با غدیر اختلافات، کینه و دشمنی‌ها را بزرگ کردیم متاسفانه همان می‌شود که دشمنان می‌خواهند یعنی تفرقه بیانداز و حکومت کن.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه غدیر بهترین تابلو برای وحدت، هدایت و سربلندی امت اسلامی است، گفت: همان طور که عرض کردم غدیر وسیله هدایت، وحدت، رشد و غلبه امت اسلام بر دشمنان است. غدیر فقط قصه محبت امیرالمومنین(ع) نیست و وسیله شادی نیست. غدیر شبکه هدایت و راهنمایی خداست. بنابراین اگر هر فردی متوجه شود که با این شیوه  کامل تر، به روزتر و جامع تر هدایت و راهنمایی می‌شود حتما خواهد پذیرفت.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه ما در مسئله‌ی غدیر انصافاً کم‌کاری کردیم و پیام واقعه غدیر را آن طور که باید معرّفی نکردیم، تصریح کرد: باید اعتراف کنیم که در تبیین غدیر همه از جمله حوزویان، دانشگاهیان، رسانه ها و .. کوتاهی و مسامحه کردند و نتیجه این شد که غدیر را فقط به عنوان یک عید و شادی بواسطه این عید می‌شناسند. اگر غدیر را فقط یک جشن و عید معرفی کنیم بله فقط یک روز است. اما اگر غدیر را وسیله هدایت وحدت و عزت و غلبه بر دشمنان معرفی کردیم. انسان هر  365 روز سال را نیاز به گفت و گو در باب غدیر دارد .
 
وی در پایان با اشاره به اینکه غدیر باعث هدایت فکری، قلبی و رفتاری مسلمانان می‌شود، توضیح داد: متاسفانه به جنیه هدایتی غدیر کمتر توجه شده همان چیزی که در عاشورا و عزاداری‌ها گرفتارش هستیم. در واقع به شور غدیر بیشتر پرداخته شده تا به شعور غدیر. امیدواریم خدای تبارک و تعالی به همه ما توفیق عنایت کند که شعور غدیر که همان پذیرش هدایت الهی است در فکر، قلب و رفتار ما تجلی پیدا کند. اگر مسلمانان به این مسیر هدایت شوند هیچ دشمنی بر آن‌ها غلبه پیدا نخواهدکرد و سعادت دنیا و آخرت و آرامش امت اسلامی تضمین می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
اینجا شبکه خبریه یا سایت سخنرانی، این جهانتیغی پول میگیره چیکار میکنه، صفری و مهدیان و خان بابا زاده چی، حواسشون هست دیگه
رضا
Iran, Islamic Republic of
...
عضو هیات علمی
Iran, Islamic Republic of
حاج آقا مردم را سر در گم نکنید تا دیروز می گفتید جشن غدیر را گسترش دهید حالا می فرمایید غدیر با جشن درست نمیشه بابا بیایید در همین جشن... غدیر را تبیین کنید.